عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۸۶۸
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۰
عقیق: کتاب "اسلام و جهانی شدن" درمورد بررسی امکان جهانی شدن اسلام در قرن 21 نوشته رضا غلامی منتشر شد.
این کتاب در پنج بخش مبانی نظری جهانی شدن، نسبت اندیشه اسلامی و اندیشه جهانی شدن، جهانی شدن؛ فرصت ها و تهدیدها، ظرفیت ها، توانایی ها و آسیب های جهان اسلام در مواجهه با جهانی شدن و راهبردهای کلان برای مواجهه جهان اسلام با جهانی شدن سامان یافته است.

سوال اصلی کتاب اسلام و جهانی شدن، چیستی پدیده جهانی شدن و آثار آن، و همچنین نسبت آن و آثارش با اسلام (در نظر و عمل) است.

در واقع، نقطه تمرکز این کتاب، در مرحله اول شناسایی ماهیت جهانی شدن مصطلح و عوارض آن و در مرحله بعد کشف رابطه آن و عوارضش با اسلام در ساحت اندیشه و عمل است با این حال، این کتاب سوالات فرعی متعددی نیز دارد که تلاش کرده پاسخ آن ها را در خلال مباحث یا در بخش های اختصاصی پیدا کند.

مهم ترین این سوالات، حول امکان شکل گیری جهانی شدن اسلامی با استفاده از فرصت های ناشی از جهانی شدن مصطلح و همچنین چیستی جهانی شدن اسلامی، تفاوت آن با جهانی شدن مصطلح و نسبت جهانی شدن اسلامی قبل از ظهور حضرت مهدی(عج) و جهانی شدن اسلامی بعد از ظهور مهدی موعود(عج) است.

علاوه بر این، این پژوهش به عنوان یک سوال فرعی، درصدد شناسایی نقاط قوت و ضعف جهان اسلام در مواجهه با جهانی شدن و در ادامه به دنبال یافتن مجموعه ای از راهبردهای کلان برای مواجهه فعال و مبتکرانه با فرصت ها و تهدیدهای جهانی شدن مصطلح است که البته در مواجهه با فرصت ها، راهبردهای شکل گیری جهانی شدن اسلامی قبل از ظهور مورد عنایت ویژه قرار گرفته است.

این کتاب مجموعه ای مشتمل بر دو بخش تحقیق و ترجمه نوشته پیتر دراهوس استاد دانشگاه ملی استرالیا و صاحب کرسی مالکیت فکری در کالج کوئین مری دانشگاه لندن شکل گرفته که بخش پژوهشی آن با نگرش حقوق اسلامی و در حوزه ادبیات بومی توسط محمود حکمت نیا از استادان فلسفه مالکیت فکری و همکاری(مهدی معلی و علی تقی خانی) سامان یافته است.

بخش پژوهشی این کتاب درصدد است ساختار و خواستگاه مالکیت فکری را به تصویر کشد و برای خواننده فارسی زبان این مطلب را روشن کند که رویکرد به مالکیت فکری در جهان معاصر رویکرد واحدی نبوده است به گونه ای که برخی از رویکردها درصدد توسعه و تعمیق آنند. رویکرد دیگر با آن به مخالفت ورزیده و رویکرد سوم به مقیدسازی مالکیت فکری معتقد است.

ادامه این بخش به موضوعاتی همچون وجودشناسی فلسفی آفرینش فکری، وجودشناسی حقوقی مالکیت فکری، روش شناسی مالکیت فکری و تطبیق نظریه های ماده و صورت، مثل و جهان سه گانه بر مالکیت فکری پرداخته اند.

بخش دوم کتاب اختصاص به ترجمه فلسفه مالکیت فکری دارد. محقق این بخش پیتر دراهوس با احاطه بر مبانی نظری، مباحث تاریخی درصدد آن است که نشان دهد مالکیت فکری به عنوان ابزاری برای دستیابی به اهداف معینی است.

او برای اثبات ادعای خود 9 فصل ابعاد مالکیت فکری را کاویده و در نهایت در فصل نهم دیدگاه خود را به صورت نسبتا مبسوط تبیین می کند.

وی نخست می کوشد با نگاهی به مفاهیم و مرور تاریخی مبانی مالکیت فکری، به مخاطب کمک کند ماهیت ابزارگرایانه مالکیت فکری را بهتر درک کند. در فصل های بعد به ترتیب به نظریه کارجان لاک، نظریه شخصیت هگل، نظریه مارکس و نظریه نفع گرایی می پردازد.

در فصل های هفتم و هشتم با تذکر نسبت به قدرت آفرینی ناعادلانه و خطرناکی که سایر مبانی مالکیت فکری به دنبال دارند، حفظ عدالت در اطلاعات را لازمه یک نظام مالکیت فکری مطلوب می شمارد و نظام جاری مالکیت فکری را در مورد انتقاد قرار می دهد.

وی در فصل پایانی با مالکیت انگاری در اموال فکری مخالفت می کند و نوعی نگاه ابزارگرایانه و اخلاق مدارانه را به عنوان جایگزین آن طراحی کرده و ارایه می دهد.
 
منبع:شفقنا
211005

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین