عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۸۶۶۴
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۵
در گفت و گو با پژوهشگر و محقق دینی تبیین شد؛
یکی از ضرورتهای زندگی جوانان وقت گذاشتن برای تدبر در قرآن و بهره مندی از کتاب آسمانی است.
عقیق: سراسر قرآن کریم از جوانان پرشوری حکایت می کند که در دوران جوانی با فهم و تدبیر و توجه به انتخاب بهترین سبک و سیاق زندگی توانسته اند نه تنها در عصر خود، بلکه برای همیشه تاریخ ماندگارترین بشریت شوند.
 حجت الاسلام دکتر محمد رضا نصوری پژوهشگر و محقق دینی  در گفت و گوی پیش رو با معرفی جوانان قرآنی و اهتمام به نوع نگاه آنها به مسایل پیرامونشان «جوانان قرآنی» را بهترین الگو و ویژگی مدیران جهادی را خصوصیات اخلاقی جوانان قرآنی معرفی می نماید.

 ابراهیم(ع)؛ نماد مبارزه با شرک
حضرت ابراهیم جوانی بت شکن و یکی از   چهره های قرآنی است که مبارزات و مناظره های دوران جوانی او در آخرین کتاب آسمانی جلوه ای ویژه ای دارد. او با جرأت، صراحت و صلابت همراه با منطق، استدلال و قدرت، انسانهای زمان خود را به یکتا پرستی دعوت نمود و بتهای بی فایده را با تبرش شکست و نابود کرد، چنین مبارزه ای که بی‌تردید ستیز و مبارزه با شرک و بت پرستی است، باید برای جوانان الگوی مناسبی در برابر همه زشتی های جامعه و آلودگی های پیرامونشان باشد، همچنین اهتمام به عملکردها و تصمیم های مهم در زندگی در دوران جوانی بسیار مهم است. اگر قرار است در آینده جزو یکی از مدیران جهادی باشند، از دوران جوانی باید غرورها و نمادهای کفر و شرک را با شجاعت و قهرمانی ابراهیمی که برگرفته از بینش توحیدی است مغلوب و از میان بردارند.

  اسماعیل(ع)؛ نماد صبر و تسلیم
جوان صبور قرآنی حضرت اسماعیل (ع) است. زمانی که به اوج  جوانی می رسد، پدرش به او می گوید: من در خواب دیده ام تو را قربانی می کنم، نظرت چیست ؟ اسماعیل جوان جانانه پاسخ می دهد: ای پدر آنچه خداوند متعال به تو امر کرده است انجام بده به خواست خداوند من را از بردباران خواهی یافت. فداکاری و جانبازی حضرت اسماعیل هر ساله روز عید قربان در جانها و خاطره ها زنده می شود، آمادگی حضرت اسماعیل در مذبح برای اجرای فرمان الهی الگویی برای همه جوانان در تسلیم و صبر است، بنابراین در راه اجرای منویات مقام معظم رهبری و برای برخورداری از مدیریت جهادی  تسلیم و صبر در برابر خواست و مشیت الهی از مشخصه های مدیران جهادی است که بتوانند با گذشتن از همه چیز حتی از جان گرانمایه در راه تحقق اهداف والای الهی گام بردارند.

  یوسف(ع)؛ نماد  پاکدامنی
حضرت یوسف(ع) که برابر خواهش های نفسانی زلیخا حاضر به معصیت نشد، بی گناه به زندان افتاد و در زندان با تعبیر خواب دو جوان، سیمای نیکوکاری، علم، اندیشه و فراست این جوان پاکدامن بر دیگران آشکار شد، نفس ستیزی حضرت یوسف(ع) در هنگام مهیا بودن شرایط گناه، الگویی برای همه جوانان است که یکی از مهمترین مشخصه های مدیران جهادی مبارزه با نفس و پرهیز از معصیت در برابر خواسته های نفسانی است که در حوزه ها وعرصه های مختلف زندگی ممکن است آنها را از انتخاب صحیح باز دارد بنابراین توجه به دوری از معصیت و پاکی نفس از خصوصیات مهم مدیران جهادی است که بی‌گمان جوانان قرآنی می توانند عامل به آن باشند

 موسی (ع)؛ نماد ایستادگی
حضرت موسی (ع) با تمام تدابیر امنیتی و سخت‌گیری های فرعون پا به عرصه وجود گذاشت و دربار فرعون محل رشد و نمو ایشان شد. آن حضرت در جوانی به حمایت بنی اسراییل پرداخت، از این رو مجبور شد برای حفظ جان، وطن را ترک کند. او صحرای سینا را پشت سر گذاشت و با زحمات طاقت فرسا خود را به «مدین» شهر شعیب پیامبر رساند.غیرت این جوان سبب شد به دختران شعیب کمک کند او مانند دیگران به جامعه خود بی تفاوت نبود. بنابراین از توجه به زندگی این جوان قرآنی درمی‌یابیم مدیر جهادی مدیری است که از جریانهای اجتماعی پیرامون خود آگاه بوده و بتواند در برابر فرعونهای زمان ایستادگی ومبارزه نماید.

 داود(ع)؛ نماد شجاعت
حضرت داود(ع) جوانی است که در برابر سپاه طالوت با لشکر باطل «جالوت» پهلوان لشکر کفر (جالوت) را نقش بر زمین ساخت .خداوند متعال مقام حکمت و سلطنت را به او می بخشد. وی با به کار بستن قدرت و قوت جوانی برای مبارزه با طاغوت الگویی برای همه جوانان می شود که در رسیدن به مدیریت جهادی باید  از توان و شجاعت جوانان و ظرفیتهای نیروی جوانی این گروه حساس نهایت استفاده به عمل آید.
 
 فرزند لقمان؛ نماد پندپذیری
فرزند لقمان جوانی است که پای سخنان پدر می نشیند. لقمان حکیم آن قدر سخنانش مهم است که خداوند متعال برخی از آنها را در قرآن کریم برای ما به یادگار نهاده است و یک سوره قرآن کریم نیز به نام اوست. اما نکته مهم این است که فرزند جوانش مورد خطاب قرار گرفته و این سخنان برای همه جوانان در همه ایام آموزنده است. مدیران جهادی از تجارب مثبت یا منفی گذشتگان و معاصران خود درس گرفته و با مطالعه در تاریخ وبررسی رخدادهای زمان خود و با منظور قرار دادن عبرتهای قرآنی و توجه به ظرفیتهای اسلامی همواره راه را از بیراهه شناخته و بهترین تصمیمات را اتخاذ می نمایند.

 اصحاب کهف؛ نماد جوانمردی
در زمان دقیانوس، هفت جوان از خانواده های محترم به خداوند متعال ایمان می آورند. آنها برای حفظ ایمان و جان خود مجبور به ترک وطن می شوند و به غار پناه می برند بر اثر خستگی همگی می خوابند و این استراحت 309 سال به طول می انجامد. مبارزه این جوانان با کفر و هجرت برای حفظ ایمان خود الگویی برای همه جوانان است.
در قرآن کریم درباره جوان و روحیه جوان تعبیرات «شاب»، «فتی»، «فتیه» را به کار برده است که معادل فارسی آن «جوانمردی» است. از این رو اگر اصحاب کهف به لحاظ سن هم جوان نبودند، ولی از قلب جوان و روحیه جوانمردی که از حالات جوانان است، بهره کامل داشتند.
نمونه تاریخی آن عمروبن حمق خزعی است. وی در جوانی به پیامبر(ص) آب آشامیدنی داد پیامبر پس از آشامیدن آب در حق او چنین دعا کرد: «خدایا او را از جوانی بهره مند ساز». پس از این دعا او  تا 80 سالگی روحیه جوانی داشت و در صحنه های نبرد در رکاب امیرالمؤمنین(ع) مانند سایر جوانان می درخشید.
روحیه مدیران جهادی روحیه پرشور جوانی است که در کنار حفظ طراوت و شادابی جوانی، ایمان خود را حفظ نموده و برای مبارزه با کفر و الحاد طاغوتیان در هر زمان با ارایه راهکارهای خاص بر دشمنان چیره می شوند.


منبع:قدس
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین