عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۸۵۴۳
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۵
گفتگوی عقیق با آیت الله حسن ممدوحی
در عین حال طبق علقه ای که به حضرت صدیقه طاهره (س) داریم و می بایست به وظایف دینی خودمان عمل کنیم...

عقیق: نوروز امسال با ایام فاطمیه هم زمان شده است. این تقارن عید ملی با عزای اهل بیت علیهم السلام دلیلی شد تا با آیت الله حسن ممدوحی، عضو مجلس خبرگان رهبری و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، درباره نکاتی که باید در این ایام رعایت شود، گفت و گو کنیم.

 

در آستانه عید نوروز هستیم که با ایام فاطمیه هم تقارن دارد. مردم کشور ما آداب و مراسم خاصی را در عید نوروز انجام می دهند. اما به دلیل تقارن نوروز امسال با ایام فاطمیه چه نکاتی لازم است در جامعه رعایت شود تا حرمت فاطمیه حفظ شود؟

ما بارها تجربه کرده ایم که مراسم عزای اهل بیت علیهم السلام با عید نوروز هم زمان شده و مردم ما همیشه احترام عزا را داشته و ایام فاطمیه را پاس داشته اند. البته باید رسانه ها هم به مردم تذکر بدهند که در ایام عید می توانند به تفریح و مسافرت بپردازند اما درباره اظهار شادمانی و حتی در باره خوردن آجیل در جمع ها و مهمانی ها قدری رعایت کنند.

 

دید و بازدید هایی که در عید نوروز انجام می شود، باید چگونه باشد که شان و حرمت فاطمیه هم حفظ شود؟

دید و بازدید مردم در اصل طبق قانون اسلام انجام می شود. پس هیچ اشکالی ندارد که مردم در ایام شهادت حضرت صدیقه طاهره (س) به دیدن یکدیگر بروند و از حال و اوضاع یکدیگر با خبر شوند. چون یکی از رسم های خوب مردم ما در عید نوروز به جا آوردن آداب صله رحم و دیدار آشنایان و اقوام است. به عبارت دیگر دید و بازدیدهایی که مردم در نوروز انجام می دهند درحقیقت به جا آوردن حکم خداوند متعال درخصوص رفت و آمد با آشنایان و مسلمانان و رسیدگی به امور آنهاست. صله رحم و بستن عهد اخوت در فرهنگ اسلامی، دستوری است که باید نسبت به آن توجه کامل داشته باشیم. به این ترتیب که مردم مومن باید ارتباطی مثل افراد همخون با هم داشته باشند، چون وقتی افراد در شرایط گوناگون قرار می گیرند، برای آنها خون، نژاد و ملیت تعیین کننده دلبستگی هایشان است. اما در فرهنگ اسلام، ملاک دوستی و ارتباط افراد همان دین اسلام و ایمان مردم است و دیگر ملیت و رنگ پوست و نژاد اهمیتی ندارد. به این صورت در عید نوروز نباید فقط به دیدار افراد فامیل و بستگان برویم، بلکه لازم است هر کسی با مومنان و مسلمانان آشنا هم دیدار کند و از حال آنها خبر بگیرد تا اگر مشکلی در زندگی کسی وجود دارد همه با هم درصدد رفع آن برآیند. از طرف دیگر، رابطه ای که رحم را ایجاد می کند، رابطه ای است که از باب رحمت خدا ایجاد می شود، یعنی مردم باید زیر سایه رحمت خدا آداب اجتماعی را انجام بدهند.

 

نظرتان درباره وحدت بین شیعه و اهل سنت چیست و چگونه باید این وحدت را در مبین برادران مسلمان حفظ کرد؟

در عین حال طبق علقه ای که به حضرت صدیقه طاهره (س) داریم و می بایست به وظایف دینی خودمان عمل کنیم، نباید کاری کنیم که موجب تفرقه شود. این موضوع را برادران اهل سنت هم می دانند. چون وحدت به معنای این نیست که شیعیان اهل سنت شوند و یا اهل سنت به گروه شیعیان بپیوندند. بلکه وحدت یعنی در نقطه مشترکی که داریم با هم هماهنگ باشیم، اما هر کسی مطابق با مسلک خودش فعالیت کند بدون اینکه مزاحمتی برای دیگران داشته باشد.

 

نظرتان راجع به عریان شدن مردان در مراسم سینه زنی چیست؟

کار خوبی نیست. از ابتدا هم علما می گفتند چنین کاری نکنید اما متاسفانه بعضی از عوام توجهی به این نکته ندارند. 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین