۰۴ آذر ۱۴۰۳ ۲۳ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۰۱ : ۰۳
راه و روش پیامبر اعظم(ص) سرلوحه برنامه های امام زمان(عج) است و این آخرین وصی پیامبر(ص) و آخرین حجت خدا، تمام برنامه های محقق نشده انبیاء الهی را تحقق می بخشد و اسلام ناب محمدی را آنگونه که جد بزرگوارشان عرضه کردند، در آخرالزمان اجرا می کند.
در حدیثی از امام صادق(ع) آمده است: چون مهدی(عج) قیام کند، به مسجد الحرام رود و رو به کعبه و پشت به مقام ابراهیم بایستد و دو رکعت نماز گذارد، آنگاه ندا می دهد. "ای مردمان، منم، یادگار آدم، و یادگار ابراهیم، یادگار اسماعیل، و یادگار محمد(ص)".
امام مهدی(عج) ادامه دهنده راه انبیاء الهی است و مسیری را که خداوند ترسیم نموده، می پیماید. برخی از ویژگی های حضرت محمد(ص) و حضرت مهدی(عج).
اخلاق نیکو و با عظمت
آن
دو بزرگوار دارای خلق عظیم هستند. خداوند خطاب به حضرت محمد(ص) می
فرمایند: Gوَ إِنَّکَ لَعَلی خُلُقٍ عَظِیمٍF [2]؛ یعنی تو، به اخلاق عظیم و
نیکو آراسته ای.
پیامبر(ص) نیز فرموده اند: "الْمَهْدِیُّ مِنْ وُلْدِی اسْمُهُ اسْمِی وَ کُنْیَتُهُ کُنْیَتِی أَشْبَهُ النَّاسِ بِی خَلْقاً وَ خُلْقا؛ [3] مهدی از فرزندان من است، اسم او اسم من و کنیة او کنیه من است و او از لحاظ جسمی و روحی و اخلاقی، شبیه ترین مردم به من است".
علم گسترده
پیامبر اعظم(ص) دارای علم گسترده ای بوده، تا آنجا که می فرمایند: "أَنَا مَدِینَةُ الْعِلْمِ ...؛ من شهر علم هستم و ....". [4]
امام مهدی(عج) می فرمایند: "فَإِنَّا یُحِیطُ عِلْمُنَا بِأَنْبَائِکُمْ وَ لَا یَعْزُبُ عَنَّا شَیْ ءٌ مِنْ أَخْبَارِکُم ؛ ما بر اخبار و احوال شما آگاهیم و هیچ چیز از اوضاع شما بر ما پوشیده و مخفی نمی ماند". [5]
برپا کننده عدل
هدف
از رسالت پیامبر اعظم(ص) اجرای عدالت و مساوات بوده است؛ لَقَدْ
أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ
الْمِیزانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِF [6]؛ ما رسولان خود را با
دلایل روشن فرستادیم و با آنها، کتاب و میزان نازل کردیم تا مردم عدالت را
بپا دارند.
هدف از قیام حضرت مهدی(عج) نیز برپایی عدالت است.
"یَمْلَأُ الْأَرْضَ عَدْلاً وَ قِسْطاً کَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً؛ [7] زمین را آکنده از عدل و داد می کند همان گونه که از جور و ستم پر شده است. امام زمان عجل الله تعالی فرجه عدالت را، همچنان که سرما و گرما وارد خانه ها می شود، وارد خانه های مردمان کند؛ « أَمَا وَ اللَّهِ لَیَدْخُلَنَّ عَلَیْهِمْ عَدْلُهُ جَوْفَ بُیُوتِهِمْ کَمَا یَدْخُلُ الْحَرُّ وَ الْقَرُّ ".[8]
پی نوشت ها:
[1]- کمال الدین، ج2، ص411.
[2]- سورة قلم، آیه4.
[3]- بحارالانوار، ج36، ص309.
[4]- وسائل الشیعه، ج27، ص34.
[5]- بحارالانوار، ج53، ص174.
[6]- سورة حدید، آیه 25
[7]- الغیبة، النعمانی، ص58.
[8]- همان، ص296
منبع: شبستان
211001