عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۸۴۱۹
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۳
گرایلی:
ماهیت و حقیقت وقف این است که عندالله باشد نه برای عالم فانی، آن‌وقت است که جاودانگی احسان وقف به ابدیت جهان هست امتداد پیدا می‌کند.
عقیق: حجت‌الاسلام محمدطاهر گرایلی، مدیرکل اوقاف خراسان جنوبی با حجت‌الاسلام و المسلمین صدرالدین عارفی، دیدار کرد.

مدیرکل اوقاف خراسان جنوبی گفت: بهره‌مندی از برکات اوقاف، می‌تواند در توسعه و تعالی روز افزون حوزه‌های علمیه در کشور بسیار مؤثر باشد که با توجه به این اهمیت، کمیته عالی وقف موضوع حوزه‌های علمیه در نیت واقفان را از جمله اولویت‌های خود قرار داده است. 

وی ادامه داد: ایجاد وقف‌های جدید با نیت کمک به حوزه‌های علمیه، امر بسیار با برکتی است که نباید از آن غفلت کرد.

وجود 25 موقوفه با نیت حوزه‌های علمیه در بیرجند

مدیرکل اوقاف خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در شهرستان بیرجند 25 موقوفه با نیت حوزه‌های علمیه وجود دارد، بیان کرد: وقف ماندگار کردن مال است نه حبس مال و اگر توفیق معرفتی بر وقف داشته باشیم خواهیم فهمید که وقف حبس مال نیست بلکه مال را ماندگار می‌کند چرا که آنچه در اختیار ماست فانی بوده و آنچه در اختیار خداوند قرار می‌دهیم همیشه باقی و ماندگار است.

گرایلی عنوان کرد: ماهیت و حقیقت وقف این است که عندالله باشد نه برای عالم فانی، آن‌وقت است که جاودانگی احسان وقف به ابدیت جهان هست امتداد پیدا می‌کند و علاوه بر اینکه در دنیا ماندگار و ابدی است در آخرت نیز باقیات و صالحات می‌شود و تا هستی وجود دارد وقف باقی می‌ماند.

وی افزود: وقف حرکت ارزشمندی است که هر کسی نمی‌تواند این مدال واقف بودن را داشته باشد چرا که وقف مدالی است ارزشمند و حوز‌های علمیه باید این افتخار و مدال‌آفرینی را در سطح علمی حوزه‌های علمیه ترویج کنند.

مدیرکل اوقاف خراسان جنوبی یادآور شد: اگر بخواهیم استقلال حوزه‌های علمیه را که از منویات امام(ره) و رهبر معظم انقلاب، مراجع تقلید بوده را مورد توجه قرار دهیم و نهادینه سازیم باید سنت وقف در جامعه ترویج، گسترش و نهادینه شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین صدرالدین عارفی افزود: در مقاطعی از تاریخ متأثر از شرایط سیاسی میزان وقف گسترش پیدا کرده است و در زمان پهلوی که رضاخان دنبال تصرف اراضی بود مردم این املاک را وقف می‌کردند تا به تصرف آنها در نیاید.

وی بیان کرد: در شرایط عادی در زمان‌های دیگر مردم با رغبت و با اعتقادات خود املاک خود را وقف می‌کردند که مورد بهره‌برداری در اوقاف و امور خیریه قرار گرفت.

با وقف، اصل مال حفظ می‌شود

استاد حوزه علمیه بیرجند با بیان اینکه با وقف، اصل مال حفظ می‌شود و صدقه جاریه است، بیان کرد: برخی وقف‌ها در گذشته موضوعیت داشته است، اما این وقف‌ها نیاز جامعه نیست که این‌گونه موارد باید در محدوده شرع مقدس اسلام جهت‌دهی شود.

وی گفت: یکی از ناب‌ترین دستگاه‌های مذهبی ما اوقاف و امور خیریه است، لذا در تمام امور رعایت موازین دینی مدنظر باشد و زمینه رغبت مردم به مسئله وقف را افزایش دهیم.

حجت‌الاسلام عارفی با بیان اینکه خداوند در قرآن مال و فرزندان را زینت برای دنیای انسان بیان می‌کند اما باقیات صالحات نیز برای آینده انسان نیاز است از عملکرد اوقاف تشکر کرد و بر لزوم بروزرسانی و احیای موقوفات تأکید کرد.


منبع:ایکنا


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین