عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۸۳۲۲
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۴
حجت الاسلام راشدیزدی بیان کرد:
حجت‌الاسلام راشدیزدی با بیان اینکه نرمی و ملایمت راهی برای ورود به بهشت است ابراز کرد: در همین زمینه امام صادق(ع) فرمودند: «چهره باز، زبان لطیف، دل مهربان و دست بخشنده از علائم بهشتیان است».
عقیق:حجت‌الاسلام کاظم راشدیزدی، استاد اخلاق حوزه علمیه شب گذشته، پنجم اسفندماه در ویژه برنامه میلاد حضرت زینب(س) که در رواق امام خمینی(ره) حرم رضوی برگزار شد، عنوان کرد: خداوند به صاحب قلب لطیف، دنیا و آخرت را با هم می‌دهد.

حجت‌الاسلام راشدیزدی در این‌باره به روایتی از پیامبر(ص) اشاره و ابراز کرد: پیامبر(ص) فرمودند: «خداوند به من فرمود: اگر اراده کنم به کسی دنیا و آخرت را با هم بدهم، به او دل نرم، زبان نرم‌‌گو، اعصاب سالم و همسر مؤمن و صالح عطا می‌کنم».

وی با بیان اینکه دل به معنای روح و روحیه انسانی است، به روایتی از امام صادق(ع) که نشان از روحیه لطیف دارد، اشاره کرد و گفت: امام صادق(ع) فرمودند: «اگر فردی بر گوش راست من تعرض و بر گوش چپم عذرخواهی کند، به سرعت می‌پذیرم».

این استاد اخلاق با اشاره به اینکه پیامبر(ص) دارای خلق عظیم است، گفت: فردی از حضرت علی(ع) خواست تا از روحیات پیامبر(ص) برایش بیان کند، امام علی(ع) فرمود: نعمت‌های خدا را بشمار و او پاسخ داد: نعمت‌های خدا بسیار است و امکان شمارش آن نیست؛ امام(ع) به بخشی از آیه 77 سوره نساء اشاره و فرمودند:« قُلْ مَتَاعُ الدَّنْیَا قَلِیلٌ... بگو برخوردارى [از این] دنیا اندک است»، خداوند، نعمت‌هایی که آن‌ها را نمی‌توانی شمارش کنی، اندک می‌داند، در حالی‌که از خلق پیامبر(ص)، به خلق عظیم یاد می‌کند.

وی برای بیان خلق عظیم پیامبر(ص) به بیان ماجرایی پرداخت و ابراز کرد: پیامبر(ص) در جمعی نشسته بودند که عرب صحرانشینی بر آن‌ها وارد شد، پیامبر(ص) را که جای خاص و علامت خاصی را نداشت، نشناخت و پرسید: «کدامیک از شما پیامبر(ص) هستید؟» بعد از آن که پیامبر(ص) را در آن جمع پیدا کرد، پایش را در دامان پیامبر(ص) گذاشت و از ایشان خواست تا پایش را ماساژ دهند. یاران حاضر در جمع از این عمل او خشمگین شدند و خواستند تا واکنش نشان دهند ولی پیامبر(ص) مانع شدند. عرب صحرانشین دعوت پیامبر(ص) از وی برای پذیرش اسلام را فوری پذیرفت. پس از رفتن او پیامبر(ص) فرمودند: «اگر با خشم با او برخورد می‌کردید، اسلام را نمی‌پذیرفت».

حجت‌الاسلام راشدیزدی، پیامبر(ص) را منبع اخلاق دانست و اظهار کرد: این منبع اخلاق سفارش کرده است که بر نوجوانان سهل بگیرید، باید به کار فرزند اشراف داشته باشیم نه اینکه جاسوسی او را انجام دهیم. سپس گفت باید ببینیم بین خلق ما به عنوان مسلمان و خلق پیامبر(ص) چه میزان فاصله است؟

وی افزود: اگر اعتماد فرزندان از پدر و مادر سلب شود دیگر نمی‌توان با رفاقت زندگی کرد، زیرا پدر و مادر تبدیل به غریبه می‌شوند و فرزندان، گرفتاری‌ها و حرف‌های خود را به جای آنکه به والدین بگویند، با دوستانشان مطرح می‌کنند.

این استاد اخلاق در پایان سخنان خود با بیان اینکه یکی از چیزهایی که انسان را اهل بهشت می‌کند، نرمی و ملایمت با مردم است، ابراز کرد: در همین زمینه امام صادق(ع) فرمودند: چهره  باز، زبان لطیف، دل مهربان و دست بخشنده از علائم بهشتیان است.

یادآور می‌شود، پس از پایان سخنرانی حجت‌الاسلام راشدیزدی، جعفر ماهرخسار از مداحان اهل بیت(ع) به مدیحه‌سرایی حضرت زینب(س) پرداخت و مهدی سروری نیز دعای توسل را قرائت کرد.


منبع:ایکنا


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین