عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۸۲۸۸
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۵
کاشی زرین فام یکی از شاهکارهای هنری دوره تیموری مزین به وصیت حضرت علی علیه‌السلام به امام حسن علیه‌السلام در موزه مرکزی آستان قدس رضوی مورد توجه و استقبال دوستداران هنرهای ایرانی و اسلامی قرار دارد.
عقیق:به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌قدس رضوی، معاون امور موزه‌های این سازمان، با بیان این مطلب گفت: «كاشی زرین‌فام هشت ضلعی متعلق به قرن هفتم هجری قمری که در حاشیۀ آن قسمتی از وصیت حضرت علی علیه‌السلام به امام حسن علیه‌السلام به خط نسخ نوشته شده است، از جمله کاشی‌های مورد استفاده در حرم مطهر امام رضا علیه‌السلام بوده، که در حال حاضر در گنجینه کاشی موزه‌ آستان‌قدس رضوی مورد استقبال بازدیدکنندگان قرار گرفته است».
علی سوزنچی کاشانی اضافه کرد: «این کاشی که از شاهکارهای دوره تیموری است، مزین به نقوش گل بوده و در آن علاوه ‌بر لعاب زرین‌فام، از لعاب لاجوردی برای تزیین استفاده شده است. این کاشی‌ها را سفالگران هنرمند کاشان برای تزیین دیوارهای اطراف حرم حضرت رضا علیه‌السلام ساخته‌اند.»
وی  در ادامه به معرفی کتاب «کاشی‌های زرین‌فام» تالیف «عبدالله قوچانی» پرداخت و ادامه داد: « در حال حاضر این کتاب به همت سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌قدس رضوی، در حال انتشار است ودر بخش دوم این کتاب،352 قطعه از کاشی‌های موجود در گنجینۀ کاشی موزه آستان‌قدس رضوی، که عمدتاً متعلق به قرن هفتم هجری و مزین به احادیثی از پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله و ائمۀ معصومین علیهم‌السلام، معرفی شده است».
وی اضافه کرد: « احادیث کاشی‌های حرم امام رضا علیه‌السلام مستندترین مجموعه احادیث نوشته شده بر روی کاشی است که از قرن هفتم و هشتم هجری به دست ما رسیده است».


منبع:قدس
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین