عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۷۹۸۳
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۹
آیت الله جوادی آملی؛
نماز شب راه کسب عزت و شرافت است که در شب امکان پیمودن آن است اما راهی که برای رسیدن به عزت و شرافت در روز پیش پای ما گذاشته شده است.
عقیق:آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس اخلاق هفتگی، با بیان تاکید دین بر حفظ شرافت و عزت مومن توسط خود او، بیان فرمود: وجود مبارک پيامبر(عليه و علي آله آلاف التحيّة و الثناء) که براي هدايت همه ما مأمور شد، خود قدم به قدم راه‌ کمال را رفته و ما را نیز دعوت کرده است که به همراه او این مسیر را بپیماییم و این مژده را به ما داده است که اگر در بين راه کمبود علمي يا کسر عملي داشتيم خود ایشان آنها را جبران خواهد کرد.
وی ادامه داد: اینکه در مورد وجود پیامبر گرامی اسلام تعبیر رفاقت حَسن بیان شده است به این خاطر است که ایشان کمبود علمي و کسر عملي ما را جبران می کند، هرگاه افتاديم دست ما را می گيرد، هرگاه فراموش کرديم به يادمان می آورد و اگر ره‌توشه‌اي نداشتيم به ما ره توشه می دهد؛ اين معناي رفاقت حَسن است.
آیت الله جوادی آملی با بیان حدیثی از وجود گرامی پیامبر اسلام (ص) اظهار داشت: حضرت به ما فرمود شرف مؤمن در اين است که در آن نشئه‌اي که بسياري افراد ساکت‌اند يا خاموش‌اند يا خواب‌اند و فضا آرام است او سحر خیز باشد و با خداي خود گفتگو کند؛ اين نماز شب خواندن و شب‌زنده‌داري راه را براي گفتگو با الله باز مي‌کند.
وی خاطرنشان کرد: بعد از اينکه دین برای ما روشن کرد که انسان يک موجود ابدي است و مرگ، چاله و گودال نيست بلکه طبق بيان نوراني سيدالشهداء(سلام الله عليه) مرگ معبر و پل است که انسان از اين پل مي‌گذرد و به آن طرف که ابديّت است مي‌رسد لذا انسان باید شرف جاودانه طلب کند؛ شرف جاودانه فقط در کنار سجاده نماز شب است. قرآن کريم فرمود گرچه بامداد و شامگاه، نيمروز و آغاز روز و پايان روز فرصت عبادت هست اما نماز شب يک جایگاه خاص دارد. حضرت فرمود شرف مؤمن در سحرخيزي اوست؛ اگر کسي سحرخيز بود طرز فکرش، گفتارش، رفتارش، نوشتارش و مَنشش، آموزنده است.
آیت الله جوادی آملی بی نیازی از دیگران را مایه عزت فردی و اجتماعی دانست و اذعان داشت:
نماز شب راه کسب عزت و شرافت است که در شب امکان پیمودن آن است اما راهی که برای رسیدن به عزت و شرافت در روز پیش پای ما گذاشته شده است، از مردم بي‌نياز بودن است که این نکته دو بعد فردی و اجتماعی دارد؛ بي‌نيازي فردي اين است که در روايات ائمه فرمودند دستي بدتر از دست بگير نيست، انسان تا مي‌تواند و تا نفس مي‌کشد باید روي پاي خود بايستد امام صادق(سلام الله عليه) فرمود من اگر آستينم را بالا ببرم و اين دستِ برهنه را در دهن افعي بگذارم براي من بهتر است از اينکه از غير خدا چیزی طلب کنم.
وی با اشاره به موضوع اقتصاد مقاومتی و پیوند آن با مساله عزت و شرافت ملی ادامه داد:
اگر ما شيعه اين اماميم، پس اين کشور با اقتصاد مقاومتي می تواند به استقلال اقتصادی و حتی صادرات برسد و با توجه به اينکه این کشور همه چيز دارد می تواند به راحتی روي پاي خود بايستد. صريح قرآن این است که می فرماید همه موجودات عائله من هستند و من معيلم یعنی بر من لازم است که روزي همه موجودات را بدهم و مي‌دهم در نتیجه از مردم بي‌نياز بودن و در عین حال به مردم خدمات دادن اين فرد و جامعه را عزيز مي‌کند.
 آیت الله جوادی آملی ادامه داد: در مسائل فردي وظيفه ماروشن است، در مسائل جمعي هم که کشور ما به برخی مشکلات مبتلاست وظیفه افراد روشن است چون جامعه را فرد مي‌سازد؛ اگر فرهنگ ما اين شد که پيغمبر ما(عليه و علي آله آلاف التحيّة و الثناء) فرمود عزّت يک ملت در بي‌نياز آنهاست ما مي‌توانيم مستغني باشيم، لذا باید این مطلب به صورت یک فرهنگ عمومی نهادینه شود که از غير خدا بي‌نياز بودن باعث عزّت يک ملت و عزّت يک مملکت است و اصرار دين بر اين است که ما عزيزانه زندگي کنيم.


منبع:باشگاه
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین