عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۷۷۵۹
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۶
سالنامه 1394 هجری شمسی، تهیه شده در مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت آیت الله بهجت(ره) با مطالبی جذاب و مفید با عنوان «العبد»، منتشر شده است.
عقیق:پس از رحلت آیت‌الله بهجت قدس‌سره، مرکز تنظیم و نشر آثار آن مرجع بزرگوار، در راستای ترویج عمومی اندیشه‌های ناب این عارف واصل، تصمیم به انتشار سالنامه‌ای با محوریت تفکرات ایشان گرفت؛ زیرا سالنامه قابل استفاده برای عموم اقشار مردم بوده و همچنین می‌توان موضوعات گوناگونی را در آن گنجانید. سالنامه 94 «العبد» برای چهارمین سال متوالی چاپ و راهی بازار نشر شد.‌
این سالنامه که در اصل یک سالنامه محتوایی است بر اساس دغدغه‌های آیت‌الله بهجت تدوین شده و سعی شده است در هر روز هفته به یک محور پرداخته شود. هدف تهیه‌کنندگان با استفاده از کتاب‌ها و اعمالی که مورد سفارش ایشان بوده، با توجه به حوصله عامه مردم، محتوایی گزینش و جمع‌آوری شود که فرد هر روز با صرف زمانی اندک یک پله رشد داشته باشد، منظم و مداوم!

«سالنامه العبد 94» در ٣ بخش تنظیم شده است:
*بخش ابتدایی
در این بخش، به معرفی کوتاه این مرکز و توضیح مختصری درباره اطلاعات نجومی موجود در سالنامه آمده است، پس از آن هم زندگی‌نامه مختصری از آیت‌الله بهجت ذکر شده است.

*بخش اصلی
محتوای اصلی سالنامه شامل 6 قسمت است:
هرکس «اقبال» ندارد، رفیق ما نیست
-اقبال‌الاعمال: آیت‌الله بهجت مطالعه کتاب اقبال‌الاعمال و مراعات اعمال و ادعیه این کتاب را سفارش می‌کردند و می‌فرمودند:
«هر کس که [کتاب] اقبال سید‌بن‌طاووس را نداشت، اساتید ما او را رفیق خود نمی‌شمردند. هر مقدار از اقبال که مطالعه کردنی است مطالعه و هر مقدار که عمل کردنی است به هر اندازه حال دارید عمل کنید».
با توجه به همین توصیه در روزهای شنبه، به اعمال مربوط به آن هفته اشاره شده و در برخی از هفته‌ها، نکته‌هایی از آن کتاب را برای مطالعه گزینش شده است.

پای منبر اهل بیت(ع)
-احادیث: آیت‌الله بهجت معتقد بودند با خواندن روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام گویا پای منبر آن بزرگواران حاضر می‌شویم؛ لذا به مطالعه احادیث معصومین علیهم‌السلام بسیار سفارش می‌کردند.
اما به‌طور خاص، مشتاقان سیر و سلوک و خواستاران تزکیه نفس را به خواندن و عمل به روایات بخش «جهاد با نفس» و بخش «آداب معاشرت» از کتاب «وسائل‌الشیعه» توصیه می‌فرمودند. بنابراین گزیده‌‌ای از این روایات در سالنامه گنجانده شده است.
سخنی از «العبد»!
-فرمایش‌ها: روزهای دوشنبه هر هفته را به سخنان کوتاه، ولی گران‌قیمت این عبد صالح اختصاص یافته است.
قدم اول مسیر
-استفتائات: انجام واجب و ترک حرام. بارها در سخنان آیت‌الله بهجت شنیده شده بود که پیش از هر دستورالعملی به این مطلب توصیه می‌فرمودند.
شرط نخست در انجام واجب و ترک حرام، آگاهی داشتن از واجب و حلال و حرام است. لذا گزیده‌ای از سؤالات فقهی و جواب‌های ایشان -که مورد ابتلای عموم است ـ در روزهای چهارشنبه ذکر شده است.
از جمع دوستان
- داستانک: از آنجاکه سبک داستان، جذابیت و ماندگاری بیشتری برای خواننده دارد، خاطرات دیدارهای اشخاص مختلف با آیت الله بهجت با سبکی داستان‌گونه در روزهای پنج‌شنبه ذکر شده است تا از این طریق با گوشه‌هایی از زندگی ایشان آشنا شویم.

برای تزکیه نفس
-معراج‌السعادة: ملا احمد نراقی با نوشتن کتاب «معراج‌السعادة» گنجینه گران‌قیمتی برای طالبان طهارت و پاکی به یادگار نهاد. آیت‌الله بهجت، به بسیاری از کسانی که خواستار دستورالعملی برای تزکیه نفس بودند، مطالعه روزانه و عمل به این کتاب را توصیه می‌فرمودند. روزهای جمعه هر هفته به گزیده‌هایی از این کتاب اختصاص دارد.

سرمشق زندگی
-شرح حال علما: آیت‌الله بهجت زندگی عالمان بزرگ شیعه را سرمشقی برای زندگی می‌دانستند و به مطالعه زندگی‌نامه آنان سفارش می‌کردند. به نیت نزدیک شدن به مقصود آن عالم بزرگ، بخشی از سالنامه را به معرفی مختصری از دوازده عالم شیعه اختصاص داده شده تا موجب شوق بیشتر خوانندگان برای مطالعه زندگی‌نامه آنان باشد.
این مطالب به‌صورت ماهانه در سالنامه ذکر شده است.

*بخش پایانی
در این بخش، برخی از عبادات مورد توجه آیت‌الله‌ بهجت قدس‌سره ذکر شده است. این موارد عبارت است از: زیارت عاشورا؛ حدیث کسا و نماز جعفر طیار به همراه دعای مذکور در کتاب «زادالمعاد».

«سالنامه العبد 94» علاوه بر آنکه می تواند یک راهنمای عبادی باشد، یک هدیه فوق العاده برای کسانی است که دوست شان دارید!
قمیت سالنامه العبد 94، 16500 تومان است که علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه این سالنامه به شماره 9124715626 عدد 94 را پیامک کرده و یا به «فروشگاه اینترنتی کتاب متن» مراجعه کرده و آن را تهیه نمایند.

منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
0
0
خسته نباشید عکس قدیمی رو گذاشتید در حالی که عکس سالنامه جدید رو سایت ایشون هست و همینطور اگه لینک به سایت خودشون میدادید خیلی بهتر بود
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین