عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۷۷۱۹
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۷
پرسش های مهدوی. . .
وهابیت مهدی موعود(ع) را قبول دارد اما نه به آن شکل که شیعه قبول دارد. وهابیت به مهدویت مبهمی معتقد است که نمی دانیم چه کسی است! فقط همین که در آخرالزمان قیام می کند و . . .
عقیق:فرقه وهابیت درباره مهدویت رفتار تناقض آمیزی دارد. این فرقه از یک طرف بر اصل اندیشه مهدویت صحه می گذارد و آن را از اصول مسلًم اسلامی می داند، چنان که ابن تیمیه (که وهابیت بسیاری از آموزه های خود را از او اخذ کرده است)، به ظهور مهدی اعتقاد دارد.

حجت الاسلام جواد جعفری، مدرس مرکز تخصصی مهدویت در این رابطه پاسخ می دهد.

 

آیا وهابیت به ظهور امام زمان اعتقاد دارد یا نه؟

وهابیت به اصل مهدویت معتقد است. و کتاب هایی در دفاع از مهدویت نوشته اند. برای مثال یکی از بزرگان وهابیت به نام عبدالمحسن بن حمد العباد کتابی با عنوان "عقیده اهل سنت و الاثر فی مهدی المنتظر" نوشته و در دانشگاه مدینه منتشر شده است. او در این کتاب به دفاع از مهدویت پرداخته و اسامی صحابه پیامبر(ص) که احادیث مهدویت را بیان کردند، نام بزرگان اهل سنت و نام بزرگانی که به روایت مهدویت استناد کردند را آورده است، همچنین شبهاتی که در این مورد مطرح شده را در کتاب خود رد می کند.

وهابیت به عنوان یک فرقه با اینکه گمراهی های فراوانی دارند و اشتراکی بسیار کم با مسلمانان شیعه و سنی دارند اما در مهدویت به این اصل معتقدند. حتی وقتی آل محمود در کتابش گفت که امام مهدی(ع) غیر از مسیح وجود ندارد. العباد کتابی در رد او نوشت.

وهابیت مهدی موعود(ع) را قبول دارند اما نه به آن شکل که ما شیعیان قبول داریم. اینکه ایشان را می شناسیم. پدر و مادرش را و اینکه کی متولد شده و یکی از امامان الهی است. اما وهابیت به اینها قائل نیستند. آنها به مهدویت مبهمی معتقدند. کسی که نمی دانیم چه کسی است. فقط همین که در آخرالزمان قیام می کند علاوه بر آن نیز به قدرت هایی که ما به آن معتقدیم که حضرت با ملائک الهی یاری می شوند را قبول ندارند، آنها می گویند امام مهدی(ع) فردی عادی است ولی باید توجه داشت که اصل مهدویت میان مسلمانان و وهابیت مشترک است اما در ویژگی ها اختلافاتی وجود دارد.

 

در زمان غیبت جوانان چطور خود را در مسیر درست امام زمان(ع) قرار دهند؟

یکی از سوال های مهم منتظران این است که چطور می شود انسان خودش را طوری تربیت کند که در مسیر صحیح امامت باشد؟ تا بعد از ظهور هم بتوانند امام را یاری کند. چون احادیثی است که گروهی از منتظران بعد از ظهور به جای یاری مقابل حضرت می ایستند، امام باقر(ع) در این خصوص می فرمایند: کسانی از حمایت امام مهدی(ع) خارج می شوند که قبل از ظهور حضرت، خود را منتظر امام به شمار می آوردند.

بنابراین مهم است که ما شاخصه هایی داشته باشیم و خود را به به وظیفه در زمان ظهور محک بزنیم. در این رابطه سه محور وجود دارد. یکی از توصیه هایی که از روایات می توان، استفاده کرد، این است که باید نسبت به علم آموزی و کسب اطلاعات و شناخت روز افزون به مسائل مهدویت و دین کوشا باشیم. در روایت داریم که سال های نزدیک ظهور سال های فریب و نیرنگ بسیار است و چه کسانی از این فتنه ها می توانند نجات پیدا کنند. کسانی که مدام اهل مطالعه و علم آموزی و کسب اطلاعات در این زمینه هستند.

نخستین کار مطالعه و مراجعه به کتاب های مفید و سایت های معتبر مهدویت است و شناخت خود را افزاریش دهیم. ريال عنصر دوم مساله محک زدن عملی خود است. سعی کنیم تا اعمال و رفتار خود را محک بزنیم که آیا به لحاظ عملی خود را آماده کرده ایم.

اگر می گوییم امام جهان را پر از عدل و داد می کند، خود را محک بزنیم که چقدر روحیه عدالت خواهی داریم؟ چقدر اهل تسلیم هستیم و نسبت به عدالت متواضع، یا منافع خود و دوستانمان را ارجح می دهیم و چقدر تمرین حق پذیری کردیم؟ بحث ولایت پذیری که اگر رهبر مساله ای را می گوید که با خواست ما یکی نیست، چقدر حاضریم بپذیریم و اطاعت کنیم.

سومین بحث توسل و ارتباط عاطفی با امام است. باید کانال ارتباط روحی با امام را داشته باشیم. در قالب ادعیه و توسل در همه کارها و توجه به امام در همه کارها که باعث در مسیر امام بودن می شود.

 

امام زمان(ع) چگونه به شهادت می رسند؟

در این رابطه دو بحث وجود دارد، یکی بحث اصل شهادت یا رحلت امام است که بعد از ظهور امام و حکومت ایشان آیا امام به دست کسی به شهادت می رسد؟ یا امام بعد از ظهور به مرگ طبیعی از دنیا رحلت می کنند؟ عده ای معتقدند که امام شهید می شود. بنا به روایات کلی که وجود دارد، امام حسن مجتبی(ع) در این رابطه فرمودند: از ما اهل بیت(ع) نیست مگر اینکه کشته می شود. عده ای بنابراین روایت گفتند. این قانون کلی عوض می شود. این برای دوران مظلومیت ائمه بوده و در زمان ظهور که حکومت در دست ائمه است، این مساله صدق نمی کند.

در رابطه با کیفیت شهادت امام زمان(ع) اینکه گفته می شود، قاتل یک زن است و آسیا سنگی را می اندازد و امام را می کشد، پایه و اساسی ندارد. ما در رابطه با نحوه شهادت یا قاتل امام زمان(ع) مطلبی نداریم و اقوال مختلف قابل پذیرش نیستند.


منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین