عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۷۷۱۸
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۲
حجت الاسلام پناهیان:
شناخت حق از باطل در آخرالزمان یکی از وظایف منتظران است. این درحالی است که خوف و شوق هر دو با هم باید باشند تا منتظران به تشخیص درست دست یابند. حق در آخرالزمان برای مؤمن مثل آفتاب است و حیای بی‌جا، عامل هلاکت در آخرالزمان.
عقیق:حجت الاسلام علیرضا پناهیان در سلسله نشست های وظایف منتظران در آخرالزمان به آخرین وظایف منتظران پرداخت.

جدیّت امتحانات و فتنه‌های آخرالزمان برای منتظران وضع جدیدی را ایجاد می کند که با شرایط عادی متفاوت بوده و رفتارهای خاصّی را می‌طلبد. آخرالزمان اقتضائات خاص خودش را دارد که باید مراقب آنها باشیم. با عنایت به ریزش های فراوان ناشی از شدّت فتنه‌های آخرالزمان و ضرورت افزایش ایمان، در آستانۀ ظهور علاوه بر وظایف عمومی، یک سلسله مسئولیت‌های ویژه‌ای، بردوش منتظران قرار می‌گیرد، که متناسب با زمانۀ خودشان است.

یکی از آخرین و مهم ترین وظایفِ منتظران "آمادگی برای برخورداری از امام معصوم و مقتدر" است. امام مقتدر، امامی است که منفعل نبوده و به دلیل اقتداری که ناشی از بصیرت و قوت ایمان شیعیان او است، اجازه نمی‌دهد هیچ امری به او تحمیل شود.

عملکرد امام عصر(ع) در زمان ظهور با آنچه تاکنون در سیره معصومین(ع) دیده‌ایم، متفاوت است. او با اقتدار و مبتنی بر علم غیب خود عمل می‌کند. لذا برای مواجهه با امامی که بر اساس علم خود و با حکم داودی قضاوت می‌کند بایستی آمادگی کسب نمود. اگر ما آمادگی برخورداری از یک امام عالِم مطلق و عاقلِ کامل را نداشته باشیم نه تنها نمی‌توانیم رفتارهای او را تحلیل کنیم بلکه یک جاهایی به مخالفت با ایشان هم اقدام خواهیم کرد.

با توجه به شدت فتنه‌ها، تشخیص حق از باطل بسیار اهمیت می‌یابد... چگونه می‌توان در آن شرایط حق را شناخت؟ و آیا اساساً شناخت حق برای همه دشوار است؟ چه کسانی می‌توانند حق را آسان‌تر بشناسند؟ چه باید کرد تا بتوان خود را برای آن شرایط آماده کرد؟... راه ‌های مهم برای جلوگیری از تشخیص غلط و بالا بردن قدرت فهم چیست؟

با توجه به امتحانات جدی در آخرالزمان، وظایف خاصی متوجه منتظران در آخرالزمان است که به آن اشاره می کنیم؛ ایمان، تقوا، دعا، عمل خیر و... (وظایف عام) و عمل متناسب با اقتضائات آخرالزمان و رعایت اولویت (وظایف خاص)

در راستای نخستین وظیفه که آمادگی برخورداری از امام مقتدر و غیر مظلوم است، باید مظلومیت، تصور رایج از انسان خوب را شناخت و بدانیم که درک امام مقتدر نیاز به فهم، عقل و درک سیاسی دارد بر این اساس لازم است که بصیرت کافی را در آخرالزمان به دست بیاوریم تا دچار انحرافات نشویم.

دومین وظیفه منتظران، اطاعت از امامی که از علم غیب استفاده می کند در این زمینه باید به چند نکته اشاره کرد اول اینکه باید آمادگی برای درک امام عالم به غیبت ضرورت پیدا کند زیرا تسلط باطل در صورت عدم حاکمیت کامل حق صورت می گیرد و بعضی انسان‌ها اسیر علم خود می‌شوند در این راستا برای رهایی از این فضا باید فکر را ورزش داد تا اسیر فضای گرد و غبار آخرالزمان نشود.

اگر این آمادگی صورت نگیرد، شبهاتی در جامعه به وجود می آید که مردم را نسبت به زمان ظهور و تشکیل حکومت امام عصر(ع) ناامید و بدبین می کند. مانند اینکه القا شده است که حضرت مهدی(ع) در زمان شروع قیام خود اقدام به گردن زدن مردم می کند، این مسائل نشان دهنده ضعف درک و فهم مردم از زمان ظهور است. چرا که درجه عبودیت در آخرالزمان مشخص می شود.

عقوبت تشخیص غلط در زمان ظهور، زمینه‌های امتحانات الهی و زمینه های سه گانه امتحانات را فراهم می کند و همان طور که سنجش قلب با عمل باید ببنیم چه کسانی با تشخیص امتحان می‌شوند؟

با توجه به اهمیت "تشخیص" در آخرالزمان باید بدانیم که در فضای ظهور تشخیص غلط یعنی جهنم و در این فضا "آزادی بیان" یعنی جواز تشخیص غلط.

وظیفه مهم دیگر منتظران ظهور این است که با ظهور امام زمان(ع) باید با مردم بسیار مهربان بود و توجه داشت که یاری امام زمان مستلزم دلسوزی نسبت به مردم است و دوست داشتن مردم، مهم‌ترین اصل موفقیت در تبلیغ در این راه باید به عوامل گمراه کننده خشم انقلابی داست و به دشمنان سخت گرفت و بدانیم که بی‌مهری به دوستان اهل بیت(ع) از عوامل عاقبت به شری است.

شناخت حق از باطل در آخرالزمان نیز یکی دیگر از وظایف منتظران است این در حالی است که خوف و شوق هر دو با هم باید باشند تا منتظران به تشخیص درست دست یابند البته حق در آخرالزمان برای مؤمن مثل آفتاب است و حیای بی‌جا، عامل هلاکت در آخرالزمان می باشد.   

یکی دیگر از وظایف انسان های منتظر در آخرالزمان شناخت معیارهای تشخیص حق از باطل است و با توجه به اینکه باید حق را بشناسیم و مردم را با آن بسنجیم لازم است بدانیم که موضع دشمن، راهی برای شناخت حق از باطل می باشد و با مطالعه تاریخ اهل بیت(ع) به این درک برسیم که نفاق آخرالزمان مثل کربلاست نه فاطمیه.


منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین