عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۷۷۱۱
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۸
گفت و گو با حاج مهدی سماواتی مداح و مناجات خوان
چه عیبی دارد که تشکل‌ها هم مانند حسینه‌ها، تکایا و مجالس امام حسین(ع) متعدد باشند؟ البته با شروطی که می‌بایست در فعالیت خود رعایت کنند. مگر تکایا، مجالس و مساجد موازی‌کاری‌شان بد است که موازی کاری تشکل‌ها بد باشد؟ به نظر من اگر پیرو اصول باشند موازی کاری‌ این تشکل‌ها هم بد نیست.
عقیق:در سال‌های اخیر شمار تشکل‌هایی که قصد دارند در امر مداحی کار تشکیلاتی انجام دهند و به این امر مهم سروسامان دهند زیاد شده‌است. این در حالی است که برخی از بزرگان عالم مداحی معتقدند که این تشکل‌ها همگی با یک اساسنامه واحد کار می‌کنند و این مسئله تشکل‌ها را در ورطه‌ موازی کاری می‌اندازد که سرانجام بودجه‌های تخصیص داده شده از بین می‌رود.

در مقابل تعدد تشکل‌های فعال در امر ستایشگری موافقینی هم دارد. موافقین معتقدند که یک تشکل خاص نمی‌تواند همه سلیقه‌ها را پوشش دهد و اصل مسئله هیئت نیز با گوناگونی سلیقه‌ها در بزرگداشت عاشورا ذاتا پیوند دارد.

مهدی سماواتی را شاید بتوان در زمره موافقین تعدد تشکل‌ها دسته بندی کرد. البته با شروطی که مطرح می‌کند. او در گفت‌وگو با خبرنگار دعبل درباره اصل ماجرا می‌گوید: «تشکل‌ها اگر جهت‌دار باشند، متولی داشته باشند و زیر نظر بزرگی فعالیت کنند که به امر مداحی کاملا آشناست کار پسندیده‌ای است و تعددشان نیز عیبی ندارد.»

این مداح اهل بیت در ادامه درباره جهت‌دار بودن و هدف داشتن تشکل‌ها تصریح می‌کند: «جهت‌دار بودن از نظر من این است که تشکل‌ها، در موضوع‌های سیاست و عقیده و فکر باید مشی معلومی داشته باشند. می‌بایست با اصل دین خدا در تعارض نباشد و پیرو خط رهبری و در مسیر انقلاب حرکت کنند.»

سماواتی درباره تعدد تشکل‌ها و مسئله موازی‌کاری‌شان ادامه می‌دهد: «چه عیبی دارد که تشکل‌ها هم مانند حسینه‌ها، تکایا و مجالس امام حسین(ع) متعدد باشند؟ البته با شروطی که می‌بایست در فعالیت خود رعایت کنند. مگر تکایا، مجالس و مساجد موازی‌کاری‌شان بد است که موازی کاری تشکل‌ها بد باشد؟ به نظر من اگر پیرو اصول باشند موازی کاری‌ این تشکل‌ها هم بد نیست.»


او در ادامه درباره شورایی اداره شدن تشکل‌های ستایشگری می‌گوید: «برای این‌که کار تشکل‌ها محسوس باشد و در راستای ارتقای امر مداحی و مجالس حسینی(ع) صورت بگیرد می‌بایست با هم تعامل داشته باشند. این‌که زیر نظر یک فرد خاص فعالیت کنند فکر نمی‌کنم عملی باشد. چرا که من حداقل هم اکنون کسی را در ذهن ندارم که بتواند بر همه سلیقه‌ها را اشراف داشته باشد و همه سلیقه‌ها هم او را پذیرا باشند. از این رو فکر می‌کنم اداره این تشکل‌ها و تعامل این‌ها گروه‌ها از طریق ساماندهی یک شورای کامل بهترین راه باشد.»

این مداح اهل بیت درباره شرایط شورایی که همه تشکل‌ها ذیل آن فعالیت کنند می‌گوید: «شورا می‌بایست از هر سلیقه‌ای نماینده‌ای داشته باشد. در عین حال خود این شورا اگر بتواند زیر نظر رهبری قرار بگیرد بسیار ایده‌آل است.»

منبع:بنیاد دعبل خزائی

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین