عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۷۶۸۴
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۹
عضو هيئت علمي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي گفت: حج الگوي مطلوب اسلامي براي زندگي مسالمت‌آميز بوده و در حقيقت زندگي مومنانه و دوستانه محسوب مي‌شود و اين الگو به خوبي در حج قابل مشاهده است.
عقیق:حجت‌الاسلام رحيم كارگر با اشاره به آثار و نتايج درخشان حج اظهار كرد: نخستين مسئله‌اي كه در حج روي مي‌دهد ايجاد تحول فرهنگي است يعني حج مي‌تواند فرهنگ‌ساز باشد و فرهنگ جديدي ارائه دهد.
وي خاطرنشان كرد: حج متناسب با شايستگي‌ها و امور بايسته زندگي يك انسان مومن ظرفيت عظيمي دارد تا بتواند ايجاد تغيير و دگرگوني كند، يعني جامعه و فرد را از ركود، خمودگي، سستي و عادي بودن درمي‌آورد.
عضو سابق كميته اسرار و معارف حج با بيان اينكه حج سرمنشاء تحولات مهم فرهنگي است گفت: ساختن فرهنگ شخص با كمك حج بيشتر و بهتر امكان‌پذير است و مسيري را در برابر ما مي‌گشايد و در مسير تحول فرهنگي براي ما مسير را مشخص مي‌كند.
وي خاطرنشان كرد: انسان به كمك حج سعي مي‌كند كه فضاي جامعه را نوراني كند و فرهنگي كه از دل و جان حج تراوش مي‌شود، فاخر، برجسته و وارسته است.
كارگر عنوان داشت: حج منشأ وارستگي جامعه است و كسي كه بتواند از اين ظرفيت استفاده كند بهره‌هاي فراواني خواهد برد.
وي يادآور شد: حج از نظر سياسي بعد بالاتري دارد و از نظر سياسي نه تنها مي‌تواند سبب انسجام، همدلي و وحدت بين مومنان شود بلكه مي‌تواند طائفه‌هاي مختلف اسلامي را در كنار يكديگر قرار دهد.
مدير گروه آينده‌پژوهي پژوهشكده مهدويت و آينده‌پژوهي تصريح كرد: حج الگوي مطلوب اسلامي براي زندگي مسالمت‌آميز بوده و زندگي مومنانه و دوستانه محسوب مي‌شود و اين الگو به خوبي در حج قابل مشاهده است.
وي ادامه داد: وحدت و همدلي موجود در حج صف و جبهه مومنان را در برابر جبهه مفسدان قرار مي‌دهد و آن شامل شرك‌زدايي، فسادزدايي و كفرزدايي از جامعه است.
كارگر با بيان اينكه برائت از كفر، شياطين و استكبار مهم‌ترين شعار حج است گفت: كسي ‌كه بتواند ظرفيت حج را به خوبي درك كند و در جامعه خودش به كار ببرد، به خوبي خواهد توانست از منظر سياسي به جامعه و فرد نگاه كند.
وي عنوان داشت: حج جامعه را به سمت زدودن از نمادها و علايم شرك، كفر، فساد و استكبار مي‌كشاند، بنابراين گستره نفود حج از اين منظر فوق‌العاده زياد است.
نويسنده كتاب حج عارفان يادآور شد: حج به ما نشان مي‌دهد كه در جامعه جهاني چگونه با كفر، شرك و استكبار مبارزه كرده و برائت خود را نسبت به آنها ابراز كنيم.
وي با بيان اينكه حج در زمينه‌هاي فردي و زماني داراي اثرگذاري خاص خودش است گفت: حج دانشگاه انسان‌سازي و اقيانوس پاكي فرد است و دروازه رحمت، مغفرت الهي و دگرگوني فردي و اجتماعي محسوب مي‌شود.
كارگر خاطرنشان كرد: زماني كه حج در فضاهاي معنوي، عاطفي و احساسي قرار مي‌گيرد، دگرگوني‌هاي فراواني در آن هنگام انجام مي‌دهد.
وي عنوان داشت: بايد تلاش كنيم تا روح حج را در زندگي خود كاربردي كنيم و زماني كه لباس اهرام مي‌پوشيم تعلقات دنيوي را از خود دور كنيم.
عضو هيئت علمي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي ادامه داد: با تشرف به حج سعي مي‌كنيم از خودنمايي، تظاهر و خودپرستي دوري نماييم، بنابراين، اين موارد درس، الگو و پيام است.
وي عنوان داشت: نبايد صرفا به چند روز ايام حج بسنده كنيم و بايد در نظر داشت كه مشكل از ماست كه نمي‌توانيم به درستي بهره‌برداري كنيم و بدون ترديد نگاه و بينش ما نسبت به حج ناقص است.


منبع:حج
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین