عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۷۵۵۳
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۵
مراسم رونمایی از آثار مرتبط با نماز و مسجد ظهر با حضور حجت الاسلام سلیمانی،‌ دبیر ستاد اقامه نماز وزارت ارشاد و حجت الاسلام محمد صادق کفیل، ‌رئیس مرکز تخصصی نماز در سالن جلسات خبرگزاری شبستان برگزار شد.
عقیق:مراسم رونمایی از آثار مرتبط با نماز و مسجد با حضور حجت الاسلام سلیمانی،‌ دبیر ستاد اقامه نماز وزارت ارشاد و حجت الاسلام محمد صادق کفیل، ‌رئیس مرکز تخصصی نماز در سالن جلسات خبرگزاری شبستان برگزار شد.

طی این مراسم حجت الاسلام و المسلمین محمد صادق کفیل رئیس مرکز تخصصی نماز کشور ضمن اشاره به توضیحاتی پیرامون موضوعات کتاب های رونمایی شده، با اشاره به آیاتی از قرآن کریم بیان کرد: خداوند متعال در آیه 40 سوره حج می فرماید: «الَّذینَ أُخْرِجُوا مِنْ دِیارِهِمْ بِغَیْرِ حَقٍّ إِلاَّ أَنْ یَقُولُوا رَبُّنَا اللَّهُ وَ لَوْ لا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوامِعُ وَ بِیَعٌ وَ صَلَواتٌ وَ مَساجِدُ یُذْکَرُ فیهَا اسْمُ اللَّهِ کَثیراً وَ لَیَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ یَنْصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِیٌّ عَزیزٌ» یعنی خداوند به کسی که دین او را یاری می کند، یاری می دهد و خداوند از کسانی که ضعیف نگاه داشته شدند چنین انتظاری را دارد.

وی در رابطه با خصوصیات افرادی که جایگاه یاری کردن خداوند و دین او را دارند گفت: خداوند در آیه 41 سوره حج به این سوال پاسخ می دهد و می فرماید: « الَّذینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّکاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ وَ لِلَّهِ عاقِبَةُ الْأُمُورِ» یعنی افرادی می توانند یاریگر خداوند باشند که نماز برپا می دارند و زکات می دهند و به کارهای پسندیده وامی دارند و از کارهای ناپسند باز می دارند و مشخصا در این آیه جایگاه نماز به درستی نشان داده شده است.

رئیس مرکز تخصصی نماز کشور در ادامه افزود: طبق نظر مفسران، حتی زکات نیز با محوریت نماز معنا می یابد چراکه کمک به محرومان مقدمه ای بر وصال حضرت حق است و زکات یکی از فروع نماز محسوب می شود. امر به معروف و نهی از منکر نیز با محوریت نماز معنا می یابد چراکه محور معروف های عالم نماز است و از سوی دیگر محور منکرات نیز ترک نماز می باشد.

کفیل در خصوص راهبردهای مرکز تخصصی نماز تصریح کرد: اولین هدفی که در مرکز تخصصی نماز نشانه گیری شده است ایجاد رشد در مسیر اشاعه فرهنگ نماز می‌باشد و در درجه بعدی تلاش داریم بتوانیم دغدغه نماز را در جامعه عمومی سازی کنیم.

وی اضافه کرد: نماز مثل جاده است که انسان را به خدا می رساند و بایستی سعی شود تصور تکراری بودن نماز در بین مردم اصلاح گردد چراکه نماز تکراری نیست، بلکه یک سیر حرکتی برای وصال است. باید این نکته در جامعه شناسانده شود که پیشرفت انسان همواره در مسیر نماز قرار دارد. انسان باید به این فهم برسد که بایستی نماز امروز او با روز گذشته متفاوت باشد تا بتواند به فهم جایگاه خود در مسیر یاری رساندن به خداوند و دین خداوند برسد.

حجت الاسلام کفیل با بیان اینکه مرکز تخصصی نماز همواره سه گروه تأثیرگذار «مربیان و مبلغان»، «خانواده» و «اهل رسانه» را مخاطب خدمات خود می‌داند گفت: نماز باید محور زندگی مردم قرار گیرد و برای رسیدن به چنین امر مهمی باید علاوه بر اینکه نماز می‌خوانیم نسبت به آموزش فراگیر نماز نیز توجه داشته باشیم.

وی در ادامه با بیان اینکه محوریت کتابهای رونمایی شده، مسجد می باشد افزود: مسجد در اسلام از جایگاه والایی برخوردار است چنانچه پیامبر اکرم (ص) نیز در اولین روزهای ورود خود به مدینه اقدام به ساخت مسجد کردند. پیامبر (ص) در مدینه زمینی را به ده دینارخریداری کرد و آن را برای ساخت مسجد مدینه اختصاص داد. پیامبر به تنهایی در ساخت مسجد شرکت کرد و این باعث تشویق مسلمانان و تبیین جایگاه مسجد در نظام سازی حاکمیت اسلامی شد.

رئیس مرکز تخصصی نماز توجه به سخنان مقام معظم رهبری در حوزه نماز را بسیار مهم عنوان کرد و گفت: مقام معظم رهبری در حوزه نماز برای همه اقشار اعم از دانش آموزان، کارمندان، مدیران، هنرمندان، خانواده ها و ادارات مختلف سخن و راهکار عملیاتی ارائه کرده اند و چنانچه این نکات دقیق عملیاتی گردند، می توان نماز را همگانی کرد و آثار و برکات آن را در بین اجتماعات به عینه دید و مسجد در این میان از نقش ویژه ای برخوردار است.

وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری تاکید ویژه ای به ائمه جماعات دارند و بیان می دارند، زبان ویژه مخاطبتان را بشناسید. مقام معظم رهبری همواره اهمیت ویژه ای به آموزش مفاهیم و روح نماز به اهل مسجد و توانمندسازی ائمه جماعات قائل هستند و از این روی در مرکز تخصصی نماز تلاش شده آثاری در این زمینه ارائه گردد تا برای تقویت جایگاه مسجد و نماز در اختیار گروه های هدف قرار گیرد.


منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین