عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۷۲۹۳
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۴
بنابر نقل برخي از تواريخ امروز ۲۰ ربيع الثاني مصادف با بناي اوليه مسجدالاقصي است.
عقیق:نامگذاري مسجد اقصي:به مسجدالاقصي به دليل بعد و دوري مسافت آن با مسجدالحرام و مكه و شايد به علت دوريش با مردم عرب مسجدالاقصي مي‌گويند.

بيت المقدس را اورشليم نيز گويند. در لغت عربي به معناي بيت السّلام است.

قداست مسجدالاقصي:

زمين مسجدالاقصي دومين مكاني است كه پس از مسجدالحرام بر زمين قرار گرفت. اولين كسي كه به فرمان خدا پايه‌هاي بنايي را در آن ساخت، حضرت آدم عليه السلام بود كه حدود آن را مشخص كرد.

مسجدالاقصي به عنوان يكي از مقدس‌ترين مساجد مسلمانان، از ديرباز مورد توجه بوده است، يكي از علت‌هاي عمده آن به مهم‌ترين رخداد تاريخي يعني معراج حضرت محمد صلي الله عليه و آله و شب اسراء بازمي‌گردد كه با توجه به تأكيد قرآن بر آن، نزد مسلمانان از قداست و كرامت خاصي برخوردار است:

«سُبْحانَ الَّذي أَسْرى بِعَبْدِهِ لَيْلاً مِنَ الْمَسْجِدِالْحَرامِ إِلَى الْمَسْجِدِالْأَقْصَى الَّذي بارَكْنا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آياتِنا إِنَّهُ هُوَ السَّميعُ الْبَصير؛ منزه است آن (خدايى) كه بنده‌اش را شبانگاهى از مسجدالحرام به سوى مسجدالاقصى كه پيرامون آن را بركت داده‌ايم، سير داد تا از نشانه هاى خود به او بنمايانيم كه او‌‌ همان شنواى بيناست». سوره اسراء (۱۷)، آيه ۱

تاريخچه بناي مسجد اقصي:
بعضي از مورخين بناي مسجد بيت المقدس را به حضرت داود (عليه السلام) نسبت مي‌دهند كه مردم زمان آن بزرگوار به طاعون سخت مبتلا شدند و بسياري در يك روز هلاك گشتند. حضرت داود دستور داد مردم غسل كرده و با زن‌ها و بچه‌هاي خود به صحرا روند و بدرگاه خداوند متعال ناله نمايند تا خداوند رحم كند.
بني اسرائيل به صحرا رفتند و آن حضرت به سجده افتاد و به درگاه لايزال ناليد. بني اسرائيل نيز به سجده افتادند. هنوز سر از سجده برنداشته بودند كه از ميان آن‌ها طاعون برداشته شد. پس از سه روز حضرت داود آن‌ها را جمع نمود و فرمود خداوند به شما احسان كرد و طاعون را برداشت به شكرانه آن در‌‌ همان نقطه كه دعايتان مستجاب شده مسجدي بنا كنيد. بني اسرائيل به دستور او عمل نمودند و مشغول بناي مسجد شدند و آن حضرت نيز از كساني بود كه سنگ بر دوش خود حمل مي‌كرد تا ديوار‌ها را به اندازه يك قامت بلند نمودند. خداوند به آن حضرت وحي فرمود كه تمام آن بدست سليمان فرزند تو خواهد بود. بعد از حضرت داود حضرت سليمان جاي آن نشست و مسجد را تمام نمود و از براي آن محراب‌ها قرار داد.
همراه با فتوحات اسلامي در سال ۶۳۶ ميلادي عمر بن الخطاب مصلي قبلي را به عنوان بخشي از مسجدالاقصي ساخت، در دوره امويان قبه‌الصخره ساخته شده و مصلاي قبلي نيز بازسازي گرديد، ساخت اين بنا حدود ۳۰ سال از سال ۶۶ هجري تا ۹۶ هجري (۶۸۵ تا ۷۱۵) به درازا كشيد تا مسجدالاقصي به شكل فعلي آن درآيد.

بزرگان مدفون در بيت المقدس:
در بيت المقدس قبر شريف حضرت داود و حضرت سليمان و حضرت مريم مادر عيسي و قبر جناب آسيه زوجه فرعون مي‌باشد. نزديك بيت المقدس قبر حضرت عُزير و جناب راحيل مادر حضرت يوسف و در يك منزلي بيت المقدس شهر قدس الجليل كه قبر حضرت ابراهيم خليل و حضرت اسحق و حضرت يعقوب و حضرت يوسف و جناب ساره مي‌باشد و در شش فرسخي بيت المقدس قبر حضرت موسي كليم اللّه است.


مسجد القبه (قبه‌الصخره)
اين مسجد در گراميداشت معراج پيامبر بنا شد. كه متشكل از قاعده‌اي هشت وجهي است كه دو راهروي هم مركز هشت وجهي را دربرگرفته، آن‌ها نيز به نوبهٔ خود جايگاه مركزي دايره‌اي شكلي، حاوي صخره را احاطه كرده‌اند. گمان مي‌رود، اين‌‌ همان صخره‌اي است كه پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله در شب معراج پس از آنكه با براق به مسجدالاقصي آمد، از فراز آن به آسمان رفت.
در بالاي قاعدهٔ هشت وجهي و بلافاصله در بالاي دايره‌اي كه صخره را احاطه كرده است، قبه‌اي دولايه، با قطر ۱۸ تا ۲۰ متر و ارتفاع تقريبي ۲۳ متر قرار دارد.
صخرهٔ مقدسي كه پيامبر اسلام از روي آن به معراج رفتند در داخل قبه الصخره و درست در وسط آن قرار دارد. در داخل اين صخره غاري وجود دارد كه حدوداً ده نفر مي‌توانند در آن نماز بخوانند و به همين جهت اين محوطه را «مسجد صخره» مي‌نامند.
كف مسجد الصخره در حدود ۳ متر پايين‌تر از كف «قبه الصخره» است.

گنبد طلايي:
گنبد طلايي قبه درست بر روي صخره قرار گرفته‌است. در صحن صخره، هشت چاه وجود دارد.
گنبد طلايي قبه تقريباً در ميانهٔ حرم شريف واقع گرديده، سه متر و نيم از كف و صحن حرم شريف بلند‌تر است و با هشت پلكان از چهار طرف به صحن حرم مربوط مي‌شود، اين پلكان‌ها را در اصطلاح موازين مي‌نامند.

چرا يهوديان مدعي مسجدالاقصي هستند؟

بخش غربي و جنوبي صحن مسجدالاقصي اهميت فراواني براي يهوديان دارد. اين ديوار به ديوار براق مشهور است و علت نامگذاري آن به اين اسم هم بسته شدن اسب رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم (براق) به اين ديوار در زمان معراج بود.
اين ديوار ۱۵۶ عرض و ۵۶ پا طول دارد، برخي از سنگ‌هاي اين ديوار ۱۶ پا مي‌باشند، مسلمانان مسجدي را در اين قسمت بنا نهادند. در مقابل يهوديان ادعا مي‌كنند كه اين ديوار بخش باقي مانده از ديوار «بارگاه سليمان» است كه هيردوس آن را در سال ۱۸ قبل از ميلاد بنا نهاده بود. با اينكه حفاري‌هاي صهيونيستي تاكنون از يافتن دليلي براي اين ادعا عاجز مانده است اما آن‌ها همچنان بر اين ادعاي خود پافشاري مي‌كنند.
دردوره قيموميت انگليس يهوديان به اين مكان دست درازي كرده و ادعاي مالكيت آن را كردند اين امر منجر به قيام فلسطينيان عليه آنان شد، قيام براق كه در سال ۱۹۲۹ رخ داد. باعث شهادت ۱۱۶ نفر و زخمي شدن ۲۳۲ نفر و زنداني شدن حدود يك هزار نفر ديگر از فلسطينيان گرديد، مسئولين انگليسي ۲۶ نفر از زندانيان فلسطيني را به اعدام محكوم كردند، كشتار بي‌رحمانه فلسطينيان مواضع جانبدارانه انگليس از يهوديان و صهيونيست‌ها باعث شد تا كميته بين المللي حقيقت‌يابي تشكيل شود. اين كميته در پايان تحقيقات خود تاكيد كرد مالكيت اين مكان از آن مسلمانان است، نظر اين كميته در ژانويه ۱۹۳۰ اعلام شد. با اين حال صهيونيست‌ها همچنان ادعا مي‌كنند كه مسجدالاقصي بر روي ويرانه‌هاي بارگاه سليمان برپا شده و تلاش خود را براي انهدام آن ادامه مي‌دهند.

حفاري‌هاي صهيونيست‌ها
حفاري‌هاي صورت گرفته در اطراف حرم قدس شريف حفاري‌هايي كه صهيونيست‌ها در اطراف مسجدالاقصي و در زير بخش غربي و جنوبي اين مسجد مبارك انجام مي‌دهند. از ديگر تلاش‌هايي است كه رژيم اشغالگر قدس جهت تخريب و ايجاد شكاف در ديوارهاي مسجد صرف مي‌كنند. اشغالگران قدس به بهانه اينكه به دنبال بقاياي معبد خود هستند به حفاري مي‌پردازند و حال آنكه هدف اصلي آنان تخريب آثاراسلامي همجوار ديوار براق و نيز استيلا بر حرم شريف، تخريب مسجد و ايجاد معبد در داخل مسجدالاقصي و قبه‌الصخره است. حفاري‌هاي رژيم صهيونيستي در اطراف مسجدالاقصي در اواخر سال ۱۹۶۷ آغاز و تاكنون ۹ مرحله را پشت سرگذارده است.
پروژه‌هايي كه با هدف جدايي شهر قدس از كرانه باختري و اراضي اشغالي سال ۱۹۶۷ تهيه شده‌اند: تا اين شهر خارج از دايره مذاكرات براي تشكيل دولت فلسطيني قرار گيرد و مجددا بر اساس ديدگاه‌هاي رژيم اشغالگر قدس مبني بر «ابدي بودن قدس به عنوان پايتخت اسراييل» تاكيد شود.


نمایی هوایی از قبةالصخره و اماکن پیرامون آن.
منبع:حج

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین