عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۷۱۷۳
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۶
حضرت علي (ع) در كوران جنگ نرم و جنگ سخت صفين در ميان اصحاب خود بحث حقوق اجتماعي، حقوق متقابل رهبري و مردم را يادآور مي‌شود و مي‌فرمايد: در حقوق الهي، بزرگ‌ترين حق، حق رهبر بر مردم و حق مردم بر رهبر است. حضرت تأكيد مي‌كند: عزت دين در رعايت اين دو حق و عامل پايداري پيوند مردم و رهبري هم به رعايت اين دو حق برمي گردد.
عقیق:حضرت علي (ع) در كوران جنگ نرم و جنگ سخت صفين در ميان اصحاب خود بحث حقوق اجتماعي، حقوق متقابل رهبري و مردم را يادآور مي‌شود و مي‌فرمايد: در حقوق الهي، بزرگ‌ترين حق، حق رهبر بر مردم و حق مردم بر رهبر است. حضرت تأكيد مي‌كند: عزت دين در رعايت اين دو حق و عامل پايداري پيوند مردم و رهبري هم به رعايت اين دو حق برمي گردد. اولين حقي كه بايد در اين ارتباط متقابل رعايت شود، اطاعت از رهبري و پايبندي به قانون و مقررات حكومت الهي از سوي مردم است. (سوره طه، آيه ۹۰) دومين حق، پايداري در اجراي احكام الهي و ناكام گذاشتن دشمنان خدا و مردم است و دست برنداشتن از موضع حق طلبي است. (سوره هود، آيه ۱۱۲)
مردم هم حقوقي بر گردن رهبري دارند كه مهم‌ترين آن اجراي عدالت و برقراري قسط در جامعه است. حق برخورداري از پيشرفت، رفاه و زندگي شرافتمندانه توأم با بسط اخلاق الهي در جامعه. تاريخ بشر شاهد ظهور انبيا، اولياء و مصلحان بزرگي بوده است اما بي وفايي مردم و پشت كردن آنان به رهبران الهي را هم ثبت كرده است. مردماني كه حق رهبري را ادا نكردند و گرفتار بدبختي‌هاي شديدي شدند كه روي تاريخ را سياه كرده است.
انقلاب اسلامي ايران به رهبري امام خميني (ره) از قاعده بي وفايي مردم به رهبري و رهبران الهي، مستثنا بوده است. مردم ما هيچ گاه رهبري را در كوران حوادث و گردبادهاي تند سياسي تنها نگذاشتند و بر عهد خود مبني بر تقيد به احكام الهي و اطاعت از رهبران الهي، پايبند بوده اند. علت اصلي مانايي انقلاب و پيشرفت كشور و عبور از بحران‌هاي سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي هم همين بوده است والّا اگر مردم نسبت به امام و رهبري بي وفايي نشان مي‌دادند، تا امروز انقلاب، هفت كفن هم پوسانده بود! ايام، ايام نوراني دهه فجر انقلاب است. مردم در حال و هواي ورود امام (ره) به كشور و پيروزي شگفت انگيز انقلاب به سر مي‌برند. مردم ما روزگاراني را ياد مي‌آورند كه با امام نفس مي‌كشيدند و هنوز هم در همان حال و هوا نفس مي‌كشند. مردم ما با چشم او مي‌ديدند و با گوش او مي‌شنيدند و با اشاره دست او در صراط مستقيم الهي قرار مي‌گرفتند. اكنون مردم ما همان حس و حال را نسبت به آيت الله العظمي خامنه اي دارند. انقلاب پايه و اساس استوار خود را روي اعتماد به توده‌هاي مردم بويژه محرومين و مستضعفين گذاشته و هنوز هم بر همين سبيل، حركت مي‌كند.
هر قدر به سمت مردم محروم و مستضعف مي‌رويم رضايت مردم از اسلام و انقلاب بيشتر مشاهده مي‌شود و هر قدر به سمت طبقات ثروتمند مي‌رويم، پايبندي به اسلام و انقلاب را كمتر مشاهده مي‌كنيم. امروز پنجمين روز از ايام الله دهه فجر است. امروز به نام ايمان، جهاد و شهادت نامگذاري شده است. ملت ما براي استقرار حكومت الهي با ايمان راسخ خود فقط حرف نزد، شعار نداد، بلكه با جهاد و شهادت، انقلاب را قوام بخشيد و نهال آزادي را با خون خود آبياري كرد. امروز در سنگ نبشته‌هاي مزار شهيدان، اين جملات بيش از هر جمله اي ديده مي‌شود؛ ما براي خدا، براي اسلام و براي قرآن، جانمان را فدا كرديم. ما براي استقرار نظام ولايت فقيه، جانفشاني كرديم.
اين واقعيت نشان مي‌دهد مردم حق رهبري را ادا كردند و رعايت همين حق باعث پايداري و عزت دين در كشور ما شد. رهبران الهي هم حقوق مردم را رعايت كردند و در مرز عدالت و علم بر اساس حكمت الهي، مملكت را اداره كردند و در رأس رهبران الهي جامعه ما، امام خميني (ره) و مقام معظم رهبري همچون خورشيد مي‌درخشند و به ايران اسلامي و حتي جهان اسلام نور مي‌افشانند.
امروز خانواده‌هاي شهدا بر مزار شهيدان خود حاضر مي‌شوند تا با آرمان‌هاي انقلاب تجديد پيمان كنند ملت ما پا به پاي خانواده شهيدان، آنها را همراهي مي‌كنند. امروز ايران به بركت خون شهيدان در اوج اقتدار ملي است. امنيت امروز ايران مديون خون شهيدان است و بايد براي اين نعمت الهي سجده شكر به جاي آوريم.



منبع:حج
211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین