عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۷۱۱۸
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۹
با حضور رییس فراکسیون قرآن مجلس؛
مصحف شریف قرآن همراه با شرح موضوعی آیات وفرهنگ اهل بیت(ع) با حضور لاله افتخاری رونمایی شد.
عقیق:مصحف شریف قرآن همراه با شرح موضوعی آیات در قرآن کریم و فرهنگ اهل بیت(ع) نوشته محمدعلی دولت شنبه 18 بهمن‌ماه با حضور لاله افتخاری، رییس فراکسیون قرآن، عترت ونماز مجلس شورای اسلامی، اصغر امیرنیا، معاون تبلیغات و اطلاع رسانی معاونت قرآن وعترت وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی، نصرالله چمران، استاد دانشگاه و سایر اساتید حوزه و دانشگاه در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی رونمایی می‌شود.

بنابراین گزارش، مراسم رونمایی از این کتاب از ساعت 16 - 18 در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی واقع در میدان بهارستان، نرسیده به چهارراه سرچشمه، انتهای خیابان صیرفی‌پور با قرائت آیاتی از کلام الله مجید با صدای استاد محمدحسین سعیدیان آغاز شد.

گفتنی است، نگارنده این قرآن به چاپ کتاب های دیگری چون انسان از دیدگاه قرآن، مبانی انسان شناختی، گفتمان محمد(ص) در موضوع هتک حرمت به ساحت مقدس پیامبر(ص) و... اهتمام داشته است. قرآن همراه با شرح موضوعی آیات در قرآن کریم و اهل بیت(ع)، شرحی در حاشیه قرآن است که برای نخستین بر حاشیه قرآن کریم ترجمه آیت الله مشکینی(ره) به چاپ رسیده و انتشارات اسوه آن را منتشر کرده است. نویسنده این اثر را در راستای تبیین فرهنگ مطلوب جامعه از دیدگاه قرآن و عترت به رشته تحریر درآورده است.

گفتنی است، این اثر از پنج جهت با سایر آثاری که در حاشیۀ قرآن کریم به رشتۀ تحریر درآمده، متفاوت و متمایز است، در آثار دیگری که وجود دارد، انتخاب موضوعات با اولویت بیان شرح مختصری از تفسیر آیات صفحۀ مقابل صورت گرفته است؛ در حالی که در این مصحف، انتخاب موضوعات بر اساس اولویتهای فرهنگی صورت گرفته و سپس جایگاهی مناسب برای آن موضوعات در قرآن کریم یافته شده است.

همچنین  نوع نگرش به موضوعات در سایر آثار، کاملاً تفسیری و ناظر به محتوای آیه است؛ در حالی که در این مصحف، نوع نگرش به موضوعات با رویکرد ایجاد «بینش یا انگیزش» برای تحقق دیدگاه فرهنگی قرآن و عترت نسبت به یکی از عناوین فرعی ذیل «ارکان فرهنگی» می‎باشد.

گفتنی است، نوع ورود و خروج به موضوعات در حواشی قرآنی، متناسب با جایگاه آیه و دیدگاههای تفسیری مفسران تنظیم گردیده است؛ در حالی که، در این مصحف ذیل هر موضوع، چند سطر توضیحات به منظور تمهید بحث مطرح شده و سپس گزیده‎ای از روایات موضوعی مطرح گردیده است.

همچنین در آثار تدوین‎شده، رویکرد و روش تفسیری حاکم است؛ به عنوان مثال، نکات ادبی و یا شأن نزول آیه مطرح می‎شود و گاه معنای آیه مورد بسط و شرح قرار می‎گیرد. در حالی که رویکرد حاکم در تدوین مباحث این اثر، روایی است؛ بدین صورت که پس از «تمهید هر بحث» ترجمۀ روایات منتخب در آن موضوع ارائه گردیده است تا خواننده مستقیماً با عبارتهای روایات ارتباط برقرار نماید.

 همچنین با توجه به مسائل مذکور، منابع اصلی در نگارش آثار دیگر کتب تفسیری مانند: تفاسیر المیزان، نمونه و ... بوده است؛ لیکن در این مصحف، منابع اصلی کتب روایی شیعه مانند: کافی، من‎لایحضره‎الفقیه، تهذیب، علل الشرایع، خصال، معانی الاخبار، محاسن برقی، بصائر الدرجات، تحف العقول و ... مدّ نظر قرار گرفته است.

منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین