عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۷۱۱۳
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۳
آیت الله جوادی آملی:
جوادی آملی گفت: تنها حضور ما در راهپيمايی ۲۲ بهمن ۹۳ کافی نيست. ان‌شاءالله هم ما علاوه بر اینکه در اين راهپيمایی باشکوه شرکت میکنيم توجه داشته باشیم که انقلاب اسلامی تبديل جاهليت به عقلانيت بود.
عقیق:درس اخلاق هفتگی حضرت آیت الله جوادی آملی پنجشنبه این هفته، در محل نمازخانه بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء و پس از اقامه نماز ظهر و عصر برگزار شد.

آیت الله جوادی آملی در جلسه درس اخلاق این هفته خود با اشاره به بیانی نورانی از حضرت سيّدالشهدا(ع) بیان داشت:بيانی نورانی از وجود مبارک سيّدالشهداء(ع) به ما رسيده است که عمل به آن به همه تهديدهای نفسانی انسان خاتمه می دهد؛ حضرت فرمود: "گويا اصلاً دنيايي نبوده و گويا هميشه آخرت بوده است"، ما اگر دنيا را بشناسيم و حقيقت دنيا را ارزيابي کنيم خواهیم فهمید اين بيان حضرت صبغه تربيتی مهمی دارد.  

وی ادامه داد:همه انبيا دنيا را مذمّت کردند، قرآن و دیگر کتاب‌هاي آسمانی دنیا را مذمّت کردند، اين دنيا که مورد مذمّت همه انبيا و اوليای الهی(ع) است چيست؟ آسمان، زمين، درياها، صحراها و گياهان که آيات الهیاند و خدای سبحان از اينها به عنوان آيات الهی ياد میکند و میفرمايد اينها برکاتیاند که من خلق کردم، پس زمين و آسمان بد نيست، در نتیجه این سوال مطرح می شود که اين دنيای مذمت شده چيست که اگر کسی او را بشناسد میتواند آن را کاملاً رها کند.  

این مفسر قرآن مجید و صاحب تفسیر تسنیم به مراحل مختلف دنیا از منظر قرآن کریم اشاره کرد و اظهار داشت:قرآن کریم مراحل گوناگون دنيا را مشخص کرده است؛ در سوره مبارکه حديد دنيا را در پنج بخش خلاصه می کند و می فرماید : دنیا لعب، لهو، زينت، تفاخر و تکاثر است و چیزی بیشتر از این پنج مورد نیست. لهو و لعب هم که در بيرون از فضاي زندگي انسان نيست اين وهم و خيال است که مي‌گويد اين مال، مال من است و یا من به اين مقام بار يافتم، اينها واقعيت ندارد و حقيقت خارجی نيست بلکه تنها قراردادی عرفی است.  

وی ادامه داد:اگر در بهشت هیچ کس از کس دیگر کینه به دل ندارد، در این دنیا هم اگر کسی این رفتار را داشت رفتاری بهشتی دارد لذا در دنیا نیز می توان مانند آخرت زندگی کرد. اين راه، رفتنی است ما هم اين راه را بايد بشناسيم و برويم؛ منتها يک معرفتی میطلبد و يک کوششی، اين مهم نیاز به يک تعامل متقابل با معرفت از يک سو و با عمل از سوی ديگر دارد.

* انقلاب، امانتی الهی است


وی در فراز دیگری از فرمایشات خود با اشاره به ایام الله دهه فجر، انقلاب را امانتی الهی دانستند که باید همه در حفظ و سیانت آن کوشش کنند و در این خصوص اذعان داشت:ما اکنون در دهه پربرکت فجر به سر مي‌بريم، خدا امام راحل و شهدا را غريق رحمت کند، امام، شهدا، جانبازان و ايثارگران که این انقلاب را به ثمر رساندند حقّ عظيمی بر گردن ما دارند، اينان ايران را به يک دالان بهشتي تبدیل کردند لذا ما باید همه تلاش و کوششمان اين باشد که اين امانت‌ها را حفظ کنيم، همه مسئولان و مردم به ویژه حوزويان و دانشگاهيان باید بدانند که انقلاب واقعاً امانت الهي است.

وی افزود:همان کاری که امام معصوم مي‌کند همان کار را نايبان آنها در حدّ خودشان انجام مي‌دهند؛ امام معصوم کسی است که عقلانيت را به جامعه میآورد و جاهليت را مي‌زدايد، لذا اگر کسی رهبر عقلي خود را نشناسد در جاهليت دارد زندگی میکند. عقلانی کردن جامعه و نجات جامعه از جاهیلت کاری بود که امام راحل نیز در زمان خود انجام داد.  

وی تاکید کرد: اگر کسي نام مبارک حضرت امير(ع) را برد ولي عقلانی حرف نزد، او غديری حرف زده ولی سقفی فکر کرده است، اين درد و خطر اکنون برای خيلي از افراد هست، بسیاری از ما ممکن است بر اساس غفلت غديری حرف بزنيم اما سقفی فکر کنيم، اگر کسی جاهليت را در خود زنده کرده است و گرفتار اختلاس، دروغ و تهمت شده باید بداند اين غديری و علوی حرف زده است اما سقفی رفتار کرده است.  

 آیت الله جوادی آملی با دعوت از همه حاد ملت برای حضور پرشور در راهپیمایی یوم الله ۲۲ بهمن گفت:تنها حضور ما در راهپيمايی ۲۲ بهمن ۹۳ کافی نيست ان‌شاءالله هم ما علاوه بر اینکه در اين راهپيمايی باشکوه شرکت میکنيم توجه داشته باشیم که انقلاب اسلامی تبديل جاهليت به عقلانيت است، اميدواريم همه مردم بزرگ و زنان بزرگوار ايران اسلامی اين انقلاب و اين راهپيمايي‌ ۲۲ بهمن را گرامی بدارند و در این مراسم به عظمت و جلال و شکوه شرکت کنند و بدانند تلاش و کوشش همه راهپيمايان با هر قدمی که برمیدارند اين است که اين جامعه را به عقلانيت اصيل خودشان حفظ کنند.

منبع:مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین