عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۶۸۹۸
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۹
حجت الاسلام و المسلمین رضایی گفت: مسئولان باید خود را خادم این مردم بدانند و در آنجایی که مردم حضور پیدا می کنند، مسئولان نیز باید با جدیدت تمام و پیشروتر اقدام کنند.
عقیق: حجت الاسلام و المسلمین علی رضایی مسئول بسیج طلاب و روحانیون سازمان بسیج مستضعفین گفت: امربه معروف و نهی از منکر یکی از اصول مبرز و بسیار مورد توجه دین اسلام بوده است که البته در فروع دین قرار دارد، اما با وجود آنکه از اصول نیست، در رابطه به توجه و احترام به آن سایر اصول و فروع نیز قابلیت تحقق خواهند داشت.

وی ادامه داد: دین اسلام از آنجایی که یک دین چند بعدی و با نگاه فردی و اجتماعی است تربیت و تطهیر فرد و جامعه را مورد توجه قرار داده است در این دین مسائل اجتماعی و مسائل فردی توامان و کنار هم مورد توجه قرار گرفته است.

حجت الاسلام و المسلمین رضایی با بیان اینکه فریضه امر به معروف و نهی از منکر به معنای توصیه به خوبی و سفارش به نیکی ها و نهی از بدی هاست و به نوعی اسلام بشارت و تبذیر را به نحوی با هم در امر به معروف و نهی از منکر قرار داده است خاطرنشان کرد: البته باید بدانیم که این اصل در سایر ادیان نیز مطرح بوده است و در دین اسلام توجه ویژه ای به آن شده است.

وی افزود: قابل توجه اینکه در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و همچنین در فرمایشات مقام معظم رهبری به این اصل توجه خاصی شده است.

مسئول بسیج طلاب و روحانیون سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به اینکه یکی از مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد این است که هرگاه از این دو اصل نامبرده می شود رفتار بسیار جزئی و دم دستی مورد توجه قرار می گیرد اظهار داشت: در حالی که امر به معروف و نهی از منکر اینگونه نیست. به عنوان مثال حضور مردم در راهپیمائی ها خود یک امر به معروف و نهی از منکر است. مثلا حضور مردم در راهپیمایی 22 بهمن امسال که به زعم بخش اعظمی از کارشناسان و تحلیلگران در 30 ساله انقلاب بی نظیر بوده است یک امر به معروف و نهی از منکر است، دشمنان را از تعدی به کشور ما نهی کرده و امر می کند مسئولان ما را مخصوصا در مسائل اقتصادی و فرهنگی و دیپلمات ها در مسائل هسته ای به اینکه بروید با قدرت و صلابت در مقابل دشمن صف آرایی کنید؛ اما متاسفانه این فریضه مورد فراموشی قرار گرفته است.

وی گفت: البته همه فرایض و اصول و فروع دین اینگونه نبوده است. مثلا جمهوری اسلامی در 35 سالی که از انقلاب اسلامی می گذرد توجه بسیار خاصی به اصل نماز داشته است اما متاسفانه در بدنه بسیاری از مسئولان و دولتمردان و حتی گاها در قوه قضائیه این اصل و فریضه بسیار مهم مورد بی توجهی قرار گرفته است؛ این در حالی است که بسیاری از علمای ما با جمع آوری احادیث در این زمینه ما را متوجه این امر کرده اند که آبادانی شهرها و روستاها و حفظ روحیه معنوی شما در حفظ همین روحیه امر به معروف و نهی از منکر است.

حجت الاسلام و المسلمین رضایی ادامه داد: متاسفانه با همه سفارشات دین و اهل بیت عصمت و طهارت این موضوع مورد کم توجهی قرار گرفته است و به همین خاطر بود که مقام معظم رهبری چند سال پیش فرمودند: در مسئله امر به معروف و نهی از منکر متوجه حکومت است، متوجه دولتمردان است، متوجه مسئولان قواست. و لذا اگر اینها غفلت کنند این فریضه به دست فراموشی سپرده می شود.

وی تصریح کرد: از این مطلب متوجه این موضوع می گردیم که هر فردی از آحاد جامعه از کارشناسان جزء گرفته تا مسئولان رده بالا باید توجه خاصی به این موضوع داشته باشند و این یکی از مسئولیت های حکومت می باشد.

مسئول بسیج طلاب و روحانیون سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به اینکه مردم به خوبی این وظیفه را انجام داده اند و همچنان که عرض کردم در راهپیمایی ها، تجمعات و حضورهای به موقع مردم در مواقع مختلف مردم نشان داده اند که در صحنه حضور دارند خاطرنشان کرد: اما متاسفانه مسئولین ما ابزارهای کافی و لازم را به کار نمی برند و از کسانی که آمر به معروف هستند و ناهی از منکر حمایت کافی و وافی انجام نداده اند.

وی افرود: تذکر لسانی گام اول در امر به معروف و نهی از منکر است، اما آن چیزی که مهمتر است عمل مسئولان در امر به معروف و نهی از منکر است که متاسفانه بسیاری از مسئولان این موضوع را مورد کم توجهی قرار داده اند.

حجت السلام و المسلمین رضایی با بیان اینکه همچنان که مقام معظم رهبری در آغاز سال و در دیدار با اعضای مجلس خبرگان فرمودند: جوانان باید ضمن رعایت اصول و متانت خاص خودشان مسئولین را همیشه مورد نقد قرار بدهند و از این وظیفه خطیر خودشان لحظه ای کوتاه نیایند. البته باید اصول را رعایت کنند و توجه داشته باشند که متانت و شرح صدر داشته باشند اما باید حرف بزنند و وارد میدان شوند و نقد کنند.

وی افزود: ایشان ما را به این موضوع توجه داده اند؛ البته می دانیم که برخی از مسئولان به دلایل مختلفی همچنان که در موضوع شهید خلیلی شاهد بودیم رفتارهای ناشایستی انجام دادند و بعضا کوتاهی هایی در این موضوع بوده است که حتی برخی از این کوتاهی ها از ناحیه ما بوده است؛ و یکی از مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد این است که گاهی از اوقات مسئولیت و وظیفه خود را اصلا شناسایی نکرده ایم و روی آن کار نکرده ایم و چون این اهداف و وظایف خود را به خوبی شناسایی نکرده ایم در عملکرد خود نیز دچار مشکل شده ایم.

مسئول بسیج طلاب و روحانیون سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به اینکه مملکت ما مملکت متعلق به اسلام است و در چنین مملکتی مردم نقش اساسی را در نظام و انقلاب ایفا کرده اند، مردم در تاسیس نظام، پیروزی و در حفظ آن نقش داشته اند گفت: بنابراین مسئولان باید خود را خادم این مردم بدانند و در آنجایی که مردم حضور پیدا می کنند مانند قضیه امر به معروف و نهی از منکر، مسئولان نیز باید با جدیدت تمام و پیشرو تر از مردم اقدام کرده و از اجرای قانون حمایت کنند و بر آن نظارت داشته باشند.

وی اظهار داشت: خدا را شکر در کشور ما مردم به وظیفه خود در زمینه امر به معروف و نهی از منکر عمل کرده اند اما باید گفت که به نوعی مردم از مسئولان ناراحت هستند که چرا وقتی دشمن دندان و چنگال خود را تیز می کند، گاهی مسئولین می ترسند و نگاه به بیرون دارند که نباید اینگونه باشد.

حجت الاسلام و المسلمین رضایی با بیان اینکه وقتی که مردم ما با حضور در راهپیمایی بزرگ یا تظاهرات و انتخابات بزرگترین صحنه عملی امر به معروف و نهی از منکر را به رخ جهانیان می کشانند عنوان کرد: در این زمان مسئولان باید ورود پیدا کنند و در صحنه های مختلف آمر به معروف و ناهی از منکر باشند.

وی ادامه داد: دشمنان فکر می کنند و در حقیقت خیال می کنند که با دست به دست شدن قدرت و رسیدن قدرت این گروه به آن گروه و از این جریان به جریان سیاسی دیگر ملت از آرمان های خودش دست می کشند، اصلا مردم ما اینگونه نیستند و نخواهند بود.

مسئول بسیج طلاب و روحانیون سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به اینکه مسئولان ما باید ضمن حکمت، عزت، سیاست و زیرکی، دشمن را ببینند و بدانند که دشمن یک لحظه نمی خوابد و یک لحظه از کید و دشمنی خود و نقشه کشیدن برای کشور دست برنمی دارد اظهار داشت: بنابراین مردم از این منظر نگران کم کاری برخی از مسئولان هستند.

وی ادامه داد: در قضیه فرهنگی که امر به معروف و نهی از منکر خودش را به خوبی نشان می دهد علما و مجتهدین ما در سال قبل ورود پیدا کردند و ناراحتی خودشان را نشان دادند و مردم از مسئولان خواستند که اقدام و عمل کنید.

حجت الاسلام و المسلمین رضایی در پایان گفت: امیدواریم مسئولان ما همانگونه که در مسائل اقتصادی کار کردند در مسائل فرهنگی نیز به خوبی کار کنند و همچنان که در مبارزه با مفسدان اقتصادی اقتدار نظام را نشان دادند در مبارزه با مفسدان فرهنگی و آن کسانی که شان نظام را می خواهند زیر سوال ببرند جدی باشند.

منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین