عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۶۸۹۴
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۸
استاد اخلاق تشریح کرد
حجت الاسلام و المسلمین آقاتهرانی گفت: قبل از شروع مراحل سیر و سلوک اخلاقی و عرفانی باید شش قدم طی شود: معرفت، ایمان، ثبات قدم، صدق، انابه و اخلاص.
عقیق:حجت الاسلام والمسلمین مرتضی آقاتهرانی در جلسه اخلاق مسجد حاج حسن تهران گفت: در زمینه خودسازی و اصلاح خود ابتدا باید بیاموزیم تا عمل کنیم؛ به این معنا که نباید صرفا صاحب علمی شویم بلکه آنچه مهمتر است عمل است، هرچند علم از جهل برتر است.

وی ادامه داد: طی مراحل سیر و سلوک باید یک یک مراحل را طی کرد تا به این شکل مسیر گم نشود.

استاد اخلاق با بیان اینکه قبل از شروع این مسیر باید شش قدم را طی نمود، اظهار داشت: هر کسی ادعای اخلاق و عرفان داشته باشد ولی اینها در وجودش محقق نشده باشد، دروغ می گوید.

وی معرفت به خود، خدا و عالم هستی را اولین قدم خواند و اظهار داشت: ماتریالیست ها نسبت به ما مسلمانان نگاهی متفاوت نسبت به جهان هستی دارند و اتفاقا دعوا در همین جا یعنی نوع نگاه به انسان و اهداف او می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین مرتضی تهرانی قدم دوم را ایمان دانست و گفت: ایمان یعنی باور دل به غیب و قیامت؛ هرچند گاهی به آنچه می گوییم باور نداریم.

وی افزود: وقتی ما حسنات یک عمل اخلاقی فردی را می شنویم بسیار شاد می شویم اما به راستی چند نفر از ما مثل او عمل می کنیم.

استاد اخلاق با اشاره به اینکه ایمان عبارت است از باور آدمی تصریح کرد: گفته اند ایمان را باید در خلوات بررسی کرد لذا هر فردی که بتواند دزدی کند اما به دلیل ایمان، این کار را انجام ندهد ایمان در وی محقق شده است.

سخنران این جلسه ثبات قدم را سومین قدم قبل از سیر مراحل سیر و سلوک اخلاقی خواند و خاطرنشان کرد: ثبات قدم یعنی اینکه قول بدهیم پای کاری که به تو سپرده اند بایستی حتی اگر این قول را به کافری داده باشی.

وی ادامه داد: ثبات قدم تمرین می خواهد به این معنا که برای تثبیت این قدم در انسان باید تمرین و ممارست داشت تا در وجود انسان ملکه شود.

حجت الاسلام والمسلمین آقاتهرانی خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه ثبات قدم در اخلاق ما وجود ندارد افکار متناقض داریم؛ به این معنا که در بیرون شاد و مودب هستیم اما در خانه گاهی نشانی از این شادی و ادب وجود ندارد.

وی با بیان اینکه نماز، تمرین همین ثبات قدم است، گفت: راستی (صدق) چهارمین قدم است به این معنا که باید تحت هر شرایطی راست گفت حتی اگر برخلاف مصالح جناحی و حزبی باشد.

استاد اخلاق ادامه داد: برخی از ما در سلام و احوالپرسی کردن اغراق می کنیم لذا باید در این زمینه دقت کرد همچنان که یکی از نشانه های منافقین تمایل به مدح شدن برای کاری است که نکرده اند.

وی افزود: آقای فخرالدین حجازی که از سخنرانان خوب انقلاب بودند و بسیار برای انقلاب زحمت کشیدند که انشاءالله خداوند به ایشان خیر خواهد داد روزی در مجلسی مدح بسیاری درباره امام کردند که امام همان لحظه سخن او را قطع کردند و فرمودند شاید این سخن شما باورمان بیاید.

حجت الاسلام والمسلمین آقاتهرانی با طرح این سوال که چند نفر از ما هستیم که اگر کسی ما را مدح کند اجازه نمی دهیم ادامه دهد، اظهار داشت: ما عموما طرفدار مدح شدن هستیم.

وی ادامه داد: پنجمین قدم قبل از شروع مراحل سیر و سلوک اخلاقی و عرفانی، انابه است؛ یعنی هر وقت اشتباه کردی برگردی و نگویی مگر چه می شود حالا که دیگر در این مسیر رفته ایم.

استاد اخلاق با بیان اینکه انسان های فرهیخته هر روز از خودشان حساب می کشند، خاطرنشان کرد: حضرت داود از خدا بچه ای خواست تا جانشنین شود اما نگفت: انشاءالله! لذا بچه اش مرده به دنیا آمد و او در حکمت این واقعه فکر کرد تا اینکه متوجه رفتارش شد.

وی در تشریح این ماجرا پرسید: ما چقدر اشتباه می کنیم ولی انابه نمی کنیم؟

حجت الاسلام والمسلمین آقاتهرانی، اخلاص را ششمین قدم دانست و خاطرنشان کرد: اخلاص یعنی هر کاری را انجام می دهیم و یا انجام نمی دهیم برای خدا باشد.

وی در پایان گفت: این شش قدم با همدیگر ارتباط تنگاتنگی داشته و تقویت کننده یکدیگر هستند.


منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین