عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۶۷۸۹
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۵
بنابر آموزه های اسلام خداوند واجبات و فرایضی را برای انسان ها در نظر گرفته که شاید برخی از آنها در مقایسه با برخی دیگر سخت تر و دشوارتر باشند.
عقیق: اسلام به عنوان برنامه جامع زندگی بشر احکام و دستوراتی دارد تا مسیر کمال و سعادت او را هموار کند از این رو، اعمالی را به عنوان فرض بر انسان ها واجب کرده است.
امیرمومنان (ع) می فرمایند: «خداوند فرايضى را بر شما واجب گردانيده؛ پس آنها را فرو مگذاريد . و حدود و مرزهايى براى شما مشخص كرده؛ پس از آنها تجاوز مكنيد و شما را از چيزهايى باز داشته است؛ پس حرمت آنها را مشكنيد.»
همان حضرت (ع) می فرمایند: «نفْس خود را در فرمانبردارىِ خدا، با شكيبايى بر انجام فرايض و سختى كشيدن در بر پا داشتن مستحبات و وظايف، بيازماى.»
آن حضرت (ع) همچنین در توضيح حقوق مردم نسبت به يكديگر فرمودند: «از بزرگترين اين حقوق كه خداوند واجب فرموده حق زمام داران بر مردم و حق مردم بر زمام داران است. اين فريضه اى است كه خداوند سبحان براى هر دو طرف نسبت به يكديگر واجب فرموده است.»
امام صادق (ع) فرموده اند: يكى از دشوارترين چيزهايى كه خداوند بر خلق خويش واجب كرده، بسيار به ياد خدا بودن است. مقصودم «سبحان اللّه و الحمد للّه و لا اله الا اللّه و اللّه اكبر» نيست. گر چه اين هم ياد خداست اما [مقصودم از ذكر خدا] به ياد خدا بودن هنگام رو به رو شدن با حلال و حرام است، به طورى كه اگر پاى طاعتى در ميان بود، آن را به كار بندد و اگر معصيتى پيش آمد تركش كند.»

پی نوشت ها:
نهج البلاغه
غررالحکم
کافی
منبع:قدس
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین