عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۶۷۵۹
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۸
زمان حضرت ابراهيم مكان كعبه يا همان «بيت العتيق» براي آن حضرت آشكار شد و همان پايه‌هاي دوران حضرت آدم را حضرت ابراهيم و حضرت اسماعيل بالا آوردند. علت اينكه در قرآن يكي از اسمهاي مكه، ام القري يعني ريشه همه آبادي‌ها آمده اين ست كه منشا تمام نقاط زمين از كعبه است و حضرت علي(ع) هم در روايتي به اين موضوع اشاره كرده اند.
عقیق: جلسه مكه شناسي يا اسرار مكه از سوي بعثه مقام معظم رهبري هتل دارهادي مكه برگزار شد.
در اين جلسه حجت الاسلام طباطبايي با اشاره به تاريخچه خانه خدا ژفت: زمين يك گلوله آتش و جدا شده از خورشيد بود تا اينكه خداوند بر روي اين زمين آب را آفريد و سنگ اصلي كعبه از بهشت آمد. بعد از دو هزار سال، خشكي از زير اين سنگ بهشتي پهن شد و دحو الارض روي داد. اين امر باعث شد بين آب و آتش فاصله بيندازد؛ خاك، بين اب و اتش فاصله انداخت. آب، سرد شد و ماهي‌ها و جلبك‌ها بوجود آمد و دريا شكل گرفت. گياهان و ساير حيوانات نيز در خشكي به وجود آمدند. بنابر اين همه اينها به بركت كعبه است.
وي به نام ديگر مكه يعني ام القري اشاره كرد و يادآور شد: علت اينكه در قرآن يكي از اسمهاي مكه، ام القري يعني ريشه همه آبادي‌ها آمده اين ست كه منشا تمام نقاط زمين از كعبه است و حضرت علي(ع) هم در روايتي به اين موضوع اشاره كرده اند.
اين كارشناس ديني با اشاره به خلقت آدم و حوا و اورده شدن آدم و حوا از بهشت به روي زمين گفت: ادم و حوا در آغاز هر كدام در يك منطقه اي بودند اما از خدا خواستند كه آنها را بهترين نقطه از زمين منتقل كند كه خداي متعال آنها را به «بلد‌ه مباركه» يعني همان مكه آورد؛ حضرت آدم بر روي كوه صفا و حضرت حوا بر روي كوه مروه.
وي ادامه داد: همچنين خيمه اي از بهشت آوردند و دستور آمد كه آدم و حوا دور اين خيمه طواف كنند و سپس خداي تعالي آنها را مورد لطف قرار داد و از آنها درگذشت و هم اينك كعبه، در جاي همان «خيمه» قرار گرفته است.
حجت الاسلام طباطبايي در بخش ديگري از سخنان خود به فضيلت بالاي اعمال عبادي در مكه و حتي نگاه كردن به كعبه در روايات اشاره و تصريح كرد: طبق روايات، سجده كننده در مكه مانند مجاهدي است كه در خون خود غوطه ور است و هركس در قرآن ختم قرآن كند، نمي‌ميرد مگر اينكه رسول الله را مي‌بيند و جايگاه خود در بهشت را مشاهده مي‌كند.
وي در خصوص سير تاريخي خانه خدا ادامه داد: اين خيمه تا زمان طوفان حضرت نوح بود؛ وقتي آب همه جا را فراگرفت كشتي نوح دور «خيمه» طواف مي‌كرد و در نهايت آن خيمه را جبرئيل به بهشت برد. بعد از طوفان نوح، غبار و گرد و خاك جايش را گرفت.
تا اينكه زمان حضرت ابراهيم مكان كعبه يا همان «بيت العتيق» براي آن حضرت آشكار شد و همان پايه‌هاي دوران حضرت آدم را حضرت ابراهيم و حضرت اسماعيل بالا آوردند.

وي با اشاره به اركان چهارگانه در چهارسوي خانه خدا گفت: قبله مردم عراق به سوي ركن عراقي است همچنان كه مردم ايران نيز به سوي مقام ابراهيم نماز مي‌گزارند. ركن يماني همان جايي است كه ديوار كعبه شكاف برداشت و به اذن الهي حضرت علي عليه السلام به دنيا آمد. ركن حجر الاسود نيز همان سويي است كه حجر الاسود قرار دارد. البته حجر الاسود در اصل سفيد بود و بوسيدن آن ثواب دارد اما دقت كنيم كه استلام حجر الاسود به زحمت انداختن خود و ديگران نينجامد و اگر ازدحاك جمعيت داريم، از همان دور اشاره كنيم كفايت مي‌كند.
وي يادآور شد: هنگامي كه امام زمان(عج) ظهور كنند، كنار حجر الاسود مي‌ايستند و خودشان را معرفي مي‌كنند.


منبع:حج
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین