عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۶۷۴۲
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۸
آیه ای که در شأن یک زمین خوار نازل شد
بسیار باعث تاسف است که در بازارهای ما و حتی در محاورات روزمره مان چقدر قسم دروغ خورده می شود حال آنکه در روایات داریم که قسم راست هم نخورید!
عقیق:جمعی از دانشمندان يهود مانند "ابى رافع" و "حى بن اخطب" و "كعب بن اشرف" به هنگامى كه موقعيت اجتماعى خود را در ميان يهود در خطر ديدند، كوشش كردند نشانه هايى كه در تورات درباره آخرين پيامبر وجود داشت و شخصاً در نسخى از تورات با دست خود نگاشته بودند، تحريف نمايند و حتى سوگند ياد كنند آن جمله هاى تحريف شده از ناحيه خداست! به همين جهت آيه ۷۷ نازل گرديد و شديداً به آنها اخطار كرد.
در آیه ۷۷ سوره آل عمران می خوانیم:
«إِنَّ الَّذِينَ يَشْتَرُونَ بِعَهْدِ اللّهِ وَأَيْمَانِهِمْ ثَمَنًا قَلِيلاً أُوْلَـئِكَ لاَ خَلاَقَ لَهُمْ فِي الآخِرَةِ وَلاَ يُكَلِّمُهُمُ اللّهُ وَلاَ يَنظُرُ إِلَيْهِمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَلاَ يُزَكِّيهِمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ.»
«کسانی که عهد خدا و سوگندهای خود را به بهايی اندک می فروشند در آخرت نصيبی ندارند و خدا در روز قيامت نه با آنان سخن می گويد و نه به آنان می نگرد و نه آنان را پاکيزه می سازد و برايشان عذابی دردآور است.»
 
سه نکته:
اشعث زمین خوار!
جمعى از مفسران نيز گفته اند كه اين آيه درباره "اشعث بن قيس" نازل گرديد كه به دروغ مى خواست زمين ديگرى را تملك كند. هنگامى كه آماده اداى سوگند براى ادعاى دروغ خود شد، آيه ۷۷ نازل گرديد و در اين هنگام اشعث بن قيس ترسيد و اعتراف به حق كرد و زمين را به صاحبش بازگرداند.
 
گناه بزرگ
پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمودند: «هر كس با سوگند، مال و ثروت برادرش را به ناحق بخورد، مورد غضب الهى است.» سپس اين آيه را تلاوت نمودند. باید مراقب باشیم که درباره کمتر گناهی در قرآن کریم به اندازه شکستن عهد و پیمان و خیانت در امانت هشدار داده شده است.

پنج عذاب سخت برای سوگند دروغ!
سوگند دروغ، سبب محروميّت در قيامت مى شود. البته تنها این نیست بلکه چهار تهدید زیر نیز شامل حالش خواهد شد: محروميّت از خطاب الهى، محروميّت از نظر لطف الهى، محروميّت از پاكى از گناه و گرفتارى به عذاب دردناك! و بسیار باعث تاسف است که در بازارهای ما و حتی در محاورات روزمره مان چقدر قسم دروغ خورده می شود حال آنکه در روایات داریم که قسم راست هم نخورید!

منبع:تراز

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین