عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۶۷۱
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۲۱:۳۰
حجت‌الاسلام "مهدی پیشوایی پاسخ می دهد:

عقیق: حجت‌الاسلام "مهدی پیشوایی"، کارشناس رادیو معارف در برنامه پرسمان تاریخی در پاسخ به این سؤال که : «چرا امام علی(ع) قاتلان عثمان را مجازات نکرد؟» گفت: «قتل عثمان به علت خلافکاری و کارهای خلاف ظاهر عثمان بود. مصریان و کوفیان از عثمان خواستند که کارگزاران را عوض کند و خودش هم دخل و تصرف بی مورد در بیت‌المال نکند و اگر نمی‌تواند استعفا کند، حضرت علی (ع) وساطت کرد و از عثمان قول اصلاحات گرفت تا آن‌ها به دیارشان باز گردند و حضرت علی (ع) عثمان را وادار کرد که به منبر برود و خودش قول دهد و خود حضرت علی (ع) از طرف عثمان قولی نداد.

این کارشناس حوزوی ابراز داشت: گروهی که از مصر آمده بودند چند صد نفر بودند در راه بازگشت به مصر دیدند که یک نفر همراهشان است در یک مسیر می‌رود گاهی عقب می‌افتد و گاهی جلو می‌زند کارهای او مصریان را ظنین کرد او را گرفتند و تفتیش کردند، دیدند که شتر او داغ خلافت خورده و بعد از تجسس فهمیدند که غلام عثمان است و با جستجوی بیشتر از قمقمه او نامه ای کشف کردند خطاب به حاکم مصر که این‌ها آمدند تشنج کردند و شلوغ کردند وقتی که پایشان به مصر رسید پوست سرشان را بکن به درخت آویزانشان کن، مصریان بسیار عصبانی  شدند و از نیمه راه بازگشتند و غلام را نیز آوردند محضر حضرت علی (ع)، حضرت علی با عثمان صحبت کرد، فرمود غلام و شتر مال شماست، گفت بله. فرمود: آیا نامه را شما نوشتید، گفت: نه. فرمود: مهر پای نامه مال شماست. گفت: بله اما نامه را من ننوشتم.

وی افزود:  این‌ها همه دسته گل مروان، داماد و پیشکار عثمان بود. حالا چرا حضرت علی این‌ها را تنبیه نکرد چون این‌ها فوق‌العاده عصبانی شده بودند این بار دیگر وساطت‌های علی (ع)  به جایی نرسید چهل و نه روز خانه عثمان را محاصره کردند و سرانجام از دیوار خانه عثمان بالا رفتند و او را کشتند.

وی در پایان گفت: قاتلان از کوفه و مصر آمده و بسیار خشمگین بودند. حاکم بر مدینه بودند، بعد از قتل عثمان هم اکثریت غریب به اتفاق مردم مدینه که با حضرت علی بیعت کردند به حضرت فشار آورند که قاتلین عثمان را مجازات کند.  امیرالمؤمنین (ع) پاسخی داد که در نهج‌البلاغه هم هست در خطبه ۱۶۸ گفت: ای برادران من آنچه شما می‌گویید می‌دانم و لکن من چگونه می‌توانم الآن مجازات کنم آن گروه عصبانی که ریختند و این حادثه را به وجود آوردند الآن هنوز مسلط به مدینه هستند و تعدادشان خیلی زیاد است الآن آن‌ها بر ما حکومت می‌کنند نه ما بر آن‌ها، حتی بردگان شما به آن‌ها پیوسته‌اند.»

منبع: خبرگزاری رسا
کد خبرنگار 211007


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین