عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۶۳۹
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۰
رییس اوقاف شیعه عراق:
رییس اوقاف شیعه عراق از درخواست برخی تظاهرکنندگان مبنی بر واگذاره اداره حرم مطهر امام حسن عسکری(ع) و امام هادی(ع) در سامرا به اوقاف اهل تسنن انتقاد کرد و گفت: اداره این حرم حق شیعیان است.

عقیق: شیخ صالح الحیدری، رییس اوقاف شیعه عراق  از درخواست تظاهرکنندگان شهر سامرا برای واگذاری اداره حرم مطهر امامین عسکریین(ع) به اوقاف اهل تسنن به شدت انتقاد کرد و گفت: برخی از سیاستمداران که درصدد دست یابی به قدرت هستند مسائل مختلف را با هم در هم آمیخته و فتنه مذهبی را گسترش می دهند تا به اهداف شخصی خود برسند. گنجاندن مطالبات طایفه‎ای به مطالبات تظاهرکنندگان نیز از سوی این افراد صورت می گیرد.

وی افزود: درخواست اخیر تظاهرکنندگان مبنی بر لغو قانون عتبات مقدس که تولیت عتبات مقدس اهل بیت(ع) را در اختیار اوقاف شیعه قرار داده است و امتداد قانون شماره 25 سال 1966 به شمار می آید بدون هیچ توجیه شرعی و قانونی صورت می گیرد.

الحیدری خاطر نشان ساخت: قانون 25 سال 1966 و قانون 19 سال 2005 بر اداره عتبات مقدس و بارگاه‎های مطهر اهل بیت(ع) و امام زادگان کربلا، نجف، بغداد، سامرا و شهرهای دیگر تاکید دارند.

وی تاکید کرد: این حق اوقاف شیعه است که اداره همه عتبات و بارگاه‎های مطهر اهل بیت(ع) را در اختیار داشته باشد، زیرا با افکار و عقاید آن مرتبط است. اداره حرم مطهر امامین عسکریین(ع) حق شرعی و قانونی اوقاف شیعه است خصوصا اینکه انفجار این حرم در زمانی رخ داد که تحت نظر اوقاف شیعه قرار نداشت.

رییس اوقاف شیعه عراق با اشاره به اینکه این اوقاف به هیچ وجه دنبال مسائل مذهبی و طایفه‎ای نیست، ادامه داد: اوقاف شیعه از نزاع‎های مذهبی و طایفه ای به شدت دوری می کند و این مسأله‎ای است که مراجع تقلید بر آن تاکید دارند و تحکیم برادری و وحدت اسلامی و همچنین مقدم شمردن مصالح دیگران بر مصالح خود را خواستار هستند.

الحیدری از تلاش‎های صورت گرفته توسط اوقاف شیعه برای بازسازی حرم امامین عسکریین(ع) یاد کرد و اظهار داشت: اوقاف شیعه با همه توان و با استفاده از فرامین مراجع تقلید و همچنین با همکاری یونسکو و برخی سازمان‎های دولتی در پی بازسازی این حرم است.

وی اجبار شهروندان سامرا بر فروش منازل همجوار حرم را تکذیب کرد و گفت: فروش منازل و مغازه‎های نزدیک حرم با رضایت مالکان صورت می گیرد و هیچ اجباری در کار نیست. خرید املاک همجوار حرم در سامرا همانند سایر شهرها انجام می شود تا رفاه زائران فراهم باشد.

رییس اوقاف شیعه همچنین از ادعای تسلط این اوقاف بر املاک اوقاف شیعه به شدت انتقاد کرد و گفت: کسانی که چنین ادعایی دارند مدارک و سندهای خود را در ملا عام به نمایش بگذارند. ما بر هیچ مسجد یا ملک متعلق به اوقاف سنی تسلط نیافته‎ایم و همه مسجدهایی که به نام شیعیان ثبت شده‎اند نیز دارای سند هستند.

الحیدری برخی از خواسته‎های تظاهرکنندگان را کاملا نامشروع خواند و افزود: برخی از خواسته‎های تظاهرکنندگان مشروع است، اما برخی دیگر را به هیچ وجه نمی توان پذیرفت.  مشکلات موجود با گفت‎وگو قابل حل است و نیازی به اتهام پراکنی و بروز فتنه مذهبی ندارد.
 
منبع:رسا
کدخبرنگار:211005

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین