عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۶۱۵
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۰
علاوه بر عنایات و تأییدات مستقیم الهی ، ملائکه آسمان و فرشتگان نیز به یاری آن حضرت می شتابند و این چیزی است که برای پیامبر اسلام واقع شده؛ ولی برای امامان معصوم و دیگران صورت نگرفته است
عقیق: از وظایف مومنان نصرت و یاری کردن آن حضرت می باشد که نصرت خداوند متعال است. یاری کردن امام عصر(عج) این است که مومن نسبت به آن چه خواست آن حضرت است، اقدام نماید. نصرت در زمان غیبت به آن است که مومن خودسازی کند و در حق آن حضرت و شیعیان او دعا نموده، مناقب و فضایل آن حضرت را بیان نماید.

امام منصور از منظر انبیاء

یکی از ویژگی ها و جلوه های خیره کننده قیام حضرت مهدی(عج)، یاری و نصرت خداوند از آن است. از روایات مختلف استفاده می شود که به هنگام ظهور، رعب و خوف او در دل های سپاه کفر و نفاق می افتد و وقتی آن حضرت قصد جایی را می کند، دشمن پیشاپیش دچار وحشت می شود؛ به صورتی که توانایی ایستادگی و مقاومت در برابر سپاهیان حق را از دست می دهد.

همچنین از مزایا و ویژگی های بارز آن حضرت این است که علاوه بر عنایات و تأییدات مستقیم الهی ، ملائکه آسمان و فرشتگان نیز به یاری او می شتابند و این چیزی است که برای پیامبر اسلام واقع شده؛ ولی برای امامان معصوم و دیگران صورت نگرفته است.
بر این اساس امدادهای الهی، گاهی در قدرتی است که خداوند به حضرت مهدی(عج) داده است که با انجام کراماتی، مشکلات را از سر راه برمی دارد و یا به وسیله رعب وترسی است که خداوند در دل دشمن ایجاد می کندو یا اینکه خداوند ملائکه را به یاری حضرت می فرستد.در بعضی از روایات سخن از نیروهایی است که دارای خصوصیات فرشتگان بوده و منتظر حضرت هستند تا او را یاری کنند و ... .(1)
رسول خدا فرموده است: « و ینصره بالرعب فیملأ الارض قسطا و عدلا... ؛ خداوند او را با رعبی که در دل های مخالفان می افکند، یاری می کند؛ پس زمین را از عدل و داد آکنده می سازد...» (2)
امام باقر(ع) فرمود: « القائم منا منصور بالرعب مؤید بالنصر تطوی له الارض ...؛ قائم ما یاری شده با سپاه ترس و تأیید شده به وسیله نصرت الهی است. زمین برای او در هم پیچیده می شود.»(3)
امام صادق(ع) درباره آن حضرت می فرماید: « ... یؤیّده بِثلاثةِ اجناد: بالملائکة والمؤمنین و الرعب و خروجه کخروج رسول الله ...؛خداوند او را با سه سپاه تأیید و یاری می کند: فرشتگان، مؤمنان و ترس( رعب در دل دشمنان) و خروج او، مانند خارج شدن پیامبر (ص) است.»(4)
از پیامبر نقل شده است:« تظهر دین الله ویُؤیّد بنصرالله و ینصر بملائکة الله ...؛ دین خدا را در جهان آشکار می کند، با نصرت و یاری الهی تأیید و با فرشتگان پروردگار پشتیبانی خواهد شد.» امام باقر(ع) نیز فرمود: « لو قد قام قائم آل محمد لنصره الله بالملائکه؛ اگر قائم آل محمد قیام کند، خداوند او را با فرشتگان یاری خواهد فرمود.» (5)
همچنین فرمود: « گویی قائم را در نجف کوفه می بینم که با پنج هزار فرشته، از مکه به سوی نجف شتافته، جبرئیل از دست راست و میکائیل از سمت چپ شعیب بن صالح در پیشاپیش و مؤمنان در اطراف او حرکت می کنند. او سپاهیانش را درشهر ها پخش می کند؛ قسطنطنیه، چین و کوه های دیلم را فتح می کند ...»(6)
بر این اساس یکی از مظاهر و جلوه های قدرت خداوندی، نصرت و یاری ویژه او از خلیفه و حجتش بر روی زمین و در جهت پیروزی و غلبه نهایی بر کفر و شرک و ستم است.


پی نوشت ها:
1_ ( آینده جهان، ص 192_194؛چشم اندازی به حکومت مهدی،ص 130و131)
2_ (اثبات الهداة، ج3،ص48)
3_ ( کمال الدین، ج1، ص33،ج16)
4_ ( الغیبه نعمانی، ص 198، ج9؛بحارالانوار، ج52، ص56،ج19)
5_ ( اثبات الهداة، ج3، ص 505و 506)
6_( ارشاد مفید، ص 341؛ منتخب الاثر، ص312)


کد خبرنگار: 211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین