عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۶۰۹
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۲۲:۳۰
عقیق: برای آشنایی با فرهنگ مهدویت و پاسخ به شبهات پیرامون آن، تألیفات متعددی از سوی علما و بزرگان نگاشته شده است.
 
ده انتقاد و پاسخ پیرامون غیبت امام مهدي‌(عج): ترجمه كتاب «المسائل العشر في الغيبة» نوشته شيخ مفيد (رحمة الله عليه) و با ترجمه محمد باقر خالصی، به ده پرسش در این خصوص پاسخ می دهد.


پاسخ به ده پرسش اثر آية الله العظمى لطف الله صافى گلپايگانى:اين مجموعه، پاسخ به ده سؤال پيرامون نظام امامت و چگونگي غيبت و بعضي از خصائص و اوصاف حضرت ولي عصر‌ (عج) الحجة بن الحسن المهدي، ـ صلوات الله عليه وعلي آبائه الطاهرين ـ مي باشد.

موضوعات کتاب شامل پيرامون استمرار نظام امامت ،چگونگي تسخير جهان با ياران معدود،نحوه پيروزي امام زمان بر سلاحهاي ويرانگر،مکان حضرت مهدي در غيبت کبرى،وظايف حضرت مهدي در عصر غيبت،زندگاني شخصي حضرت مهدي،پيرامون ظهور جزئي حضرت مهدي در ايام غيبت کبرى،بحثي پيرامون امکان شرفيابي به خدمت حضرت امام عصر در زمان غيبت،چگونگي غيبت حضرت مهدي،علت غيبت امام عصر با وجود آمادگي شرايط ظهور،است .


بحث حول المهدى،تألیف آية الله سيد محمد باقر صدر:كتاب «بحث حول المهدى» به قلم آيت الله شهيد سيد محمد باقر صدر است که همت مصطفی شفیعی به فارسی ترجمه شده است .

شهيد صدر در كتاب مزبور به روش عقلى به شبهات و پرسشهايى كه درباره شخصيت مهدى موعود، عليه السلام، و قيام جهانى آن حضرت مطرح مى شود، پاسخ داده اند. و شايد بتوان گفت، از اين نظر كتاب ياد شده حائز اهميت بسيار بوده و بنيانگذار شيوه اى نو در موضوع مهدويت و منجى گرايى است.


امام مهدى از ولادت تا ظهور نوشته سيد محمد كاظم قزوينى:اعتقاد به حضرت مهدي عليه السلام وظهور آن منجي بشريت و ذخيره الهي اختصاص به مذهب شيعه ندارد؛ بلکه اعتقاد به حضرت ولي عصر و مصلح غيبي را در فضاهاي برون از حوزه اعتقادات وفرهنگ تشيع بايد جستجو کرد؛ زيرا اعتقاد به حضرت مهدي عليه السلام در سرتاسر آفاق زماني ومکاني اسلام، کتابها وتأليفها، مسجدها ومدرسه ها، ميان مشايخ و اساتيد حديث و عالمان گوناگون اهل سنت، مفسران و عارفان وشاعران، بصورت مبسوط مطرح است.

سید محمد کاظم قزوینی در این کتاب به مطالب متنوعی در خصوص مهدویت پرداخته که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

امام مهدي عليه السلام کيست؟ ،نام و نسبت آن حضرت ،قرآن و نويد از حضرت مهدي عليه السلام ،نويدها در سنت پيامبر صلي الله عليه واله وسلم ،نويد از آن حضرت در روايات امامان نور عليه السلام ، آيا حضرت مهدي عليه السلام جهان را به نور وجودش روشن ساخته است؟، چگونه از ديدگان نهان گشت؟ ،غيبت کوتاه آن حضرت ،سفيران چهار گانه يا چهار نائب ، چه کساني در دوران غيبت کوتاه او به ديدارش نائل شده اند؟ غيبت طولاني او چه کساني در غيبت طولاني او  به ديدارش نائل شده اند؟ چگونه تاکنون زيسته است؟ چه زماني ظهور خواهد کرد؟ ويژگيهاي حضرت مهدي عليه السلام ونشانه هاي او نشانه هاي ظهور آن حضرت مدعيان دروغين چگونه ظهور مي کند واز کجا آغاز مي نمايد؟ پس از ظهور چگونه حکومت خواهد کرد؟ چگونه دولتها وقدرتها در برابر او سر فرود خواهند آورد؟ زندگي جامعه در عصر طلايي او مدت حکومت عادلانه او  چگونه روزگارش به پايان مي رسد؟ پس از او چه خواهد شد؟ وبحث هاي ديگري که ضمن اين موضوعات خواهد آمد.


امامت و غيبت از ديدگاه علم كلام:ترجمه (المقنع فى الغيبة )، سيد شريف مرتضى (قدس سره)، عليرغم حجم كوچكش از بهترين و نفيس ترين كتابهايى است كه در اين مورد نگاشته شده است.

سيد مرتضى براى اولين بار اين روش كتابت و اسلوب خاص در طرح مسايل و شبهات را به طريقه سؤال و جواب (فان قيل ... قلنا...) بكار برد و در آن با برهانى قوى و منطقى متين اشكالات مخالفين را جواب داده، استدلالهاى آنان را باطل ساخته و غيبت امام زمان حضرت مهدى(عليه السلام)و اسباب و علّت ها و حكمت هاى الهى موجود در آن را، اثبات نموده است.

سپس در نوشتارى تكميلى كه بعد از اتمام «المقنع» بر آن افزوده است، مطالب آنرا تكميل نموده و در آن از كيفيت ارتباط امام غايب(عليه السلام)با اوليا ودوستان خود در طى دوران غيبت، و نيز از چگونگى رفتار شيعيان با او بحث نموده و به همه پرسشهايى كه در اثناى اين مباحث ممكن است مطرح شود، پاسخ گفته است.
 
ارزش و اهميت والاى اين كتاب زمانى بيشتر مى شود كه بدانيم شيخ طوسى (قدّس سرّه) كه خود يكى از نامدارترين و تواناترين علماى شيعى، در مباحث كلامى است، مقاطعى مهم از اين كتاب را گاهى به صورت نقل صريح و گاهى با اندكى تصرّف و اختصار در كتاب «غيبت» و نيز در «فصل فى الكلام فى الغيبة» آورده، و در جاى جاى اين دو كتاب، مطالب مختلفى از كتاب «مقنع» را باتصريح بنام سيد مرتضى (قدّس سرّه)، مورد استناد قرار داده است.

مفسّر و دانشمند بزرگ اسلام مرحوم شيخ طبرسى نیز قسمتهايى از همين كتاب را بصورت نقل صريح يا به اختصار در كتاب ارزشمند خود «اعلام الورى باعلام الهدى» طى مسائل اول تا پنجم باب پنجم ذكر نموده است.

اهتمام بزرگان و اعتبارى كه براى ذكر مقاطع مهم و قسمتهاى قابل توجّه كتاب «مقنع» در تأليفات خود قائل بوده اند، دلالت روشنى بر اذعان و اعتراف آنان به پيشگامى سيد مرتضى در اين راه، و اهميت فرمايشات او در اين مباحث دارد.

 
نگارنده در مقدمه کتاب آورده است :هدف ما از نگارش اين كتاب - كه درباره مسأله‏اى بس بزرگ و باعظمت نگاشته شده - نه فقط براى آشنا شدنِ نسبى مردان و زنان پيرو مكتب خاندان وحى عليهم السلام با بزرگترين مسأله حياتى جهان است ، بلكه هدف از آن كار و تلاش براى فرا رسيدن آن روزگار فرخنده و اجرا شدن حكومت دولت كريمه خاندان رسالت مى‏باشد .

بنابراين هدف از نگارش اين كتاب نه تنها دانستنِ خوانندگان، بلكه برانگيختن آنان براى آماده شدن و حركت به سوى بزرگترين امر حياتى جهان است كه آثار عظيم آن نه تنها دنياى درون و برون انسان و نيز تمامى جهان را دربر مى‏گيرد ، بلكه از عالمِ ما فراتر رفته و عوالم ديگرى را نيز فرا مى‏گيرد .

این کتاب به چند عنوان تقسيم شده است:

۱ - گفتار حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام درباره آينده جهان.

از آنجا كه بیانات اميرالمؤمنين حضرت علىّ بن ابى طالب عليه السلام فراوان و نكته‏هاى بسيار مهمّى در آن وجود دارد، نياز به كتاب، بلكه كتاب‏هاى مستقلّى دارد ؛ به اين جهت گفتار آن بزرگوار در نوشته‏اى جداگانه گرد آمده است.

۲ - گفتار خاندان وحى عليهم السلام درباره جهان در آستانه ظهور و آغاز دولت كريمه حضرت بقيّة اللَّه الأعظم عجّل اللَّه تعالى فرجه الشريف و چگونگى تسخير جهان و نكته‏هاى جالبى درباره اصحاب و طلايه‏داران عصر ظهور، كه اين روايات نيز در عنوان جداگانه‏اى در دست تأليف است.

۳ - فرموده‏هاى خاندان وحى عليهم السلام پيرامون دولت كريمه امام زمان ارواحنا فداه و حكومت جهانى آن حضرت.


منبع: حوزه نیوز
کد خبرنگار 211007

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین