عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۵۹۴۴
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۳
در گفتگو با رئیس مجمع جهانی اهل بیت(ع) مطرح شد
سیاست های خصمانه دولت هایی مثل اسرائیل و آمریکا و فرانسه نسبت به اسلام به خاطر ترس و واهمه ای است که این کشورها و سردمداران و طراحان این حرکت ها نسبت به نفوذ و اقبال اسلام در غرب دارند.
عقیق:سیاست های خصمانه دولت هایی مثل اسرائیل و آمریکا و فرانسه نسبت به اسلام اتفاق تازه ای نیست اما این که چرا در سال های اخیر این حملات شدت بیشتری پیدا کرده و  اغراض شان را با هدف تحریف چهره حقیقی اسلام در فیلم ها و محصولات به ظاهر فرهنگی و در پدید آوردن گروه های تروریستی به نام اسلام و مسلمانان نشان می دهند ترس و واهمه ای است که این کشورها و سردمداران و طراحان این حرکت ها نسبت به نفوذ و اقبال اسلام در غرب دارند. این یک حقیقت است که امروز مسلمانان و اسلام در دنیا جایگاه ارزشمندی پیدا کرده اند و هر روز افراد بیش تری به این دین گرامی مشرف می شوند این حرکت ها به همین خاطر صورت می گیرد که این جریان را متوقف کنند اما  آن ها غافل از این هستند که نمی توانند نور الهی را با توطئه ها و نقشه هایی که می کشند خاموش کنند.

بخش دوم  و پایانی گفتگو با رئیس مجمع جهانی اهل بیت(ع) به تبیین چگونگی نهادینه سازی سیره و سنت پیامبر (ص) در بطن فرهنگ عمومی امروز و ریشه حرکت های هتاکانه اخیر در توهین به ساحت قدسی رسول الله (ص) اختصاص دارد.

در بخش پیشین گفتگویمان به این نکته اشاره کردید که آنچه به عنوان میراث فکری و معرفتی از اهل بیت (ع) برای ما به یادگار مانده در واقع بخشی از میراث معرفتی  نبوی است و این دو را نمی توان از هم دور پنداشت. در این باره توضیح بیشتر می دهید؟

اشکال اینجاست که برخی تصور می کنند سیره رسول الله (ص) بعد از وفات حضرت تمام می شود در صورتی که شجره طیبه امامت، میوه های همین سیره اند. به عبارت دیگر شما وقتی نهج البلاغه را می خوانید اگرچه ظاهرا کلمات از آن امیرالمؤمنین علی علیه السلام است اما امیرالمؤمنین جدای از سنت نبوی و سیره رسول الله (ص) نیست بنابراین در نهج البلاغه همان صراط مستقیمی را می بینیم که در گفتار و رفتار پیامبر شاهدیم، شما وقتی خطبه ها و نامه ها و کلمات قصار امیرالمؤمنین علی علیه السلام را در همه ابواب اجتماعی و سیاسی و اخلاقی و اعتقادی نگاه می کنید می بینید همان جوهره و نگاه نبوت است. یا فی المثل وقتی به صحیفه سجادیه نگاه می کنیم می بینیم صحیفه در واقع یک رساله حقوقی است، ظاهرا صحیفه سجادیه یک کتاب دعا و نیایش است اما در باطن همین کتاب، مجموعه ای غنی و دربردارنده حقوق متقابل افراد نسبت به همدیگر، نسبت به خداوند متعال، نسبت به جامعه  شکل گرفته که باز برگرفته از همان نگاه نبوی است.

همچنین وقتی شما به رساله حقوق امام سجاد (ع)  نگاه می کنید می بینید امام در این رساله، بزرگترین و ذیقیمت ترین قوانین بشری و قوانین انسانی را جمع آوری کرده است. این رساله، عالی ترین و محکم ترین و سرشارترین منشور حقوقی بین المللی است که می توان در دنیا مطرح کرد نه تنها برای استفاده مسلمان ها که برای بهره گیری همه انسان ها. شما وقتی بندها و محتوای این رساله حقوقی را می بینید آن را از هر حیث از منشورهای بین المللی امروز که بیشتر آن ها از سوی غرب تدوین می شود سرتر و بالاتر می یابید. در این رساله شما می بینید جزیی ترین وجوه حقوق موجودات حتی در حد نباتات یا حشرات هم به بحث گذاشته می شود و از کنار حقوق آن ها با بی اعتنایی عبور نمی شود یعنی اگر بحث حفاظت از محیط زیست چند دهه است که به صورت جدی در محافل فرهنگی و رسانه ای دنیا مطرح می شود امام سجاد (ع) در زمانه خودشان از ضرورت توجه به محیط زیست و آلوده نکردن آن سخن به میان می آورد.

صحبت همین جاست که ما چنین گنجینه های ارزشمندی در اختیار داریم اما عملا بهره ای از این گنجینه ها برده نمی شود.  همچنان که شما هم به زیبایی تصویر کردید ما حتی از سیره پیامبر به واسطه آثاری چون صحیفه سجادیه یا رساله حقوقی امام سجاد علیه السلام می توانیم به دستورالعمل های جزیی درباره محیط زیست هم دست پیدا کنیم. اما عملا غفلت ها در این باره زیاد است.

امروز ما شاهد اتفاقات خوبی در این عرصه هستیم و با تأکیداتی که مقام معظم رهبری در این باره داشته اند حرکت هایی در استخراج از سیره پیامبر و استقرار سبک زندگی بر اساس سنت نبوی و سیره رسول الله (ص) و ائمه اطهار (ع) آغاز شده است. ما در این چند وقت گذشته شاهد برگزاری نشست های علمی پرباری در این زمینه بوده ایم که می تواند مجموعه این حرکت ها و تداوم کار ما را در بهره مندی از این ذخایر ارزشمند یاری کند. نکته مهم این جاست که اگر حقیقتا ما دنبال تحول در سبک زندگی و نزدیک ساختن شیوه حیات مان به حیات رسول الله (ص) و ائمه اطهار (ع) هستیم نباید بنشینیم که دیگران زمینه این تحول را برای ما فراهم کنند. تا زمانی که این تفکر در کشور وجود داشته باشد که هر فردی، فرد دیگر و هر سازمان و نهادی، سازمان و نهاد دیگر را مسئول این امر بداند ما گامی رو به جلو  برنخواهیم برداشت. تحول حقیقی زمانی ایجاد می شود که هر کس به میزان مسئولیت و تخصص و توانمندی و آگاهی که دارد گوشه ای از این کار را بگیرد. این طور نیست که فی المثل نگاه ما صرفا به حوزه های علمیه یا نهادهای خاص باشد. از یک رسانه و خبرنگار بگیرید تا یک منبری، از یک استاد دانشگاه بگیرید تا یک طلبه، از یک مدیر فرهنگی بگیرید تا یک کارمند، در این باره نقش دارند و هیچ کس هم نباید نقش خود را کوچک و بی اهمیت تصور کند. اگر این همگرایی و همپوشانی نقش ها در مجموعه فعالان فرهنگی و اجتماعی و سیاسی جامعه ما به وجود آمد ما می توانیم امیدوار باشیم که ان شاء الله شاهد تحولات خوبی در این عرصه باشیم.

در روزهای اخیر، شاهد موج جدیدی از توهین ها به ساحت قدسی رسول الله (ص) و تحولاتی که در فرانسه روی می دهد بودیم. طبیعتا مسلمان های زیادی در کشورهای مختلف از جمله ایران نسبت به این گستاخی ها و هتک حرمت ها واکنش نشان دادند. اگرچه این واکنش ها قابل تقدیر است اما به نظر می رسد مسلمانان درباره پیامبر (ص) بیشتر برخورد عکس العملی دارند و تلاش های هدفمند و همه جانبه ای برای معرفی سیمای حقیقی پیامبرچه در میان خود مسلمانان و چه در افق جهانی با بهره گیری از ابزارهای روز صورت نمی گیرد. دیدگاه تان در این باره چیست؟

اول این را عرض کنم که وقتی هتک حرمتی از سوی جریان های صهیونیستی و آمریکایی به ساحت پیامبر (ص) صورت می گیرد اتفاقا مسلمان ها باید عکس العمل های شدید نشان دهند چون بخشی از هدف این حرکت ها سنجش افکار عمومی در میان مسلمانان است. نکته دیگر این که ما بگوییم تلاشی در این باره صورت نگرفته شاید حکم منصفانه ای نباشد. بسیاری از تاریخ نویسان و گویندگان و علما و مراکز علمی در این باره نقش آفرینی می کنند و در میان مردم ما هم سیما و چهره مبارک پیامبر اسلام  آشنا و  ممتاز است. حالا ممکن است شما بگویید این آشنایی عمیق نیست که پذیرفتنی است. اما این که ما سیمای پیامبر (ص) را در سطح جهان و با بهره گیری ابزارهای مدرن و روز معرفی کنیم این حوزه ای است که ما هنوز در آن تازه کار هستیم و البته سرمایه گزاری های بیشتری باید در این زمینه صورت گیرد.

مجمع جهانی اهل بیت (ع) سال گذشته جشنواره پیامبر اعظم را با هدف معرفی سیمای پیامبر در سطح جهانی برگزار کرد و خوشبختانه آثار خوبی در حوزه کتاب، فیلمنامه و انیمیشن و فیلم به دست ما رسید که انصافا نشان دهنده ظرفیت های هنری و معرفتی هنرمندان و نویسندگان مسلمان است. فقط در زمینه تألیف کتاب به زبان انگلیسی، 20 کتاب به مجمع جهانی اهل بیت (ع) رسید که آثار قابل ملاحظه ای بودند اما انتشار این کتاب ها در غرب یا ساخت فیلمنامه هایی که به دست ما رسیده مستلزم سرمایه گزاری بسیار بالا و بودچه زیادی است که از عهده ما خارج است و جا دارد  فعالان این عرصه و همه دست اندرکاران و دلسوزان، مجمع را در انجام این وظیفه و مسئولیت یاری کنند.

پرسش پایانی بنده درباره انگیزه هتاکان به ساحت قدسی پیامبر (ص) است. مهم ترین انگیزه طراحان این جنایت های فرهنگی را در چه می دانید؟

سیاست های خصمانه دولت هایی مثل اسرائیل و آمریکا و فرانسه نسبت به اسلام اتفاق تازه ای نیست اما این که چرا در سال های اخیر این حملات شدت بیشتری پیدا کرده و  اغراض شان را با هدف تحریف چهره حقیقی اسلام در فیلم ها و محصولات به ظاهر فرهنگی و در پدید آوردن گروه های تروریستی به نام اسلام و مسلمانان نشان می دهند ترس و واهمه ای است که این کشورها و سردمداران و طراحان این حرکت ها نسبت به نفوذ و اقبال اسلام در غرب دارند. این یک حقیقت است که امروز مسلمانان و اسلام در دنیا جایگاه ارزشمندی پیدا کرده اند و هر روز تازه مسلمان ها به این دین گرامی مشرف می شوند این حرکت ها به همین خاطر صورت می گیرد که این جریان را متوقف کنند اما  آن ها غافل از این هستند که نمی توانند نور الهی را با توطئه ها و نقشه هایی که می کشند خاموش کنند.

منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین