عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۵۸۸۱
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۲
حاج منصور ارضی در مراسم دعای کمیل
کسی بخواهد یک هفته اش تامین شود اگر پنجشنبه و جمعه همین دعاها و اعمالی که در مفاتیح آمده رابخواندو انجام دهد حالش عوض می‌شود...
عقیق: مراسم سخنرانی و قرائت دعای کمیل توسط حاج منصور ارضی در 26 آبان در حرم حضرت عبدالعظیم برگزار شد.


سخنان حاج منصور ارضی در مراسم دعای کمیل 

درادامه دعای عرفه می‌خوانیم"وَاجْذِبْنى بِمَنِّکَ حَتّى اُقْبِلَ عَلَیْکَ"می گویی خدایا!تو جذب کن من هم بیایم در خانه ات، من هم مناجات کنم در غیر این صورت من هم مثل بقیه شب‌ها می‌خوابم اگراین مطلب جابیافتددیگرکسی در جریان حرکتش به سوی خدا اصلا به دیگری فخرنمی فروشد. می‌گوید؛خدایاخودت دادی! خودت مرا کشاندی درخانه ات، خودت محبت امیرالمومنین علیه السلام و بچه هایش را دردلمان قرار دادی من که اهلش نبودم یعنی جذبه برای خودحق تعالی است مگر غیر از این است؟آیا مارفتیم دنبال محبت امام حسین علیه السلام ؟کجاها معلوم می‌شود که سیر محبتمان اشتباه بوده؟آنجایی که  خدانکرده یک مصیبتی، مشکلی ، ورشکستگی و... برایمان پیش می‌آیدیا بعضی وقت‌ها که کمی آبرویمان درخطرمی افتد لب به شکوه بازمی کنیم می‌گوییم ؛خدایا! این همه کربلا رفتیم، مشهد رفتیم، در خانه‌ی امام حسین علیه السلام روضه خوانی کردیم! حالا باید این طوری شود؟شروع می‌کنیم هر چه عمل داشتیم را به خدا یادآوری می‌کنیم ولی درحقیقت اعمالمان خیلی نقص داشته،خیلی چیزهاکه درمعرض هوا قرارمی گیرد زود از بین می‌رود.پس این اعمالی که ما داشتیم چه بوده است؟حالا آن کسی که عاشق است (باتوجه به این فراز دعای عرفه) می‌داند چه کسی او را کشانده است چه کسی محبت داده! می‌گوید خدایا!همه چیز از آن توست می‌توانی هر چه داده ای را باز پس بگیری من بدبخت شوم.

"وَاجْذِبْنى بِمَنِّکَ حَتّى اُقْبِلَ عَلَیْکَ"جذبه‌ی خداوند فرق می‌کند بااینکه یک وقتی دوستت می‌گوید برویم به مجلس مناجات،  تازه یک مشاجره ای هم در خانه می‌کنی و می‌آیی! این جذبه نیست اشتباه نکنید! بایدبدانیم اگرکسی زن و بچه خودرا رها کند هزاربلا به سرش می‌آید بوسیله همین زن و بچه همه امورما روبه راه است اگر مانندبعضی‌ها از خانه خسته شده باشی و بیایی فایده ای ندارد!این "وَاجْذِبْنى" نیست.

فرزندی که منکرمسیرالهی پدر شده!

بعضی‌ها دیگر سمت محبت امام حسین علیه السلام نمی‌آیند حتی منکرش هم می‌شوند.مگر مشاهده نمی‌کنید فرزند یک آیت اللهی است که؛عاشق بوده ، فیلسوف بوده، در فلسفه ، منطق و خیلی از علوم تخصص وتبحّر داشته، دشمنان هم او را می‌شناختندحالا فرزندش منکر مسیر الهی شده! در مجلس از یک فردی بی جا دفاع می‌کند! ولی درباره حضرت زهرا سلام الله علیها و رحلت پیامبراکرم صلی الله علیه واله می‌گوید چرا باید انقدر روضه خوانده شود؟ هر وقت این اتفاق‌ها می‌افتد من می‌ترسم , نکند بچه‌های ما هم اینگونه شوند!یا خودمان اینگونه شویم!

 اگر کسى جز تو با من اینگونه رفتار مى کرد، نزد تو شکایت مى آوردم!

"وَاجْذِبْنى" اگر کسی بفهمددرمی یابدجذبه‌ی اوست که ما را اینجا آورده ولی ما به خدا اعتراض می‌کنیم؛خدایا من آمده ام از خواب بیدار شدم،آمده ام مناجات ،دعای توسل گوش دادم، روضه گوش دادم، حالا هم می‌خواهم دعای کمیل بخوانم به ظاهر خسته هم شدم ولی می‌شوداین مطالب را اینگونه بیان نمود؛ خدایا این توبودی که من را کشاندی و آوردی در مجلس مناجات، خسته هم شدم ،کاری کن خستگی ام برطرف شود.« مالک دینار» مى گوید: هنگام حج ، (در مسیر مکه ) بانویى را سوار بر چهارپایى لاغر دیدم که به آرامى راه مى پیمود. حیوانى بسیار لاغر بود و معلوم نبود که بتواند مسافر خود را در چنین بیابان و مسیرى طولانى به مقصد برساند. مردم او را از رفتن با این چهار پاى نحیف باز مى داشتند ولى او به ادامه مسیر اصرار داشت . تا اینکه وسط بیابان ، چهارپا از رفتن بازماند. آن بانو پیاده شد و لحظه اى بعد سر به سوى آسمان برداشت و اینگونه با خداى خود نجوا کرد:«لا فى بیتى ترکتنى و لا الى بیتک حملتنى ، فوعزتک و جلالک لو فعل بى هذا غیرک لما شکوته الا الیک»

«نه مرا به خانه ام گذاشتى و نه به خانه ات رساندى ، به عزت و جلال تو سوگند اگر جز تو کسى با من اینگونه رفتار مى کرد، نزد تو شکایت مى آوردم

من شگفت زده نجواى او را شاهد بودم که لحظه اى بعد صداى پایى مرا به خود آورد. چشمم را به سویى که صدا مى آمد،برگرداندم ، دیدم مردى سوار بر شتر با عجله به سوى ما مى آید. تا چشم روى هم گذاشتم ، او خود را به ما رساند و از آن بانو خواست تا سوار شتر شود. وقتى سوار شد، در یک چشم بر هم زدن آن‌ها از مقابل دیدگانم ناپدید شدند.

وقتى به محل طواف رسیدم ، خود را آماده انجام مراسم کردم . ناگهان چشمم به همان بانو افتاد، در حال طواف بود. خود را به او رساندم و بى مقدمه او را قسم دادم که بگویید شما کیستید؟ او نیز در جمله اى کوتاه گفت : من «شُهره» دختر مسکه و نوه فضّه ، خادمه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها هستم.

هرچند تو را معصیت کردم ولی امیدم از تو قطع نمی‌شود!

انشاء الله که این جذبه برای ما باشد و جذبه‌ی عشق ما را آورده باشد.حالا اینجا رو به سوی خدا صفا و صمیمیت را ببینید. این توحید زیبایی است که اربابمان دارد به ما یاد می‌دهدحضرت درادامه دعای عرفه  عرضه می‌دارد؛" إِلَهِی إِنَّ رَجَائِی لا یَنْقَطِعُ عَنْکَ"  براستی ذره ای امیدم از تو قطع نمی‌شود." وَ إِنْ عَصَیْتُکَ کَمَا أَنَّ خَوْفِی لا یُزَایِلُنِی " «خدایا! هرچند تو را معصیت کردم ولی امیدم از تو قطع نمی‌شود، همان‌طور که هرچند تو را اطاعت کنم، خوفم از تو زایل نمی‌گردد.»،آقا می‌گوید مومن این گونه است.تا گناه می‌کند ناراحت می‌شود.عجیب  است بعضی‌ها اگر در هفته گناهی بکننددر شب جمعه تاثیر آن را می‌بینند. می‌گوید خدایا! این خوف و ترس در دلم وجوددارد نکند همانطورکه مراجذب کردی به خاطر گناه و نا فرمانی ام مرا قبول نکنی." وَاِنْ اَطَعْتُکَ فَقَدْ دَفَعَتْنِى الْعَوالِمُ اِلَیْکَ" اگرفرمانت را بردم مرا به درگاه تو بلند کرده است وحقیقتاً همة عوالم مرا به سوی تو می‌رانند. انجام فرمان خدا یعنی اول گناه نکنیم دوم واجباتمان را انجام دهیم.واجبات چیست؟ مثلاًاذان که می‌گوید بایدسعی کنیم نمازمان رااول وقت بخوانیم. اینها را به عنوان نتیجه به شما عرض می‌کنم هر چه ما تا الان ضرر کردیم  از بی توجهی به نماز است .حالا کسی که نماز درست حسابی نمی‌خواند یا نماز اول وقت برایش مهم نیست شب جمعه که می‌آیدمناجات، وقتی گفته می‌شود روبه قبله نشسته و نماز شب بخوانید و کمی الهی العفو بگویید؛ برایش اهمیتی ندارد! ." وَاِنْ اَطَعْتُکَ فَقَدْ دَفَعَتْنِى الْعَوالِمُ اِلَیْکَ" واقعا همین است وقتی آدم امر خدا را اطاعت می‌کندهستی و عوالم هستی را می‌بیند.

 

آنقدر ما وقت اضافه داریم که خرج کارهای دیگری می‌شود!

یک مقدار برای خودمان زحمت بکشیم به بعضی‌ها گفتیم و دارند انجام می‌دهند هفته ای یک جوشن کبیر بخوانید نمی‌دانی چه دریای است چه سپری است در برابر شیطان، هر فرازش هم برای یک چیزی خوب است .منتهی باید کار کنید و نباید بهانه بیاورید یکی بگوید من سواد ندارم یکی بگویم من وقت ندارم!آنقدر ما وقت اضافه داریم که خرج کارهای دیگری می‌شود می‌بینی به بنده که می‌رسد خیلی ابراز ارادت می‌کند! همین‌ها را به خدا بگو.نمی شود بگویی؟ آنقدر حواس‌ها پرت است غفلت تمام وجود ما را گرفته . واقعا به شما عرض می‌کنم اگر کسی بخواهد عوض بشود و به یک نتیجه ای برسد در همین مسیر است.اصلا شما ببینید کسی بخواهد یک هفته اش تامین شود اگر پنجشنبه و جمعه همین دعاها و اعمالی که در مفاتیح آمده رابخواندو انجام دهد حالش عوض می‌شود . صلوات که دیگر سواد نمی‌خواهد.صلواتی که حضرات معصومین فرمودند همه اش هم در مفاتیح آمده وگرنه بعد از صلوات و عجل فرجهم و العن اعدائهم می‌گویید. الان دارندبرخی‌ها منکر این مفاتیح می‌شوند .

حواس‌ها جای دیگریست. روز جمعه چه باید بخوانیم؟ یک صلوات است از ناحیه مقدس حضرت صاحب ،چند صفحه هم هست خیلی ازمواردی که در دین داری باید یاد بگیریم در این صلوات است یا همین صلواتی که درتعقیبات نماز صبح آمده 10 مرتبه خوانده شود.یک زیارت امام زمان علیه السلام بخوانید.اگرحواسمان باشدآنقدروقت زیاد می‌آوریم یکسری از وقتمان درهنگام خوردن است یکسری از اوقاتمان در تخلیه و..!اصلا توجه نداریم.

درمفاتیح الجنان آمده؛هرکه بعدازنمازصبح یابعدازنماز ظهربگوید:«اَللّهُمَّ اجْعَلْ صَلَواتِکَ وَ صَلَواتِ مَلائِکَتِکَ وَ رُسُلِکَ عَلی مُحَمَدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ» بر او گناهی نوشته نشود تا یک سال .بعضی ازما هم که می‌خوانیم باور نمی‌کنیم . یا همین «اللهم صلی علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم» می‌فرماید هر کسی بعد از نماز صبح و نماز ظهردر روز جمعه یک دفعه بگوید نمیرد تا امام زمانش را ببیند . حالا کسی که دائم الصلواة است برای اهل بیت علیهم السلام هم ارزش دارد.به بعضی از مداحان عرض کردم هر روز نماز امام زمان علیه السلام را بخوانید و نذر مادرش کنید و بعد از نماز صد تا صلوات هدیه کنید . آقا خیلی دوست دارد می‌گوید این به فکر ادب کردن نسبت به ساحت مادرم، نرجس خاتون علیها السلام است پس عنایت خواهدنمود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین