عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۵۶۵۸
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۲
آیت الله علی اکبر رشاد به خاطر موضع صریح و حکیمانه پاپ فرانسیس دوم رهبر کاتولیکهای جهان در مورد انتشار کاریکاتورهای ضداسلامی توسط نشریه فرانسوی «شارلی ابدو» پیامی را صادر کرد.
عقیق: آیت الله علی اکبر رشاد، رئیس شورای مدیریت حوزه ­های علمیه تهران و مؤسس و رئیس پژوهشگاه فرهنگ واندیشه اسلامی به خاطر موضع صریح و حکیمانه پاپ فرانسیس دوم رهبر کاتولیکهای جهان در مورد انتشار کاریکاتورهای ضداسلامی توسط نشریه فرانسوی «شارلی ابدو» پیامی را به شرح زیر صادر کرد:

بِسمِ الّلهِ الرَّحمٰنِ الرَّحیمِ

عالی­جناب پاپ فرانسیس دوم!

با تقدیم احترام عمیق و صمیمانه

موضع صریح و حکیمانه­ آن جناب را در تقبیح انتشار کاریکاتور توهین به ساحت مقدس پیامبر عظیم الشان اسلام حضرت محمدبن عبدالله(ص) که مجبوب القلوب یک میلیارد و پانصد میلیون مسلمان و میلیونها انسان فرهیخته و آزاده­ی جهان است و تاریخ بشر وامدار تعالیم الهی و نجاتبخش اوست، تحسین می ­کنم. این موضعگیری، نشانه­ بارز ذکاوت، فرهیختگی و صلح­ دوستی جناب عالی است.

عالی جناب !

چنان که شما نیز اشاره کرده ­اید: «آزادی بیان»، ماهیتا با توهین و استهزاء متفاوت است: آزادی بیان ارزش است، اما توهین و استهزاء ضدارزش است؛ آزادی بیان حق است اما توهین و استهزاء تضییع حق دیگران است و جرم بشمار می­رود؛ و توهین به پیامبران الهی، جرم عادی نیست، جرم بزرگ­تر است چون اهانت به مردان بزرگ تاریخ است، بلکه جرم مضاعف است چون توهین به پیروان آنان بلکه اهانت به همه­ بشریت محسوب می ­شود.

هر چند که آزادی بیان از ارزش­های والای بشری و الهی است، اما این ارزش، مقید و محدود به ارزش­های والاتر دیگر است؛ کسی حق ندارد به بهانه­ی استفاده از یک ارزش یا حق، دیگر ارزشها و حق­ها را پایمال کند.

در شرائط حساس کنونی که جنگ و ناامنی بیش از همیشه جوامع بشری را تهدید می­ کند و بشریت بیش از همیشه نیازمند صلح و امنیت است، رفتارهایی نظیر عمل متولیان نشریه­ی سخیف شارلی و اصرار آنان بر فعل مجرمانه­ی خویش، به خشونت و ناامنی دامن می ­زند و به همین جهت تکرار این عمل ضد انسانی، بیش از آنکه نشان دهنده­ حماقت عاملان مباشر آن باشد، می ­تواند نشانه­ توطئه علیه امنیت و صلح جهانی از سوی آمران پیدا و پنهان این جرم عظیم باشد.

در روزگاری که انسان از پیامدهای مادیت و الحاد خسته شده و سخت محتاج تعالیم معنوی و متعالی پیامبران الهی است، تکریم مردان آسمانی و دفاع از شان بلند آنان، تکلیف همه­ی خیرخواهان و فرهیختگان است؛ من به نام یک روحانی مسلمان که عمری به تعلیم و تربیت و تحقیق سپری کرده است و ربع قرن است که بخشی از اوقات خود را برای حضور در کنفرانس­ها و سمپوزیوم­های گفت و گوی ادیان در نقاط مختلف دنیا صرف می ­کند، از جناب عالی به خاطر مواضع صلح دوستانه و انسانی­تان صمیمانه سپاسگزاری می­ کنم و برای تحقق منویات خیرخواهانه و صلح ­طلبانه ­تان دعا می ­کنم.

علی اکبر رشاد

رئیس شورای مدیریت حوزه ­های علمیه تهران،مؤسس و رییس پژوهشگاه فرهنگ واندیشه اسلامی

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین