عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۵۵۷۷
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۸
سنگری:
عضو بنیاد دعبل خزاعی گفت: اگر مداحان و واعظان از فرصتها به درستی استفاده نکرده و جهلی به علم و چراغ خاموش به روشنی تبديل نشود در حقيقت به تمامی انسان‌ها و زمين و زمان خيانت كرده است.
عقیق:محمد رضا سنگري صبح چهارشنبه در همايش علمي بصيرتي ستايشگران نور با موضوع رسالت مداحان، ‌ مبلغان، شعراي آئيني و هيئات مذهبي استان سمنان در حسينيه شهداي سپاه ناحيه سمنان با بيان اينكه حوزه تبليغ حوزه رسانايي ارزش‌ها و باورهاي ژرف و عميق ديني است، اظهار داشت: جمع حاضر در اين همايش علمي بصيرتي، حنجره‌هايي گويايي دارند كه وقف آستان قدسي اباعبدالله(ع) كرده‌اند.

وی با بیان اینکه تفکر و تاثیر انسان در عمل او متجلی است اضافه کرد: گاهی نظم مداح بیشتر از نوع مداحی و ذکر یک مداح و مبلغ بر مخاطبش تاثیر می گذارد.

استاد دانشگاه و پژوهشگر ادبیات آیینی کشور با بيان اينكه مكتب اهل بيت (ع) مكتب رساندن پيام ‌هاي والاي ديني و معنوي است، بيان كرد: رسالت عظيمي كه بر عهده مداحان، واعظان و شاعران آئيني است؛ رسالتي كه نه براي يك جمع و جمعيت كم، بلكه براي ميليون‌ها انسان مي‌تواند حرف و سخن و رفتار اين قشر تأثيرگذار باشد.

سنگری، مداحی و سخنرانی افراد در مجالس ذکر ائمه اطهار (ع) به دلیل اهمیت این جلسات را حساس عنوان کرد وگفت: مجلس وعظ و مدح و ثناي اهل بيت عصمت و طهارت مجلس آگاهي‌دادن است؛ بنابر اين مداح و ذاكر اهل بيت (ع) بايد حواسش به زماني كه در اختيارش است باشد كه مبادا زمان را اتلاف كند به گونه‌اي كه هيچ حاصل فردي و اجتماعي نداشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه حتی خادم مجالس ائمه اطهار (ع) و هیئت های مذهبی مهم هستند و نیاز به مراقبت در رفتار و اعمال دارند، تصریح کرد: مبلغان توجه خاصی به خودسازی داشته باشند چرا که نگاه مداح و ذاکر اهل بیت (ع) نیز تاثیرگذار است.

عضو بنیاد دعبل خزاعی با اشاره به تأثير عظيم مداحي بر قلب و روح مخاطبان گفت: مداحان و مبلغان دين كارشان زدودن تاريكي‌ها و جهالت‌هاست و در حقيقت رسالت مداحان و واعظان علم‌آموزي و شكافتن پرده‌هاي ظلمت و ناداني و گشودن درهاي علم و حقيقت بر ديدگان انسان‌ است.

سنگري با اشاره به نیاز مداحان به مطالعه و شناخت بیشتر از ائمه اطهار (ع) و یارانشان، گفت: برخی مداحان آنقدر که ذکر و شعر مصیبت در ذهن دارند، از یاران اباعبدالله(ع) شناخت ندارند.

وی با اشاره به اهمیت اشعاری که در مجالس ذکر و مداحی ائمه ارایه می شود، یادآور شد: در اشعار برای ائمه (ع) قلب شاعر باید با شعر یگانه شود و دوگانگی شعر و شاعر باید از بین برود.

استاد دانشگاه و پژوهشگر ادبیات آئینی تاکید کرد: در این یگانگی است که شاعر قادر است قلب مخاطبش را برای محبت ائمه اطهار (ع) فتح کند زیرا کسی می تواند دل ها را فتح کند که دلسپرده باشد.

سنگری، نکاتی درباره اصلاح شیوه های ارایه اشعار، مداحی، نحوه بهتر ارتباط گیری ذاکران با مخاطبان و ... بیان کرد.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان سمنان در خلال برگزاری این همایش در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: مداحان باید از اشعار کفر آمیز یا آلوده به شرک یا مضامینی که در شأن حضرات معصومین(ع) و پیروان آنان نیست خودداری ورزند.

 حجت الاسلام علی شکری ادامه داد: با توجه به اهمیتی که امروزه مسلمانان و به ‌ویژه کشور اسلامی ما، ایران، در جهان دارند، و به بهانه های مختلفی مورد حمله فرهنگی کشورهای غربی قرار می گیرند باید به مسئله عزاداری و انحرافات آن دقت و توجه بیشتری نشان داد.

وی با اشاره به بدعت های ناروا در آئین عزاداری ایام محرم، تاکید کرد: از میان عمده ترین رسوم عزاداری که باعث خدشه دار شدن این گونه عزاداری ها می‌شود، می توان به برهنگی، آلات موسیقی، آسیب زدن به بدن، مداحی به سبک پاپ و کفر گویی اشاره کرد.

رئیس ستاد ساماندهی شئون مذهبی در آئین های فرهنگی استان سمنان با اشاره به فعالیت دشمنان اسلام در خدشه دار کردن وجهه شیعیان، اظهار داشت: رسانه‌ای کردن شیوه منحرف عزاداری‌ها توسط گروه‌های سلفی و تکفیری از جمله اقدامات ضد دینی این فرقه‌ها است که با پخش فیلم‌های این نوع عزاداری برای گروه‌های جهادی، توسط تکفیری‌ها بزرگترین ضربه به شیعیان زده می شود.

شکری ادامه داد: امروزه در جوامع غربی گرایش به اسلام به یک پدیده انکار ناپذیر تبدیل شده و آنقدر پیشرفت کرده که حتی موج اسلام خواهی را می توانیم در خانه ها و خانواده های علمای مسیحیت شاهد باشیم.

مدیر کل اداره تبلیغات اسلامی استان سمنان ضمن اذعان بر مقابله دشمنان با نظام مقدس جمهوری اسلامی ابراز داشت: دشمنان انقلاب هیچ وقت از دشمنی با نظام اسلامی دست بر نخواهند داشت و سعی می‌کنند اقدامات شیطانی خود را متناسب با هر برحه ای انجام دهند.

وی تصریح کرد: امروزه دشمنان اسلام برای مقابله با نظام جمهوری اسلامی دو حربه را در نظر گرفته اند و یکی معادل سازی است که با تشکیل گروه های انحرافی از جمله القاعده داعش و تکفیری ها سعی بر مخدوش کردن چهره اسلام را دارند.

این مقام مسئول در پایان خاطر نشان کرد: دشمنان می خواهند اقدامات افراطی این گروه ها را در نظر مردم خود به پای اسلام گذاشته و از نفوذ اسلام راستین در جوامع خود جلوگیری و دشمنی های خود را موجه جلوه دهند اما حربه دوم آنها پرداختن به جنگ نرم است و انحراف در عزاداری های ماه محرم از جمله آن است.

منبع:مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین