عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۵۵۴
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۰
به مناسبت دهم ربیع الاول،سالروز ازدواج پیامبر(ص) با حضرت خدیجه(س)
ازدواج یکی از ثروتمندترین زنان عرب، با جوانی که از مال دنیا بهره چندانی ندارد، ریشه در عشق و علاقه به پیامبر(ص)دارد.

 عقیق: زندگی مشترک پیامبر(صلی الله علیه واله) و خدیجه(سلام الله علیها) درس‏آموز تمام مردان و زنانی است که جویای سعادت در زندگی خود هستند. عدم دلبستگی خدیجه به سیم و زر دنیا و توجه به امور معنوی، عشق و علاقه به پیامبر(صلی الله علیه واله)، عطوفت و مهربانی متقابل رسول خدا (صلی الله علیه واله) و خدیجه(سلام الله علیها)، ایثار و وفاداری نسبت به یکدیگر، همه و همه درسهای آموزنده‏ای است برای جویندگان سعادت.

 دهم ربیع الاول سالروز ازدواج رسول اكرم(ص)با حضرت خدیجه است. حضرت خدیجه نخستین همسر محمد، مادر فاطمه و اولین زن ایمان آورنده به اسلام است. طبق عقاید شیعه و برخی دیگر از مسلمانان و تاریخ نویسان اسلامی، خدیجه عزیزترین زن پیامبر بود. خدیجه علاوه بر كثرت اموال و املاک به عقل و كیاست نیز بر دیگران برتری داشت و در آن زمان او را «طاهره»، «مباركه»، «سیده نسوان» و «ملكه بطحاء» می نامیدند. او از كسانى بود كه انتظار پیامبر را مى كشید و همیشه از علمای آن زمان نبوت آن حضرت را جویا می شد. هنگامى كه خدمت پیامبر(ص) شرفیاب شد، نخستین سؤالی كه از آن حضرت كرد، در خصوص مهر نبوت بود.

 اشعار فصیح او در مدح رسول گرامى اسلام و كمال محبتش به آل عبد المطلب مشهور است كه گویای علم و ادب و محبت اوست. در همان روزى كه آن حضرت مبعوث به رسالت شد، خدیجه (س ) ایمان آورد.خدیجه زنی بازرگان و دارا بود که به اِمرأةالقریش (یعنی شاهزاده خانم قریش) شهرت داشت.

 داستان ازدواج خدیجه با پیامبر چنین است که محمد ابتدا در کاروان‌های تجاری او کار می‌کرد و او از امانتداری و کاردانی پیامبر خوشش آمده بود. و گفته می‌شود این خدیجه بوده‌ است که از محمد خواستگاری کرده‌است. و در برخی روایات آمده است که مراسم خواستگاری با حضور عموی محمد ، ابوطالب و ورقة بن نوفل پسر عموی خدیجه که مردی دانشمند و گریزان از پرستش بت ها بود، انجام شد. پس از خواندن خطبه عقد توسط ابوطالب ، محمد (ص) از جای برخاست و آماده رفتن شد. در این هنگام حضرت خدیجه به ایشان عرض کرد: ' إلی بیتک فبیتی بیتک و أنا جاریتک ' به سوی خانه خود بیایید که خانه من خانه شما و خودم خدمتکار شمایم. به گفته محمد(ص)هیچ کدام از زنان او به اندازه خدیجه نزد او گرامی نبوده اند. او تا زمان حیات خدیجه با زن دیگری ازدواج نکرد. محمد(ص) در ۲۵ سالگی با خدیجهٔ ازدواج کرد. گفته می‌شود که خدیجه در آن موقع ۴۰ سال داشت ولی با توجه به حمل فاطمه و ولادت او که در سال پنجم بعثت‏ می‏ باشد این قول نمی‌تواند درست باشد و اقوال دیگر همچون ۲۵ یا ۲۸ سال که در برخی کتابها(4)ذکر شده قابل قبول تر است.خدیجه پس از ازدواج با پیامبر تمام ثروتش را برای دین اسلام خرج کرد.

ماحصل ازدواج محمد(ص) و خدیجه(س)،دو پسر به نام هاى قاسم و عبدالله كه به آنها طیب و طاهر هم مى گفتند، و چهار دختر به نام هاى ام كلثوم ، زینب و رقیه و فاطمه (س ) بود.
 
 حضرت خدیجه، بیست و چهار سال و یک ماه با پیامبر زندگى كرد، و تا آن حضرت زنده بود، پیامبر همسر دیگرى اختیار نكرد.همچنین حضرت خدیجه جمیع اموال خود را به پیامبر واگذار كرد.

کدخبرنگار:211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین