عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۵۵۰۷
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۱
حجت الاسلام والمسلمین مرادزاده گفت: آقای مجتهدی (ره) همواره به طلاب می فرمودند رگ عوامی داشته باشید به این معنا که دچار غرور نشوید و همچون مردمی باشید که بدون ریا مثلا به هنگام نماز دوان دوان به سوی دیدار معبود می شتابند.

عقیق:23 دی ماه 1386 هجری شمسی حضرت آیت الله شیخ حاج شیخ احمد مجتهدی تهرانی از مراجع معظم تقلید، موسس و تولیت حوزه علمیه مجتههدی به دیدار حق شتافت، ایشان در نهم مهرماه سال 1302 در تهران چشم به جهان گشود و در 19 سالگی به کسوت روحانیت درآمد. آن مجتهد عظیم الشان قبل از ورود به حوزه در بازار تهران مشغول به کار بود و با وجود اینکه پدرشان راضی نبودند که ایشان طلبه شوند به دلیل عشق و علاقه زیاد به این کسوت درآمدند.

آیت الله مجتهدی تهرانی شاگرد آیات فاضل لنکرانی، سیدحسن قاضی و شیخ قاسم نحوی بودند. برای اطلاع دقیق از سلوک اخلاقی و رفتاری این فقیه ربانی و مجتهد عالیقدر با حجت الاسلام والمسلمین شیخ وحیدمرادزاده یکی از شاگردان برجسته ایشان که هم اکنون مدیر حوزه علمیه آیت الله علم الهدی هستند به گفتگو نشستیم.

وی با اشاره به اینکه در سال 1377 وارد حوزه آقای مجتهدی شدم، گفت: اولین اساتید بنده حجج اسلام آقایان ادیبی، سماوات، میرهاشم حسینی و سیدمسعود خامنه ای بودند.

حجت الاسلام والمسلمین مرادزاده با بیان اینکه آیت الله مجتهدی تهرانی همه روزه از ساعت 10 تا 11 درس عمومی اخلاق داشتند، اظهار داشت: پدر ایشان موافق با تحصیل معظم له در حوزه علمیه نبود اما مادرشان گاهی به حجره ایشان سر می زدند و خود ایشان در این ارتباط فرمودند روزی که ملبس شدم و به خانه رفتم عمامه و عبا را زیر کرسی پنهان کردم و وقتی پدرم آنها را پیدا کرد بسیار ناراحت شد اما بعدها که درجاتی یافتم و صاحب افتخاراتی شدم پدر نیز به من افتخار می کرد.

وی ادامه داد: البته اگر رضایت پدر و مادر در همه امور از جمله تحصیل علوم دینی جلب شود بهتر است اما اگر این اتفاق نیفتاد باید آن طلبه آنقدر درست عمل کند که موجب افتخار پدر و مادرش شود. مدیر حوزه علمیه علم الهدی که افتخار شاگردی آیت الله مجتهدی تهرانی دارد، گفت: حاج آقا همواره می فرمودند والدینی که چند فرزند دارد یکی از آنها را وقف امام زمان کنند.

وی در این ارتباط گفت: وضعیت زندگی و تحصیل برخی از طلاب شبیه به زندگی استاد مجتهدی است همچنان که برخی از طلاب به بنده می گویند پدرشان به آنها گفته است به شرط اینکه دست از طلبگی بردارید بهترین زندگی را برایت درست می کنم اما آن طلاب با عشق و علاقه ای که به تحصیل علوم دینی دارند تمام سختی ها را هموار و آسان می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین مرازاده که سال ها از درس آیت الله مجتهدی تهرانی مستفیذ شده است، خاطرنشان کرد: بیشتر نقل قول های آقا از شیخ محمدحسین زاهد (ره) بود و تکه کلام خود ایشان این بود طلبه باید رگ عوامی داشته باشد به این معنا که گاهی طلاب به دلیل اشتغال به تهذیب نفس و به مبارزه با حجاب های نفسانی دچار غرور می شوند لذا آقای مجتهدی (ره) همواره تذکر می دادند که مانند مردمی باشید که با شنیدن اذان برای خواندن نماز می دوند و یا مانند زایران امام رضا (ع) باشید که بی هیچ ریا در حیاط صحن حرم رضوی نشسته و حضرت را زیارت می کنند و یا اینکه مانند آقای کمپانی (ره) باشید که با وجود مقامات عالیه بسیار ساده و خالصانه در حرم امام امیرالمومنین (ع) می نشستند و حضرت را زیارت می کردند.

وی افزود: آقای مجتهدی (ره) البته تاکید داشتند که طلبه باید رگ مقدسی نیز داشته باشد. مدیر حوزه علمیه علم الهدی با بیان اینکه حاج آقا همواره به طلاب تاکید می کردند که باید اولا اتاق مجزا داشته باشند و ثانیا سجاده شان همواره پهن باشد، اظهار داشت: ایشان تاکید داشتند که باید در کنار جانماز یک طلبه قرآن، مفاتیح، شانه، قیچی و آینه باشد همچنان که آیت الله فاضل لنکرانی همواره در کنار سجاده شان قیچی و آینه داشتند.

وی ادامه داد: آقای مجتهدی همواره می فرمودند این قدر که در طهارت و نجاست دقت می کنید باید بیشتر به حلال و حرام دقت کنید. وی در این ارتباط گفت: البته ما تا زمانی که ایشان زنده بودند معنای این سخن را درک نمی کردیم اما بعدها فهمیدیم که سخن ایشان در کمتر کتابی مطرح شده بود.

حجت الاسلام والمسلمین مرادزاده با بیان اینکه یکی از خاطرات شیرین طلاب حوزه علمیه آقای مجتهدی دیدار با مقام معظم رهبری بود، اظهار داشت: این تنها مدرسه علمیه ای بود که طلاب آن به صورت اختصاصی با مقام معظم رهبری دیدار می کردند و همچنین طلاب این مدرسه ابتدا توسط حضرت آقا و سپس توسط آقای مجتهدی ملبس می شدند.

وی ادامه داد: در آن سال علاوه بر دیدار مقام معظم رهبری زیارت اربعین که در معیت اساتید این مدرسه نصیب 500 طلبه مدرسه آقای مجتهدی شد از خاطرات ایشان بنده است. شاگرد آقای مجتهدی (ره) ادامه داد: حاج آقا همواره می فرمودند ک یکی از افتخارات بنده دیدار امام (ره) و عکس گرفتن با ایشان و همچنین یکی دیگر از افتخارات بنده دیدار مرتب با مقام معظم رهبری است.
وی افزود: آقای مجتهدی (ره) همواره از ساده زیستی، رفتار، منش و نحوه لباس پوشیدن مقام معظم رهبری تعریف می کردند و می گفتند روزی سیدمصطفی خامنه ای (فرزند بزرگ مقام معظم رهبری) نزد من آمد و گفت این مقدار پول برای شما آورده ام پرسیدم این پول برای چیست که آقا مصطفی فرمودند شاید بیش از اندازه از آب  و برق و سایر امکانات این مدرسه استفاده کرده ام لذا خواستم از این طریق مشکلی پیش نیامده باشد.

حجت الاسلام والمسلمین مرادزاده مناعت طبع و مراعات کردن حال دیگران را از ویژگی های برجسته حضرت آیت الله مجتهدی تهرانی خواند و خاطرنشان کرد: ایشان هیچگاه اجازه نمی داد حق کسی بر گردن ایشان باشد به طوری که وقتی طلبه ای از مدرسه خود ایشان منبر می رفت و یا قرآن می خواند ایشان بلافاصله کتابی همراه با پاکتی به ایشان می داد این در حالی است که آن طلبه سال ها از فیض وجود آن عالم ربانی استفاده کردند.

وی در ادامه به بیان قشنگ ترین خاطره خود از آیت الله مجتهدی تهرانی پرداخت و گفت: سال 84 یا 85 بود که حاج آقا مریض بودند و بنده همراه تعدادی از دوستان خدمت ایشان رفتیم یکی از ویژگی های حاج آقا این بود که اگر کسی ذی طلبگی را رعایت نمی کرد به صورتش نگاه نمی کرد و آن روز به صورت من نگاه نکردند و احساس کردند خطایی کردم که حاج آقا فرمودند آیت الله خرازی با وجود اینکه آیت الله هستند و در قم ساکن اند اینقدر محاسن ندارد که شما دارید شما جوان هستید و نباید به این زودی پیر شوید وقتی بزرگتر شدید محاسن خود را بلند کنید.


منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین