عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۵۴۵۹
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۴
در مکه مکرمه؛
در آخرین تحول و تغییرات پیرامون بیت عتیق طرح توسعه حرم مکی در مسجدالحرام به صورت شبانه روزی در حال انجام است و مهمترین خبر درباره این مکان مقدس چگونگی روند اجرای این طرح بزرگ و اطلاع از جزئیات آن است.
عقیق:طرح توسعه مسجدالحرام برای افزایش گنجایش و پذیرش زائران در ایام حج و عمره از مدتی پیش آغاز شده و مراحل مختلفی را پشت سر گذاشته است. هر روز که می‌گذرد ظاهر و چهره قدیمی‌ترین مسجد و عبادتگاه جهان تغییر می‌کند.

مسجدالحرام در طول تاریخ چند هزار ساله خود بارها و بارها بازسازی شده و محوطه آن توسعه یافته است. حتی خود خانه کعبه هم به علت مسائل مختلف تخریب جزئی و کلی شده و سپس دوباره ساخته شده است.

در آخرین تحول و تغییرات پیرامون این مکان مقدس که قدیمی‌ترین عبادتگاه بشر است، طرح توسعه حرم مکی در مسجدالحرام به صورت شبانه روزی در حال انجام است و مهمترین خبر درباره این مکان مقدس چگونگی روند اجرای این طرح بزرگ و اطلاع از جزئیات آن است.

این روزها کارگاه کاری پیوسته‌ای برای تکمیل مراحل طرح توسعه صحن طواف برپا شده است و زائران و نمازگزاران جمع زیادی از کارگران را در نقاط مختلف مسجدالحرام مشاهده می‌کنند. بیش از 5 هزار کارشناس، مهندس و کارگر در مناطق مختلف صحن طواف و رواق‌ها در طول شبانه روز مشغول به فعالیت و کار هستند.

گفته شده  قرار است ظرفیت صحن طواف از حدود 45 هزار طواف کننده در ساعت در حال حاضر به حدود 130 تا 150 هزار طواف کننده در ساعت پس از تکمیل طرح توسعه افزایش یابد.

طرح توسعه مسجدالحرام شامل توسعه صحن طواف و توسعه حرم از سمت المسفله و اجیاد و افزایش طبقات آن به شش طبقه، راه اندازی ساختمان تهویه مرکزی و احداث 63 هتل در اطراف صحن های حرم و توسعه اماکن دیگر است.

کار برای طرح توسعه در سه محور اصلی انجام می‌شود که اولین محور، توسعه خود مسجدالحرام است تا ظرفیت آن پس از پایان طرح به 2 میلیون زائر و نمازگزار برسد.

دومین محور طرح توسعه، صحن‌های خارجی است که شامل سرویس‌های بهداشتی و گذرگاه‌ها و تونل‌ها و اماکن دیگر است که هدف از آن کمک به روان شدن ورود و خروج حجاج و عمره گزاران است و محور سوم توسعه منطقه خدماتی، تهویه، ایستگاه‌های برق و آب و دیگر خدمات است.

مساحت طرح توسعه مسجدالحرام به 750 هزار متر مربع می‌رسد. این پروژه شامل توسعه حرم از سمت الشامیه است که از باب المروه آغاز و به حاره الباب و جبل هندی در الشامیه و باب ملک فهد ختم می‌شود.

جدیدترین تصاویر نشان می‌دهد بخش‌های جدید و آثار قدیمی این مسجد در حال تخریب از سمت باب ملک فهد و روبروی برج ساعت است و شبانه روز کارگران مشغول کار هستند تا بتوانند در موعد مقرر این طرح را به اتمام برسانند.

در ادامه تصاویری از اجرای طرح توسعه و تخریب بخش های جدیدی از مسجد الحرام را مشاهد می کنید:


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین