عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۵۴۴۹
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۰
پرسش مهدوی. . .
وقتى امام زمان(ع) ظهور كنند، ظالمان و ستمكاران را نابود كرده و حكومت عدل، معنويت و امنيت را تشكيل می دهند. اين حكومت ساليان بسیار ادامه خواهد يافت و مردمان بسيارى از اين حكومت و دوران طلايى آن بهره‌مند خواهند شد.
عقیق: طبق روايات وقتى امام زمان(ع) ظهور كرد و ظالمان و ستمكاران را نابود كرد و حكومت عدل و معنويت و امنيت را تشكيل داد. اين حكومت ساليان بسيار طولانى ادامه خواهد يافت و مردمان بسيارى از اين حكومت و دوران طلايى زندگى بهره‌مند خواهند شد و بعد از آن قيامت خواهد شد. يعنى، دولت امام مهدى(ع)، آخرين حكومت و دولت خواهد بود. اما نه كوتاه و زودگذر بلكه ابتدا حضرت مهدى(ع) حكومت مى‌كند و بعد از يك عمر طبيعى، رحلت مى‌كند، ولى حكومت را امامان ديگر كه زنده شده و به دنيا برگشته‌اند، ادامه مى‌دهند و مردم از نعمت حكومت امام معصوم(ع) ساليان طولانى استفاده مى‌كنند.

حجت الاسلام جواد جعفری، مدرس مرکز تخصصی مهدویت پاسخ می دهند؛

چه تفاوتی میان ادعای ملاقات کنندگان امام عصر(ع) و تشرف یافتگان واقعی امام زمان(ع) است؟

یکی از بحث های مهم در دروان غیبت بحث ملاقات کنندگان با حضرت است. و در بین اینها کسانی هستند که واقعیت را بیان می کنند و عده ای هستند که به دروغ این حرف ها را می زنند. بنابراین ما از برخی از روایات می توانیم برخی از شاخص ها را بیان کنیم که بوسیله آنها فرق میان این ادعاها را تشخیص دهیم.

یکی از بحث ها، ادعای نیابت خاصه است. در توقیع علی بن محمد سموری (نایب چهارم امام عصر(ع)) اشاره شده که امام زمان(ع) به نایب چهارم فرمودند: وقتی شما رحلت می کنید، کسی را جانشین خود قرار ندهید. طبق این بیان شیعه معتقد است که بعد از رحلت سموری دیگر کسی نایب خاص امام زمان(ع) نیست و ارتباط مشخص و منظمی با حضرت ندارد.

بنابراین اگر کسی که دیداری با حضرت کرده، چنین ادعایی کند که من واسطه بین شما و امام هستم و حرف شما را به امام می رسانم و برعکس نامه ای را می توانم بدهم نشانه ای است که ادم شیاد و دروغگویی است.

نکته دوم تفاوت میان مدعیان دورغین و تشرف یافتگان واقعی، ادعای دیدار اختیاری است. اینکه کسی بگوید من هر زمانی که بخواهم می توانم به خدمت آقا برسم که طبق بیان امام صادق(ع) که فرمودند: جای امام زمان(ع) را در دوران غیبت فقط کارگزاران خاص حضرت می دانند.

بنابراین روایات کسی جای امام را نمی داند که هر وقت اراده کرد، بتواند به خدمت ایشان برسد. بلکه هر موقع آقا بخواهد سعادت دیدار را شامل کسی می کند و شاخصه آخر نیز ادعاهای خلاف شرع است. به این معنی که اگر کسی ادعایی کند که شرعا چنین چیزی امکان ندارد و بگوید از امام شنیدم و امام دستوری دادند، نشان می دهد که آدم شیاد و دروغگویی است.

اگر کسی چنین شاخصه هایی را نداشت و قرینه محکم و دلیل قانع کننده ای برای دیدار حضرت داشته باشد، می پذیریم که خدمت حضرت تشرف یافته است.

ظهور امام عصر(ع)، پایان دنیا و آغاز قیامت است؟

یک اختلاف اساسی میان اسلام و مسیحیت بحث قیامت و ظهور منجی است، مسیحی ها معتقدند با فرود آمدن حضرت عیسی(ع) به عنوان منجی، جهان پایان پیدا می کند، آنها معتقدند که حضرت مسیح(ع) می آیند تا به حساب و کتاب آدم ها برسند و جهان تمام می شود و روز ظهور عیسی را روز داوری می نامند. بنابراین وقتی حضرت عیسی(ع) بیاید، دنیا تمام می شود.

بنا به نگاه اسلام ظهور یک اتفاق در همین دنیا و با همین ابزار طبیعی و قوانین است. همچنین انقلابی در این دنیا رخ دهد ولی میان نگاه شیعه و اهل سنت در این مورد تفاوت است، سنی ها معتقدند که وقتی امام مهدی(ع) ظهور می کنند، سالیان کمی می گذرد و قیامت می شود که کمتر از 10 سال است و کم کم قیامت برپا می شود، آنها بحث ظهور را جز علامت های قیامت می دانند.

اما شیعه معتقد است که ظهور حضرت آغاز جهان است. امام می آیند و زمین را پر از عدل و داد می کنند. سالیان طولانی زمین با حضور معصوم به زندگی خود ادامه می دهد که به تعبیر بزرگان 70 سال امام مهدی(ع) حکومت می کند و بعد از آن جانشین ایشان امام حسین(ع) رجعت می کنند و حکومت را ادامه می دهند.

همچنین با ظهور امام عصر(ع) زندگی انسانی در زمین با رهبری ائمه آغاز می شود و بعد از آمدن و حکومت همه امامان، قیامت اتفاق می افتد و بساط عالم برچیده می شود.

در زمان ظهور یاران حضرت چند نفر هستند؟

طبق روایات امام زمان(ع) سه گروه یار دارند؛ حلقه اول یعنی هسته مرکزی و یارانی که کنار حضرت هستند و فرماندهی یاران را دارند. طبق روایات 313 نفر هستند، هسته دوم یاران کسانی هستند که بعد از اینها می آیند. یعنی 313 نفر در زمان ظهور حضرت می آیند و بعد حضرت در مکه می مانند تا حلقه دوم یاران که 10 هزار نفر هستند، بیایند و به آنها بپیوندند.

امام جواد(ع) در روایتی در کتاب کمال الدین شیخ صدوق فرمودند: جضرت مهدی(ع) در کنار 313 نفر می ایستند. وقتی 10 هزار نفر جمع شدند، حضرت از مکه حرکت خود را آغاز می کنند و حلقه سوم افراد عادی هستند که شمار مخصوصی ندارند و محدودیتی نخواهند داشت.

امام صادق(ع) فرمودند: اگر شما باخبر شدید که سفیانی خروج کرده، بیایید به سمت ما ولو با پای پیاده. هر کس توانست مکه بیاید و محل اجتماع ما مکه است، این روایت نشان می دهد که هر کس بخواهد و بتواند مکه بیاید. ان شاالله یار امام زمان(ع) می شود.

 
منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین