آیتالله جوادی آملی:
مشکلات جوانان برای پیامبر(ص)رنج آوراست
یکی از مراجع تقلید شیعیان با اشاره به مشکلات جوانان در بخشهای مختلف و وجود برخی معضلات در جامعه خاطرنشان کردند: خداوند فرمود جامعهای که در زحمت باشد باعث رنجوری پیغمبر است.
عقیق: آیت الله جوادی آملی در درس اخلاق این هفته خود که در آستانه ولادت با سعادت حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و ولادت حضرت امام جعفر صادق علیه السلام، در محل بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد، با تبریک این موالید فرخنده، اظهار داشتند: مشترک بین امامت و نبوّت، همان مقام شامخ ولایت است که انسان کامل، ولیّ خداست و خدای سبحان اینگونه از افراد را از هر نظر آماده ساخته است تا جوامع انسانی را بپرورانند.
ایشان با اشاره به عظمت مقام رسالت، بیان داشتند: این کار عادی و کار آسانی نیست که کسی مبعوث بشود تا همه بشر را بپروراند و نیازهای علمی و عملیِ همه بشر در شرق و غرب عالَم را پاسخ بدهد. ذات اقدس الهی نیازهای انسان و آینده و گذشتهٴ او را مشخص کرده است و وجود مبارک پیامبر را به عنوان باغبان نهال جامعه بشری مبعوث کرد.
مفسر برجسته قرآن کریم، با اشاره به آیات نورانی سوره مبارکه توبه، پیامبر گرامی اسلام را دارای ویژگیهای ممتاز در میان همه پیامبران الهی دانستند و افزودند: خداوند عزیزترین، پربرکتترین، آگاهترین، عالمترین و مهربانترین افراد بشر را برای ما فرستاد و دو صفت رئوف و رحیم را یکجا به احدی نداد مگر به پیغمبر؛ در پایان سوره مبارکه توبه فرمود لَقَدْ جاءَکُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکُمْ عَزیزٌ عَلَیْهِ ما عَنِتُّمْ حَریصٌ عَلَیْکُمْ بِالْمُؤْمِنینَ رَؤُفٌ رَحیمٌ، این رَؤُفٌ رَحیمٌ که دو اسم از اسمای حسنای ذات اقدس الهی است در اول تا آخر قرآن به هیچ کسی داده نشده است مگر به پیغمبر گرامی اسلام (ص).
آیت الله جوادی آملی با اشاره به مشکلات جوانان در بخشهای مختلف و وجود برخی معضلات در جامعه خاطرنشان کردند: خداوند فرمود جامعهای که در زحمت باشد باعث رنجوری پیغمبر است، مشکل جوانان و سایر افراد جامعه برای آن حضرت رنجآور است، خداوند فرمود او آمده است که شما را بپروراند و حرص ممدوحی دارد که شما هدایت بشوید، عالم، عاقل و عادل بشوید و از رنج شما او نیز رنجور و ناراحت میشود.
ایشان ادامه دادند: خدای سبحان فرمود من دین را تکمیل کردم، من نعمتم را تمام کردم ﴿الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتی﴾ تفسیر و تبیین آن اِکمال و این اتمام را در بیان پیغمبر میبینیم، ایشان فرمود من نه تنها خُلُق عظیم دارم که خدا فرمود: ﴿إِنَّکَ لَعَلی خُلُقٍ عَظیمٍ﴾ من آمدم جامعه را با خُلق عظیم اداره کنم و جامعه را متخلّق کنم، اینچنین نیست که حضرت تنها خودش آدم خوب و آدم کاملی باشد این ﴿إِنَّکَ لَعَلی خُلُقٍ عَظیمٍ﴾ به این معنا است که تو کسی هستی که میتوانی مکمِّل خوبی باشی.
آیت الله جوادی آملی اذعان داشتند: چون حضرت فرمود: «بعثت لاتمّم مکارم الأخلاق» و تتمیم مکارم اخلاقی سرمایه علمی میخواهد که پیغمبر فرمود آن را هم خدا به من داده است «بعثت لجوامع الکلم»؛ این چهار عنصر را که کنار هم میگذاریم نتیجه میگیریم که وجود مبارک حضرت بهترین پروراننده جوامع بشری است؛ هم اصل ﴿أَکْمَلْتُ﴾ هست، هم اصل ﴿أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتی﴾ هست، هم اصل ﴿إِنَّکَ لَعَلی خُلُقٍ عَظیمٍ﴾ هست و هم «بعثت لاتمّم مکارم الأخلاق» هست و جامعش هم این است که فرمود: «بعثت لجوامع الکلم».
منبع:ابنا