عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۵۳۵۵
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۳
یک مدرس حوزه علمیه امام صادق(ع)، جوانمردی را اختصاص به یک‌زمان و دوران مشخص ندانست و گفت: در طول تاریخ عده‎ای به خاطر داشتن اقداماتی شاخص زمانشان بودند که بنام جوانمرد نامشان در تاریخ ماندگار است.
عقیق: حجت‎الاسلام محسن نصیری اظهار کرد: جوانمردی خصلتی پسندیده است که در زبان عربی به معنای فتوت از آن یاد شده است که این خصلت تنها شامل مرد نمی‌شود، بلکه نسبتی است که بین زن و مرد مشترک است.
وی افزود: خداوند در قرآن‌کریم سوره کهف آیه 13 اشاره به اصحاب کهف دارد که جوانمردی را در داشتن ایمان‌شان به خداوند معرفی می‎کند، در نتیجه خداوند نیز بر هدایت آنان می‎افزاید که نتیجه‎ای که می‎توان از این آیه شریف گرفت این است که اولین خصیصه بارز در جوانمردی ایمان به خداوند است که با داشتن ایمان قلبی خداوند ملزومات هدایتش را در دنیا فراهم می‎کند.
نصیری در ادامه به بررسی روایات دینی درباره موضوع جوانمردی اشاره کرد و گفت: با نگاه روایی به موضوع فتوت و جوانمردی، یک‌یک روایات جوانمردی را خصلتی می‎دانند که همه فضایل نیکوی اخلاقی در آن به منصه ظهور رسیده است و هر انسانی به ‌اندازه وسع و ظرفیت خود از این خصیصه بهره‎مند می‌شود.
وی تصریح کرد: رسیدن به مقام جوانمردی مستلزم داشتن تقوا است که از ایمان نشأت می‎گیرد و توجه به توان و بهره‌مندی انسان بروز می‎کند.
نصیری در ادامه به تعریف جوانمردی اشاره کرد و افزود: در محضر امام صادق(ع) از ایشان خواستند تا تعریفی از جوانمردی داشته باشند که امام فرمود: شاید خیال می‎کنید جوانمردی در فسق و فجور است؟ نه هرگز، جوانمردی در پاک‌دامنی، بذل، عزت‌نفس، احترام و اخلاق نیکو نهفته است نه اینکه فکر کنید جوانمردی در گردن‌کشی و هرزگی باشد.
وی خاطرنشان کرد: حضرت علی(ع) در کلامی شجاع‏‎ترین فرد را کسی معرفی می‎کند که بر هوای نفس خویش غلبه داشته باشد و تنها معطوف به داشتن زور و قدرت بدنی نیست که با حرکت کردن در این مسیر امیدواریم شاهد جامعه‎ای آراسته به فضایل اخلاقی به خصوص جوانمردی باشیم.

منبع:ایسنا
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین