عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۵۲۹۳
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۵
مشاور سياسي رئيس مجلس اعلاي اسلامي عراق:
مشاور سياسي رئيس مجلس اعلاي اسلامي عراق از برنامه‌ريزي دولت اين كشور براي تكميل ادامه مسير آزادراه كربلا در عراق با مشاركت بخش خصوصي خبر داد و گفت: همچنين برنامه‌ريزي كرده‌ايم خط‌آهن كربلا-نجف را ساخته و به مرز ايران متصل كنيم.
عقیق:به نقل از فارس، سيدمحسن حكيم، اظهار داشت: با توجه به اينكه ارتباطات دو ملت ايران و عراق، ارتباطاتي تاريخي و فوق راهبردي است، لازم است تعاملات حمل و نقل دو كشور هم در بخش بار، مسافر و خدمات ارتقاء يابد.

وي ادامه داد: سال گذشته دو ميليون زائر عراقي به ايران سفر كرده‌اند، ضمن آنكه ۱. ۵ نفر زائر ايراني هم سفر به عتبات داشتند، امسال هم در ايام اربعين شاهد حضور ويژه زواري ايران در عراق بوديم و همين آمار و ارقام نشان مي‌دهد كه بايد روابط حمل و نقلي دو كشور براي تسهيل سفر زائران ارتقاء يابد.

مشاور سياسي رئيس مجلس اعلاي اسلامي عراق ادامه داد: همچنين ظرفيت توسعه روابط ايران و عراق در حمل كالا وجود دارد، در اين راستا بايد ارتباطي مناسب براي انتقال مسافر، كالا و خدمات ايجاد شود.

* عدم توسعه زيرساخت‌هاي حمل و نقلي عراق به دليل حاكميت دولت‌‌‌هاي ديكتاتور قبلي

وي اظهار داشت: با توجه به آنكه همواره دولت‌هاي خودكامه و ديكتاتور در عراق حاكم بودند، زيربناي راه‌هاي كشور عراق اعم از راه شوسه يا راه‌آهن و حتي فرودگاه‌ها در حد مطلوبي توسعه نيافت و در همين راستا هيچ‌گونه اهتمامي هم براي توسعه ارتباط دو ملت ايران و عراق و توسعه تبادلات انجام نشد.

حكيم ادامه داد: براي اولين بار است كه در طول ۱۲ سال اخير شاهد حاكميت دولت‌هاي مردم‌سالار در عراق هستيم و اين آغازي براي توسعه زيرساخت‌ها خواهد بود.

مشاور سياسي رئيس مجلس اعلاي اسلامي عراق بيان كرد: دولت عراق در راستاي بازنگري در اين زيرساخت‌ها و احداث آنها، اقدام جدي مد نظر دارد و برنامه‌ريزي كرده است، راه‌هاي شوسه و خطوط ريلي را در حد مطلوب توسعه دهد، ضمن آنكه به توسعه حمل و نقل هوايي هم اهتمام دارد. وي اظهار داشت: هفته گذشته وزير حمل و نقل عراق به ايران آمد و قراردادهاي مهمي با جمهوري اسلامي ايران به امضاء رسيد كه از آن جمله مي‌تون به تكميل خط آهن بصره آبادان اشاره كرد كه به بندر امام خميني (ره) و آب‌هاي آزاد متصل شود.

حكيم بيان كرد: همچنين موضوع لايروبي اروند رود نيز بين دو طرف مصوب شد كه قطعاً با خارج‌سازي شناور‌هاي مغروقه‌ از اين آب‌راه، ايمني آبراهه افزايش يافته و اين مورد براي دو طرف بسيار حائز اهميت است.

مشاور سياسي رئيس مجلس اعلاي اسلامي عراق اضافه كرد: طبق معاهده ۱۹۷۵ الجزاير، لايروبي و كل ترددهاي دريايي بايد، به صورت مشترك انجام شود؛ براي خارج‌سازي مغروقه‌هاي اروند بايد مرز مشترك و كميته CBC بين ايران و عراق تشكيل شود و در قالب همين كميته مشترك، خارج‌سازي مغروقه‌ها با همكاري دو طرف انجام شود كه اين مورد عملياتي شد. * تكميل ادامه مسير آزادراه كربلا در عراق با مشاركت بخش خصوصي

وي بيان كرد: با توجه به آنكه كشور عراق فقط ۶۰ كيلومتر دريچه ورودي به آب‌هاي آزاد دارد، بنابراين نيازمند بازگشايي و پيدا كردن مسيرهاي جايگزين ديگري هستيم كه جمهوري اسلامي ايران مي‌تواند در اين باره كمك شاياني داشته باشد.

مشاور سياسي رئيس مجلس اعلاي اسلامي عراق اضافه كرد: در بخش جاده‌اي و توسعه زيرساخت‌ راه‌ها، تكميل جاده مهران به كربلا مدنظر است كه از راه‌هاي حياتي و شريان‌هاي اصلي است؛ همچنين از مرز خسروي جاده‌اي بهسازي شده و به عراق متصل مي‌شود.

بنابراين گزارش قسمت اصلي آزادراه كربلا در ايران است كه از تهران شروع شده و سپس به ساوه، همدان، كرمانشاه و خسروي متصل مي‌شود.

حكيم بيان كرد: دولت عراق پس از سقوط قيمت نفت با مشكلات عديده بودجه‌اي مواجه شده است، بنابراين تصميم داريم، برخي از اين پروژه‌هاي زيرساختي را در راستاي جذب سرمايه‌گذاري بخش خصوصي اجرا كنيم.

مشاور سياسي رئيس مجلس اعلاي اسلامي عراق افزود: در اين راستا يكي از طرح‌هاي اصلي كه وزارت حمل و نقل عراق اهتمام ويژه‌اي براي آن دارد، احداث خط ريلي كربلا نجف است تا مسافران و زائران از اين طريق به راحتي سفر كنند و قطعاً امكان امتداد اين خط ريلي تا مرز ايران وجود دارد.

حكيم اظهار داشت: اين پروژه در حال حاضر در مرحله جذب سرمايه‌گذار قرار دارد و اميدواريم هر چه زودتر عملياتي شود، تا مشكلات حمل و نقل مسافر و كالا و خدمات بين دو كشور تا حدي كاهش يابد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین