عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۵۲۵۴
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۵
سرابی در نشست خبری
قائم مقام شورای عالی قرآن درخصوص دلایل سختگیری‌ها در طرح ارزیابی قاریان گفت: کسانی که قرار است به عنوان قاری درجه یک معرفی شوند باید در حد و اندازه‌های مفاخر قرائت در جهان اسلام باشند.
عقیق: نشست خبری چهارمین طرح ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن کریم با حضور «سیدعلی سرابی» قائم مقام و «محمدتقی میرزاجانی» رئیس حوزه ارتباطات شورای عالی قرآن برگزار شد.

اعطای مدرک به 44 نفر از برگزیدگان دور قبل

در این نشست سرابی با اشاره به آغاز چهارمین دوره طرح از امروز 17 دی‌ماه گفت: تقویم سالانه طرح به این صورت است که دی‌ماه هر سال آغاز و آبان‌ماه سال بعد به پایان می‌رسد که دور سوم طی‌های هفته‌های گذشته با انتخاب 44 نفر به عنوان نفرات برگزیده به پایان رسید.

وی از حضور 384 داوطلب در دور سوم طرح خبر داد و گفت: دور گذشته با شرکت 384 داوطلب برگزار شد که در پایان 18 قاری و 24 مدرس تلاوت موفق به دریافت مدارک طرح شدند.

حضور اساتید و قاریان بین‌المللی از دو طریق در طرح

سرابی از پیش‌بینی دو راه برای حضور قاریان و اساتید پیشکسوت در طرح ارزیابی قرار داد و گفت: برای حضور اساتید مطرح تلاوت دو راه پیش‌بینی شده که می‌توانند طی آن از طریق شرکت در آزمون‌ها و یا شرکت در دوره‌های آموزشی مدرک خود را دریافت کنند به این صورت که با گذراندن موفق یک دوره آموزشی یکساله می‌توانند مدرک درجه یک طرح را از آن خود کنند، البته امیدواریم برگزاری این دوره و شرکت در آزمون‌های طرح منجر به رشد علمی اساتید و قاریان قرآن شود.

امسال مدرک افتخاری طرح ارزیابی به کسی اعطا نمی‌شود

قائم مقام شورای عالی قرآن از اعطای مدرک درجه یک استادی به تعداد محدودی از اساتید قرآن در دوره اول خبر داد و گفت: در دور نخست طرح طی اجماعی که درباره برخی از اساتید وجود داشت به شکل محدودی به 4 نفر مدرک درجه یک طرح به صورت افتخاری اعطا شد. اما ممکن است اعطای این مدرک به سایر اساتید سوء تفاهماتی به وجود بیاورد و برخی از صاحب‌نظران تأمل‌هایی داشته باشند از این‌رو سعی ما بر این است که اعطای مدرک افتخاری به صورت محدود به اساتید انجام شود و برای امسال تاکنون تصمیم‌گیری نشده است. اما این کار منتفی نیست و ممکن است در سال‌های آینده دوباره به برخی از افراد به صورت افتخاری مدرک طرح اعطا شود.

امسال قاریان و اساتید مطرحی برای حضور در طرح اعلام آمادگی کرده‌اند

میرزاجانی از حضور تعدادی از قاریان و اساتید مطرح کشور در دور جدید طرح خبر داد و گفت:‌ اساتید و قاریانی که امروز در جامعه شناخته‌ شده هستند طبیعی است که اگر بخواهند در طرح شرکت کنند کارایی طرح، تسهیلات آن و نحوه ارزیابی‌ها را بررسی می‌کنند که خوشبختانه با گذشت 3 دوره از طرح با تقاضاهای متعددی از سوی اساتید و قاریان مطرح کشور مواجه هستیم.

قاریان درجه یک باید در حد مفاخر تلاوت در جهان باشند

سرابی در پاسخ به برخی از انتقادات مبنی بر سخت بودن برخی از مفاد آزمون‌های طرح گفت: کسانی را که ما به عنوان قاری درجه یک معرفی می‌کنیم باید در حد و اندازه‌های مفاخر قرائت در جهان اسلام باشند. از این‌رو باید قاریان برای رسیدن به مدارج بالای تلاوت تلاش و زحمت مضاعفی داشته باشند.

قاریان قرآن با تلاش خود به استاندارد‌های تلاوت نزدیک می‌شوند

وی دستیابی به مدارج بالای تلاوت را کاری دشوار دانست و گفت: اگر قله، مفاخری هستند که دستیابی به تلاوت‌های آنان به آسانی میسر نیست، باید برای رسیدن به آن تلاش وافری کرد، البته شاهد هستیم که قاریان قرآن با تلاش خود به استانداردهای تلاوت نزدیک شده و رشد خوبی پیدا کرده‌اند. همچنین اگر قاری قرآن به عنوان یک قاری درجه یک در جامعه مطرح باشد باید همیشه آماده تلاوت باشد.


منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین