عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۵۱۲۸
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۳ - ۰۶:۲۹
آیت الله جوادی آملی:
آیت الله جوادی آملی بر توجه بیشتر حوزه های علمیه به علم کلام تأکید کرد و گفت: امروز جوانان و جامعه ما به مشکلات فکر و عقیدتی مبتلا هستند که تنها با علم کلام می توان آنها را حل کرد.
عقیق:سومین مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در مدرسه عالی دارالشفاء و با سخنرانی  آیت الله جوادی آملی برگزار شد.

 آیت الله جوادی آملی در این نشست با تاکید بر توجه بیشتر بر علوم عقلی و اهتمام بیشتر حوزه های علمیه به علم کلام فرمود:از صدر اسلام علم کلام را از ما غارت کرد و این علم کلام غارت شده نتوانست به فقه و اصول ما حیثیت بدهد. عده ای اجماع را در ردیف سنتّ بالا آورد و عقل نتوانست جایگاه حقیقی خود را در مباحث پیدا کند.

وی تصریح کرد: علم کلام آبروی حوزه را حفظ می کند و امام رضا(ع) بود که با ورودشان کلام را در ایران احیا کرد و در طول دوران این مسیر ادامه پیدا کرد تا امروز به دست ما رسیده است و ما موظفیم نسبت به آن با جدیّت بیشتری برخورد کنیم.

 آیت الله  جوادی آملی با اشاره به اهمیت احیاء و توجه بیش از پیش به علم کلام در حوزه های علمیه اظهار داشت: امروز جوانان و جامعه ما به مشکلات فکر و عقیدتی مبتلا هست که تنها با علم کلام می توان آنها را حل کرد.

وی در ادامه خواستار نشر و گسترش بیشتر مسائل عقلی و کلامی در حوزه های علمیه شد و اظهار داشت: از بهترین کارهایی که امروزه می توان در حوزه ها صورت داد، این است که با رهنمود مراجع و بزرگان حوزه، مسائل عقلی و کلامی بیش از پیش، تدریس و گسترش یابد.

وی با بیان اینکه بهترین راه اثبات امامت در علم کلام، تبیین می شود، بیان داشت: در فقه و اصول اگر مسائلی مطرح می شود پشتوانه آن علم کلام است، بنابراین باید گروهی شامل افراد صاحب نفس تشکیل شود که به صورت جدی به علم کلام توجه کنند و در این خصوص به شاگرد پروری و برگزاری کلاس و تحقیق همت بگمارند.

 آیت‌الله جوادی آملی پدیده تکفیر را از مشکلات جدّی جهان اسلام دانست و فرمود: تعصب و جهالت، نمونه ای مانند داعش را تربیت می کند و راه مبارزه با تعصب و جهالت، تقویت علوم عقلی مانند کلام است که باید در این حوزه فعالیت جدی تری صورت بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: علم کلام آن قدرت را دارد که عصمت را ثابت کند، و عقل را از زنجیر اسارت آزاد کند تا بتواند بگوید امامت لازم است، امام(ع)، معصوم است، عصمت و امامت عهدالله و امرالله است.


منبع:مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین