عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۵۱۱۹
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۷
آیت الله مکارم شیرازی:
یکی از مراجع تقلید شیعیان گفت: تاکنون بیش از ۸۰۰ نکته جدید را از قرآن کریم استخراج کرده‌ام و درصدد هستم تا یکهزار نکته جمع آوری و علاوه بر چاپ مستقل آن را به تفسیر نمونه اضافه کنم.
عقیق:آیت الله ناصر مکارم شیرازی شامگاه چهارشنبه در پنجمین نشست علمی با موضوع «مقام زن در تفسیرنمونه» در مدرسه علمیه امیرالمومنین(ع) برگزار شد، اظهار داشت: با توجه به اینکه قرآن کریم همانند اقیانوسی بی‌انتها چه از نظر وسعت و چه از نظر عمق است، ما نباید به همین مقدار (تفسیر نمونه) بسنده کرده و باید مجدد دست به کار تدبیر و تدبر در این آیات نورانی قرآن زده و مطالب ناب را از آن استخراج کنیم.

وی افزود: اگر جمعی از صاحب نظران، اساتید، متخصصان قرآن پژوهشی گردهم آیند و مطالب متعدد را از این اقیانوس بیکران استخراج کرده و برای مطالعه و نظارت به من بدهند آمادگی افزایش تفسیر نمونه را دارم و ما نباید به حداقل‌ها بسنده کنیم.

«جامعیت قرآن» یکی از مهم‌ترین اعجازات این کتاب آسمانی است

استاد برجسته حوزه با اشاره به اینکه قرآن معجزه حضرت ختمی مرتب است، بیان داشت: آیا قرآن تنها یک معجزه است؟ خیر، قرآن کریم خود دارای اعجازات متعددی است که برخی قرآن را از بعد فصاحت و بلاغت، برخی دیگر بیان مسائل و دغدغه‌های امروزی، برخی دیگر بیان علوم روز و دیگری بیان تواریخ بشر به ویژه پیامبران الهی و ... را اعجاز می‌دانند و من «جامعیت قرآن» را یکی از مهم‌ترین اعجازات این کتاب آسمانی می‌دانم.

آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: این کتاب آسمانی آن قدر جامعیت دارد که انسان در خصوص هر موضوعی به آن مراجعه کند، می‌تواند با کمی تحقیق و پژوهش به پاسخ سوال خود برسد.

قرآن پژوهان به سمت تفسیر موضوعی قرآن حرکت کنند

این مرجع تقلید تصریح کرد: قرآن پژوهان باید به سمت تفسیر موضوعی قرآن در زمینه‌های مختلف حرکت کنند، چرا که عظمت و جامعیت قرآن در تفسیر موضوعی بیشتر دیده می‌شود.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه در قرآن آیات زیادی در ارتباط با مسائل مختلف زنان وجود دارد بیان داشت: وقتی این آیات پراکنده جمع آوری شده، فصل بندی شود و به صورت تفسیر موضوعی در‌آید می‌توان مشاهده کرد که قرآن برای موضوعات مختلف مانند موضوع زنان هیچ چیز کم ندارد.

وی با بیان اینکه قرآن نمونه‌های زیادی را برای الگو گرفتن زنان بیان کرده است، اظهار داشت: آسیه همسر فرعون و حضرت مریم از جمله زنانی هستند که قرآن کریم آنان را به عنوان الگو و اسوه برای زنان و مردان معرفی کرده‌ و این عظمت تا زمان پیامبر اکرم (ص) و هنگام وضع حمل خدیجه کبری (س) و تولد حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام ادامه داشته است.

جریان تکفیری و سلفی نشات گرفته از تفسیر نادرست از قرآن است

آیت الله مکارم شیرازی، تدبیر و تدبر و پیروی از فرامین قرآن را برای زندگی مادی و معنوی انسان‌ها ضروری دانست و گفت: وجود جریان‌های تکفیری و سلفی نشات گرفته از نگاه و تفسیر نادرست آنان به قرآن کریم است که خود با جهالت خویش قرآن را تفسیر و حکم فقهی صادر می‌کنند.

این مرجع تقلید بیان داشت: کشتارهای وحشیانه، راه انداختن جهاد فحشا، به کنیزی گرفتن زنان و فروش آن‌ها نشان از وجود جاهلیت صدر اسلام دارد که کورکورانه زنان و دختران خود را زنده به گور می‌کردند. و وقتی می‌گوییم رژیم صهیونیستی دشمن اسلام است می‌گویند ابتدا باید مسلمانان را ذبح کنیم بعد به رژیم صیهونیستی هم می‌رسیم.

وی در ادامه ضمن توصیه‌هایی به اساتید و طلاب حوزه‌های علمیه خواستار تقویت جنبه مطالعات قرآنی در حوزه‌های علمیه شد.

به گزارش مرکز خبر حوزه، آیت الله مکارم شیرازی افزود: همه چیز ما از قرآن است وقتی قرآن را خوب بفهمیم در مابقی علوم و دروس مشکلی نخواهیم داشت.


منبع:مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین