عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۵۰۸۷
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۳
تا اين كه مردم ياد خدا را فراموش نكنند و آداب او را وا نگذارند و از اوامر و نواهى او غافل نشوند؛ زيرا درستى و قوام مردمان در اين است. اگر بدون تعبّد، به حال خود رها مى شدند پس از مدّتى دلهايشان سخت مى شد.
عقیق:عبادت پروردگار از چنان جایگاه و اهمیتی برخوردار است که خداوند در قرآن کریم می فرماید: «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ» این یعنی فلسفه خلقت جن و انس عبادت و پرستش خداوند است و روایات هم به طرق مختلف بر این مهم صحه گذاشته و آن را تصریح می کنند.
پیامبر اکرم (ص) در تبیین اهمیت موضوع عبادت می فرمایند: «برترين مردم كسى است كه عاشق عبادت شود؛ پس، دست در گردن آن آويزد و از صميم دل دوستش بدارد و با پيكر خود با آن در آميزد و خويشتن را وقف آن گرداند؛ پس چنين شخصى را باكى نباشد كه دنيايش به سختى گذرد يا به آسانى.»
امام رضا (ع) در بيان علّت عبادت فرموده اند: «تا اين كه مردم ياد خدا را فراموش نكنند و آداب او را وا نگذارند و از اوامر و نواهى او غافل نشوند؛ زيرا درستى و قوام مردمان در اين است. اگر بدون تعبّد، به حال خود رها مى شدند پس از مدّتى دلهايشان سخت مى شد.»
امام صادق (ع) در این باره می فرمایند: «در تورات نوشته شده است: اى پسر آدم! براى عبادت من زمان قرار ده تا دلت را از بى نيازى آكنده سازم و تو را به خواسته ات وا نگذارم؛ و بر من است كه دَرِ نيازمندى را به روى تو ببندم و دلت را از ترس خود لبريز سازم. اگر خود را وقف عبادت من نسازى، دلت را از گرفتارى به دنيا پُر كنم، سپس در نياز را به رويت نبندم و تو را به خواسته ات وا گذارم.»
همان حضرت (ع) می فرمایند: «خداى تبارك و تعالى فرموده است: اى بندگان راستين من! در دنيا از نعمت عبادت من برخوردار شويد؛ زيرا كه در آخرت به سبب آن متنعّم مى گرديد.»

پی نوشت ها:
الکافی
عیون اخبارالرضا (ع)
میزان الحکمه
منبع:قدس
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین