عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۵۰۶۰
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۵
رئیس ستاد اقامه نماز کشور گفت: درست است که فقیه معصوم نیست ولی حرف او برای ما حجت است ما نباید در تقلید نق بزنیم و فراموش نکنیم ولایت فقیه رمز پیروزی است و مرجعیت کافی نیست.
عقیق:حجت‌الاسلام محسن قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز کشور در همایش پیش از سفر عمره دانشگاهیان که ویژه اساتید و دانشجویان متاهل برگزار شده بود گفت: توصیه های بسیاری به عمره گذاران می توان کرد ولی چند نکته اصلی ریشه همه توصیه هاست. اول اینکه مال خود و لقمه ای که می خورید را حلال و پاک کنید و سعی کنید قبل از سفر اگر کسی مال کسی را خورده است به او پس بدهد یا رضایتش را به هر نحو جلب کند چراکه لقمه حرام مانند سگ مرده است که داخل یک استخر آب بیفتد و آن را هر کاری کنیم باز هم نجس است پس اول باید مال خود را پاک کنیم.

وی افزود: در مرحله بعدی زائران باید قبل از سفر بایستی قلب خود را پاک کنند، قلبی که در آن کینه است نمی‌تواند از این سفر بهره ببرد و این نکته مهمی است که ظرف دل برای پُر شدن باید پاک باشد.

وی در بیان نکته سوم اشاره کرد: نیت عمره گذار نیز باید پاک باشد. نمی شود خانمی آنجا برود در حالی که حجابش به گونه ای است که چشم ها به سمتش جذب شود. قرآن نمی گوید حجاب چادر باشد یا مانتو بلکه می گوید حجاب را به گونه ای رعایت کنید که جلب توجه نکند که دختران باید به این بسیار توجه کنند.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور ضمن توصیه به خواندن کتاب و مطالعه گفت: کسانی که به مکه می‌روند باید پس از آنکه برگشتند تغییر کرده باشند.

حجت‌الاسلام قرائتی تصریح کرد: کسانی که به خانه خدا می‌روند زیاد به دنبال خرید سوغاتی نباشند زیرا نمی‌ارزد که وقت‌شان و انرژی شان را برای خریدن سوغاتی در آنجا هدر دهند. منظور این نیست اصلا سوغاتی نخرید ولی خیلی وقت خود را صرف این کار نکنید و خود را بابت این کار خسته نکنید چراکه فرصت عمره بسیار محدود است.

وی خطاب به دانشجویان گفت: سعی کنید نماز بخوانید و ثواب آن را هدیه کنید حتی به آنهایی که نمی‌شناسید و تا می توانید نمازهای دو رکعتی بخوانید و به آنهایی که می شناسید و نمی شناسید کمک کنید.

حجت الاسلام قرائتی با بیان اینکه سفر حج یک هدیه الهی است گفت: سفر حج هدیه الهی است از شما پولدارتر و زرنگتر بسیار است ولی شما در این سفر پذیرفته شده‌اید سعی کنید در مکه به یکدیگر خدمت و شبهات دینی و علمی خود را برطرف کنید و به یاد داشته باشید که رزق در داشتن نیست بلکه در کامیابی است.

وی تصریح کرد: در این سفر نمازهای خود را صحیح کنید و یک خانه تکانی بزرگ انجام دهید چراکه خانه خدا مرکز استجابت دعا است در آنجا برای همه دعا کنید و از خدا بخواهید شما را ببخشد و به خصوص برای نسل  آینده خود نیز دعا کنید.

وی با ذکر خاطره ای از اثر دعا در کنار خانه خدا گفت: خداوند به پدرم فرزندى عطا نكرده بود و سنّ او از چهل سال مى‏گذشت كه همسر دوّمى انتخاب كرد، بازهم بچه‏دار نشد. يكى از همسايه ‏های ما که از قضا بچه زیاد داشت و اوضاع مالی خوبی هم نداشت و وضعيّت ما را می‏دانست روزى يك گونى بچه گربه را كه تازه در خانه آنان متولد شده بودند، به منزل ما آورد و در حالى كه آنها را وسط حياط پرت می‏كرد به پدرم گفت: حال كه اجاقت كور است و بچه ندارى اين بچه گربه‏ ها را بزرگ كن!

پدرم می‏گفت: بسيار ناراحت شدم و دلم شكست. بچه گربه‏ ها را كه جمع كردم و شمردم 11 تا بودند.

امّا پدرم مأيوس نبود تا اينكه خداوند سفر حجّ را قسمت او كرد. ايشان در طواف و نماز به سايرين كمك می‏كرد و از آنان می‏خواست در كنار كعبه براى فرزنددار شدنش دعا كنند. مرحوم پدرم مى‏گفت: من همانجا از خداوند خواستم نسل من مبلّغ دين باشد. به هر حال از سفر حج كه برگشت، خداوند دوازده فرزند به او داد؛ يك فرزند از همسر اوّل و يازده فرزند از مادرم كه همسر دوّم او بود.

با لطف الهى در سن چهارده سالگى به حوزه علميه رفتم، يك سال در كاشان، هفده سال در قم، يك سال در نجف و يك سال نيز در حوزه مشهد بودم و پس از پيروزى انقلاب در  تهران مقيم شدم.

توفيقاتم را از خداوند می‏دانم كه پس از اشك پدرم در كنار كعبه و دعاى مردم نصيب من فرموده است، همان گونه كه نشر سخنانم از صدا وسيما را مرهون رهبرى امام خمينی ‏قدس سره و خون شهدا و تلاش و پيگيرى علامه بزرگوار شهيد مطهرى مى‏دانم و تمام نواقص و ضعف‏ها را از خود دانسته و از خداوند طلب مغفرت و از مردم عزيز عذرخواهى مى‏كنم.

وی در ادامه تأکید کرد: دعای کنار خانه خدا خیلی کارساز است، مخصوصا برای نسل آینده که بنده امروز همه زندگیم را مدیون آن دعای پدرم در حج هستم. من با دعای پدرم مبلغ شدم و الان 30 سال است که جلسه درس هایی از قرآن من پنجشنبه ها از تلویزیون پخش می شود بدون یک جلسه تعطیلی و این از برکت همان دعاست پس برای دعاهایات ارزش قائل باشید.

حجت الاسلام قرائتی تاکید کرد: سعی کنید حتی در صدقه‌ دادن هایتان هم نیت میلیاردی داشته باشید بدین معنا که صدقه که می‌دهید نیت شما دفع بلا از همه مردم باشد.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور تصریح کرد: اساتید دانشگاه‌ها سعی کنند تجربیات خود را در لوح‌های فشرده و بدون قفل در اختیار مردم قرار دهند.

حجت‌الاسلام قرائتی افزود: یک وقت عده‌ای شعار نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران سر دادند در صورتی که یک عمر است ما می‌گوییم تمام مردم و تمام مظلومین، ولی اینها فقط می‌خواستند به فکر خودشان باشند. البته آنها نمی‌فهمیدند چه شعارهایی می‌دهند.

وی اظهار داشت: ما باید در بندگی تسلیم خدا شویم و هرچه خدا می‌گوید گوش کنیم. خیلی سعی نکنید همه اسرار حج را بفهمید مسلماً در اسلام همه مسائل دلایلی دارد. اگر همه چیز را عقل بفهمد که دیگر عبادت معنا ندارد.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور در خاتمه گفت: درست است که فقیه معصوم نیست ولی حرف او برای ما حجت است ما نباید در تقلید نق بزنیم و فراموش نکنیم ولایت فقیه رمز پیروزی است و مرجعیت کافی نیست.


منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین