عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۵۰۵۹
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۵
در گفتگو با معاون امور ایران مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی مطرح شد
شما امروز می بینید امت اسلام، دشمن مشترکی به نام صهیونیسم بین الملل دارد که پنجه های خونینش از دورترین نقاط عالم از آمریکا و اروپا تا آسیا و خاورمیانه دیده می شود. حال اگر ما متوجه ظرایف موضوعات نشویم چه بسا در زمین این صهیونیسم به بازی گرفته شویم.
عقیق:دقت کنیم در سایه طرح برخی از موضوعات و مسایل، چه چیزی به دست می آوریم و چه چیزی را از دست می دهیم؟  ما ضمن این که موظفیم معتقدات حقه و حقیقی خودمان را بیان کنیم اما باید چاره اندیشی کنیم که زمنیه تفرقه را فراهم نکرده باشیم، توجه کنید که مباحث اعتقادی، مباحث عقلی است، گو این که مباحث نقلی برای مؤیدات عقلی و به ثمر رساندن نگاه های عقلی بسیار تأثیرگذار است اما آنچه در این میان باید مورد توجه قرار گیرد این است که هر کدام از ما متوجه باشیم در سایه طرح این موضوعات  دستارودهایمان چه خواهد بود؟ شما امروز می بینید امت اسلام، دشمن مشترکی به نام صهیونیسم بین الملل دارد که پنجه های خونینش از دورترین نقاط عالم از آمریکا و اروپا تا آسیا و خاورمیانه دیده می شود.  حال اگر ما متوجه ظرایف موضوعات نشویم چه بسا در زمین این صهیونیسم به بازی گرفته شویم.

گفتگوی ما با حجت الاسلام و المسلمین علم الهدی، کارشناس دینی و معاون امور ایران مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی  درباره ظرایف مولفه های تأثیرگذار در  وحدت شیعه و سنی را می خوانید.


هر سال هفته وحدت که می شود رسیدن به راهکاری برای کاشتن از تنش ها و پرهیز از نزاع و جدل و افراطی گیری میان شیعه و سنی مورد توجه قرار می گیرد. محور این اتحاد و یکدلی هم وجد مقدس نبی اکرم صلوات الله و سلامه علیه است. به عنوان شروع بحث بفرمایید رسول الله (ص) چه میراث مشترکی در اختیار ما قرار داده است که به مثابه حبل الله می تواند ما را به هم پیوند بدهد؟

یکی از مهم ترین محورهایی که در رسالت پیامبر رحمت پیامبر اعظم (ص) باید مورد توجه قرار گیرد تلاش مجدانه و خستگی ناپذیر پیامبر  برای یکدل کردن و همسو ساختن مردم مسلمان و تشکیل امت اسلامی است. اگر تاریخ را نگاه کنیم به وضوح می بینیم  پیش از ظهور پیامبر، شیوه و سبک زندگی مردمی که رسول الله (ص) در میان آن ها برانگیخته شدند به صورت جزیره ای بود. معیار و قالب زندگی بر اساس قومیت و قبیله و عشیره و فامیل بود و همین مؤلفه ها در تصمیم گیری ها  نقش بازی می کرد بنابراین توانمندی ها، انرژی ها و استعدادها یکسو نبود، چون زاویه دیدها تنگ و تاریک بود. زاویه دیدها و بینش ها افق کوتاهی داشت بنابراین جهان روحی و ذهنی آدم ها کوچک بود. خودشان و قوم و قبیله شان را می دیدند و چه بسا توانمندی و ظرفیت اقوام و ملت ها در جهت خنثی سازی ظرفیت های همدیگر صرف می شد و نتیجتا جامعه از رشد و کمال بی بهره بود.

در این میان اما یکی از شاهکارهای مدیریتی پیامبر، تشکیل امت واحده بود، همچنان که آیه شریفه می فرماید: "و کذلک جعلناکم امه وسطا" با ظهور پیامبر و بعثت نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم است که تفکر قومی -  قبیله ای تحت تأثیر بینش عمیق و توحیدی امت قرار می گیرد و متأثر از بینش امت واحده، پیام های ارزشی و استراتژیک برای مدیریت جامعه شکل می گیرد. مردم در سایه وحدت رویه و وحدت مدیریتی است که می توانند افق های بالاتر و روشن تر را ببینند اما اگر اذهان مردم و جامعه درگیر افق های کوتاه خود خواهی ها و قوم و قبیله و فامیل خواهی ها قرار گیرد نزاع ها به وجود می آید و ظرفیت ها به جای آن که در حالت همگرایانه باشد در تقابل با همدیگر تعریف می شود.

در واقع ساحل نجات زمانی پیش پای مردم گسترانده می شود که آن ها وضعیت خود را در وضعیت امت واحده تصور کنند. اگر این گونه باشد آن ها به چشم حقیقت خواهند دید که بر یک مرکب و بر یک قایق و بر یک کشتی سوار شده اند و اگر به این حقیقت پی بردند در آن صورت می دانند حرکت این مرکب و قایق و کشتی مستزم همکاری و همگرایی و نظم و آهنگ و قصد هماهنگ است  - مثل وقتی که سرنشینان یک قایق به صورت هماهنگ با هم پارو می زنند - به جای آن که انرژی ها و توان هایشان مصروف جدال و تقابل باشد این ظرفیت ها مصروف همکاری و هماهنگی و تلاش برای به منصه ظهور رساندن توانمندی ها خواهد شد.

و اگر این بصیرت در امت ایجاد شود چه اتفاقی خواهد افتاد؟

هرچقدر که این هماهنگی زودتر شکل بگیرد رسیدن به تمدن رشد یافته انسانی زودتر محقق خواهد شد. در روایات مربوط به ظهور امام زمان عجل الله تعای فرجه الشریف و آخرالزمان می خوانیم که زمان ظهور موفقیت های چشمگیری نصیب حضرت ولی عصر امام زمان ارواحنا لتراب مقدمه الفداء می شود،  اگرچه این فتوحات و گشایش ها و موفقیت ها در تغییر کیفی جامعه و توحیدی شدن روابط، در سایه قدرت الهی و اعجاز امام (عج) صورت می گیرد اما یکی از مولفه های مهم در این زمینه آماده شدن برای همسو  بودن جامعه و زمینه ظهور امت واحده است.

در واقع در حکومت امام زمان (عج)، مردم در جامعه انسانی تشکیل امت واحده را داده اند و تمام انرژی ها در جهت به کمال رساندن این بینش قرار دارد. آن موقع است که تقابل ها و ترورها و جنگ ها و ناجوانمردی ها کنار می رود. این که تعبیر معروفی است در زمان ظهور،  آهوها در سلامت و صلح در کنار گرگ ها زندگی مسالمت آمیزی دارند می تواند کنایه از این باشد که سبعیّت  و وحشیگری و خوی درندگی در زمان تشکیل امت واحده در زیر سایه حکومت امام (عج) برداشته می شود و صفت های رذیله رخت برمی بندد.

نکاتی که فرمودید نشان دهنده وجود اتوپیای آرمانی و مدینه فاضله ای در زمان ظهور حضرت بقیه الله عجل الله تعالی فرجه الشریف است. اما نکته این جاست که ما امروز برای رسیدن به آن نقطه نیازمند مانورها و تمرین هایی هستیم که آرام آرام شببه آن شرایط را فراهم کنیم. یکی از این تمرین ها و مانورها هم در طرح مبحث وحدت شیعه و سنی است. دیدگاه تان در این باره چیست؟

من می خواستم به همین نقطه برسم. اکنون  در عصر غیبت که ما هنوز به مدینه فاضله نرسیده ایم چه کار کنیم؟  دست روی دست بگذاریم و هیچ تلاشی نکنیم؟ یا نه، این تفکر را در خود و دیگران بسط دهیم که اتفاقا رسالت و وظیفه ما در رسیدن به این همگرایی و وحدت از انسان هایی که در حکومت امام زمان عجل الله زندگی می کنند،  بیشتر است. در واقع ما بسترساز و مهیاکننده های امت واحده هستیم و  تا اندازه ای که می توانیم باید زمینه ساز و بسترساز حکومت عادله ای شویم که اولین شعارش وحدت میان مردم است.

تردیدی نیست که مسئولیت و وظیفه سنگینی بر دوش ماست تا  با اعمال و رفتارمان، زمینه تحقق ظهور و تشکیل امت واحده را فراهم کنیم. حال اگر  بخواهیم این موضوع را در پرتو بحث وحدت شیعه و سنی ببینیم سوال مهم این می شود چگونه ما بتوانیم زمینه این وحدت را در شیعه و سنی فراهم کنیم که هم تبیین حقایق صورت گیرد هم به آن وحدت آسیبی نخورد؟

مهم ترین نکته ای که در این باب باید مراعات شود این است که دقت کنیم در سایه طرح برخی از موضوعات و مسایل، چه چیزی به دست می آوریم و چه چیزی را از دست می دهیم؟  ما ضمن این که موظفیم معتقدات حقه و حقیقی خودمان را بیان کنیم اما باید چاره اندیشی کنیم که زمینه تفرقه را فراهم نکرده باشیم، توجه کنید که مباحث اعتقادی، مباحث عقلی است، گو این که مباحث نقلی برای مؤیدات عقلی و به ثمر رساندن نگاه های عقلی بسیار تأثیرگذار است اما آنچه در این میان باید مورد توجه قرار گیرد این است که هر کدام از ما متوجه باشیم در سایه طرح این موضوعات  دستارودهایمان چه خواهد بود؟ شما امروز می بینید امت اسلام، دشمن مشترکی به نام صهیونیسم بین الملل دارد که پنجه های خونینش از دورترین نقاط عالم از آمریکا و اروپا تا آسیا و خاورمیانه دیده می شود. حال اگر ما متوجه ظرایف موضوعات نشویم چه بسا در زمین این صهیونیسم به بازی گرفته شویم.

منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین