عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۴۹۷۸
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۹
گفتگو با امام جماعت مسجد شمالی ترین نقطه تهران/
امام جماعت مسجد جامع اوین معتقد است امام جماعت مسجد باید با اخلاقی پیامبرگونه زمینه جذب مردم به مسجد را فراهم کند چراکه امام جماعت تنها امام مسجد نیست بلکه امام یک محله است.
عقیق:مسجد در دین اسلام دارای کارکردهای دینی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و تربیتی و مهم ترین جایگاه برای تبلیغ دین و ترویج خوبی هاست. مسجد، خانه خداست و بنایی مقدس که به واسطه دارابودن این جایگاه رفیع بیش از پیش باید به آن توجه شود و در راستای رونق آن گام های اساسی برداشته شود تا کارکردهای آن برای مردم مشهودتر و دامنه حضور مردم در مساجد گسترده تر شود. برای نیل به این مقصود عوامل متعددی می تواند دخیل باشد که نهادهای متولی، مردم و ائمه جماعات از این جمله است.

مسجد جامع اوین، یکی از مساجد فعال، شمالی ترین نقطه تهران است. این مسجد که بیش از 119 سال قدمت دارد در یک طبقه با وسعت 180 متر در بخش های مختلف برای عموم مردم خدمات آموزشی، فرهنگی، اجتماعی و اعتقادی ارایه می دهد. امام جماعت این مسجد، بیش از 11 سال است که به امامت جماعت مشغول است و تاکنون 5 بار به عنوان امام جماعت نمونه در اجلاس مسجد معرفی و مسجد جامع اوین به عنوان مسجد فعال و نمونه در این منطقه شناخته شده است. این مسجد جزء اولین مساجد تهران است مرکز دیجیتال را در جوار مسجد راه اندازی کرد تا نوجوانان و جوانان در فضایی سالم و محیطی امن بتوانند از بازی های رایانه ای و همچنین اینترنت پاک استفاده کنند. در همین راستا گفتگویی را با حجت الاسلام سلمان متدین، امام جماعت این مسجد ترتیب دادیم که حاصل آن از نظرتان می گذرد.

-حاج آقای متدین مسجد جامع اوین یکی از مساجد فعال تهران به شمار می آید،  بدون شک یکی از دلایل موفقیت یک مسجد امام جماعت آن است، به اعتقاد شما امام جماعت نمونه چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

امام جماعت موفق باید اولا نماز جماعت، سه گانه را در مسجد اقامه کند و خودش را وقف مسجد کند. تواضع، تقوا و فروتنی از ویژگی های یک امام جماعت موفق است به اعتقاد من، امام مسجد، امام یک محله است بنابراین باید امام جماعت پیوند عاطفی و دینی با مردم داشته باشد. برخوردش با مردم، صادقانه و همراه با خوشرویی باشد. داشتن نگاه از بالا به پایین شایسته یک امام جماعت نیست، امام مسجد باید با مردم، محرومین و نیازمندان محل، نگاهی همراه با احترام داشته باشد و پیگیر مشکلات آنها باشد به عنوان مثال تمام تلاش من در مسجد، حل مشکلات مردم است. مشکلات خانوادگی و مشاوره ازدواج و حل مشکلات اجتماعی مردم باید در مسجد توسط امام مسجد حل و فصل شود.

اگر امام جماعت مسجد، اخلاق پیامبر گونه داشته باشد، بدون شک مردم مجذوب وی می شوند. من به عنوان یک امام مسجد همیشه دو اصل را مدنظر قرار می دهم اول داشتن تقوا و دوم نزدیک کردن رفتار به کلام، زیرا مردم بیش از اینکه به کلام علما و روحانیون توجه کنند به رفتار و عملشان اهمیت می دهند و در زندگیشان از رفتار علما تاثیر و الگو برداری می کنند. مردم اگر ببینند امام جماعت آنچه را که می گوید خود نیز به آن عمل می کند به شدت شیفته دین، معنویت و خود امام جماعت می شوند.

امام مسجد باید ساعتی از روز را برای عیادت بیماران محل، سرکشی از همسایگان و احوال پرسی از افراد محل اختصاص دهد. بنده در مسجد جامع اوین در طول هفته سه روز را به سرکشی از بیماران و عیادت از آنها اختصاص داده ام و از این طریق از احوال مردم محل و نمازگزاران مسجد دلجویی می کنیم.

 یکی دیگر از عواملی که موجب موفقیت روحانی و امام جماعت مسجد می شود برقراری ارتباط با تمام گروه های سنی است. یکی از اقداماتی که در مسجد جامع اوین مورد توجه است این است که امام جماعت مسجد یک روز در هفته را برای حضور در مدرسه های اطراف مسجد وقت می گذارد و از این طریق به دانش آموزان محله سرکشی می کند و برای پاسخ به سوالات، شبهات و نماز جماعت برنامه ریزی می کند.

 تحت پوشش قرار دادن نیازمندان محل و کمک به خانواده های بی سرپرست  یکی دیگر از اقداماتی  است که  باید در مسجد به همت امام جماعت مسجد مورد توجه گیرد. این اقدام در مسجد جامع اوین مورد توجه است به گونه ای که در صندوق خیریه جوادالائمه (ع) مسجد بیش از 50 خانواده تحت پوشش قرار دارند و ماهیانه مبالغی به آنها کمک می شود و مرکز نیکوکاری مسجد که به همت خیرین در مسجد تشکیل شده است بیش از 250 کودک بی سرپرست و یتیم را تحت پوشش قرار داده است که توسط مومنان نمازگزار و خیرین ماهیانه کمک هایی به آنها صورت می گیرد.

  -به اعتقاد شما مسجد طراز اسلامی چه ویژگی باید داشته باشد؟

زمین مسجد جزء پاک ترین زمین های روی زمین است به همین جهت، زمین و بنای مسجد نباید شبهه ناک باشد چرا که اثرات فراوانی در خصوصیات افراد خواهد داشت. مسجد باید در طول شبانه روز بر روی بندگان خدا باز باشد و همانند صدر اسلام، مردم مطالعات دینی خودشان را از مسجد بیاموزند. از طرفی مسجد باید در تمام ابعاد و زمینه ها به مردم خدمات ارایه دهد، باید گفت، مسجدی که چنین ویژگی هایی را داشت و در راستای تحقق رسالت نبوی و نظام اسلامی تلاش  کرد، مسجدی است که توانسته است به مسجد طراز اسلامی خودش را نزدیک کند. مسجد طراز  اسلامی در تمام ابعاد فرهنگی، آموزشی، اجتماعی و اقتصادی باید به مردم خدمات ارایه دهد.

-مسجد جامع اوین، دارای چه بخش هایی است؟ این مسجد یکی از مساجد فعال تهران به شمار می آید، در مورد اقدامات و برنامه های این مسجد هم قدری توضیح دهید؟

 مسجد جامع اوین  دارای شبستان، کتابخانه، صندوق خیریه، بسیج خواهران و برادران، کانون فرهنگی و هنری است و مسجد در رشته های محتلف از جمله در رشته های تفسیر قرآن، آموزش قرآن، تلاوت قرآن، جلسات معارفی و اجتماعی  دوره های آموزشی برگزار می کند کانون فرهنگی هنری مسجد هم در بخش های فرهنگی، اردو و خانه دیجیتال با عضویت 400 نفر به مخاطبان ارایه خدمات می دهد.

از دیگر امکاناتی که مسجد برای بچه های مسجد فراهم کرده است اینترنت پاک برای بچه های مسجد است تا در فضا و محیط سالم بتوانند از اینترنت بهره برداری داشته باشند زیرا این خود عاملی است تا نوجوانان و جوانان به دیگر محیط سوق نیابند.

 از طرفی در کنار مسجد زمینی برای فعالیت های ورزشی اختصاص یافته است که نوجوانان و جوانان مسجد در رشته های فوتبال، والیبال، فوتسال، پینپنگ و دیگر رشته ها تیم ورزشی تشکیل داده اند.

کتابخانه مسجد هم در موضوعات مختلف  به علاقه مندان خدمات ارایه می دهد تا بتوانند از کتاب های موجود در مسجد بهره ببرنند.

 از دیگر برنامه هایی که در مسجد جامع اوین مورد توجه است برگزاری یادواره شهدا برای شهیدان محل است به گونه ای که روزهای یکشنبه هر ماه  هرکدام از شهیدان محله، یادواره شهدا در مسجد برگزار می شود.

- امروز مساجد با مشکلات و چالش هایی مواجه هستند این مشکلات و چالش ها شامل چه مواردی است؟ راهکار شما برای حل این مشکلات چیست؟

 یکی از مشکلاتی که بسیاری از مساجد با آن روبرو هستند، اقامه نشدن نماز جماعت در سه نوبت در مسجد است. متاسفانه بسیاری از مساجد به دلیل  آنکه  امام جماعت آن مسجد در جای دیگری مشغول به کار است نمی توانند ساعات بسیاری را در مسجد حضور یابند همین موجب می شود که میان مردم و امام مسجد ارتباط نزدیک و صمیمانه ای وجود نداشته باشد. روحاني وقتي در اداره مسجد موفق است كه غير از كار مسجد و امامت جماعت، كار ديگري را قبول نكند و منظم باشد همین می تواند موجب موفقیت مسجد شود.

یکی دیگر از مشکلات مساجد خادم مسجد است، متاسفانه بیشتر خادمین مساجد کهنسال هستند که به دلیل کهولت سن نمی توانند با مردم ارتباط خوبی برقرار کنند در حالی که اگر خادم مسجد، جوان باشد بهتر می تواند با مردم ارتباط برقرار کند. ما تلاش کردیم، برای مسجدی(مسجد جامع اوین) که امامت جماعت آن بر عهده من است خادم جوانی انتخاب کنیم تا بتواند ارتباط بسیار خوبی با مردم برقرار کند و با برخورد خوب مردم را جذب مسجد کند زیرا که برخورد خوب امام جماعت می تواند در فراهم کردن حضور دائمی مردم در مسجد تاثیرگذار باشد.

یکی دیگر از مشکلاتی که امروز مساجد با آن روبرو هستند، رعایت نشدن بهداشت و پاکیزگی مسجد است اگر نکات بهداشت چه در فضای شبستان مسجد و در سرویس های بهداشتی و فضای بیرونی مسجد رعایت شود این خود عاملی مهمی در جذب به مسجد است.

مشکل دیگری که امروز مساجد با آن گریبانگر هستند اختصاص نیافتن بخشی برای کودکان است چرا که مادرانی که در مسجد برای نماز حضور می یابند باید در مسجد فضایی برای نگهداری کودکان اختصاص یابد مسجد جامع اوین یکی از مساجدی است که توانسته است این فضا را برای کودکان اختصاص دهد و با تهویه مکانی برای کودکان  و مجهز کردن به امکانات بازی زمینه حضور کودکان در مسجد را فراهم کند تا به راحتی مادران آنها نیز بتوانند با فراغت نماز بخوانند و شوق کودکان به مسجد زیاد  شود.

-امام جماعت چقدر در کارکرد فرهنگی و اجتماعی مسجد تاثیرگذار است؟

 امام جماعت، امام مردم و امام محل است اگر نقش فعال در کار فرهنگی و اجتماعی محله داشته باشد، می تواند بسیاری از مشکلات اجتماعی، فرهنگی و  اقتصادی مردم را حل کند.

 به اعتقاد من اگر مسجد محوری مورد تاکید و توجه همگان باشد، می شود بسیاری از مشکلات مردم و جامعه را به کمک امام جماعت مسجد حل کرد.


منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین