عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۴۸۶۶
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۱
قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی:
عقیق: یکی از بزرگترین و بدترین اتفاقهایی که در سالهای اخیر رخ داده است و به وضوح آثار آن را به چشم می بینیم کمرنگ شدن ارزشهای دینی نزد برخی از مردم فریب خورده و دنیا دوست است. کسانی که خداوند در قران هم از آنها به نام فریب خوردگان یاد می کنند.کسانی که آنقدر در گمراهی خود غرق می شوند که به سمت قهقراء جهنم سقوط می کنند .
اگر سری به بازارهای شهر بزنید آنقدر تجملات و وسایل اشرافی می بینیم که تعجب خواهید کرد چرا که حتی اگر هر هفته یک ویترین خاص را در یک نقطه از شهر نشان کنید خواهید دید که از هفته ای تا هفته دیگر همه چیدمان ویترین ها عوض می شود. مسلم است تا تقاضایی نباشد عرضه ای هم نیست.
مدلهای لباس هر هفته عوض می شود، ظرف هایی که در منزل ها استفاده می شود و لوازم الکتریکی هر روز جدید تر می شود. البته شخصا مخالف تکنولوژی و دستاورد های آن نیستم اما اگر قرار باشد این تنوع افراد را به اسراف و تجملات نزدیک کند آنوقت است که کارکرد مفید خود را از دست می دهد. سالهاست که شبکه های تلوزیونی ماهواره ای با سریال های مختلفی که دارد سرگرمی اصلی خانواده های ایرانی شده است و وقتی وارد جمع هایی خانوادگی عده ای از مردم می شوی درباره سرنوشت قهرمان فلان سریال در فلان شبکه سخن می گویند.
کمتردیده ام که وقتی عده ای دور هم جمع می شوند درباره آخرین کتابی که خوانده اند سخن بگویند و درباره محتوای این کتاب ها بحث کنند.
اتفاق عجیب تری که می افتد این است که همین عده وقتی ولادت ائمه معصومین می شود خیابانها را آذین می بندند و در خیابان شربت می دهند و یا وقتی وفات یکی از ائمه سالروزش می شود در منزل مراسم نوحه سرایی برپا می کنند.
از امام حسین (ع) روضه می خوانند بدون اینکه فلسفه قیام او را بدانند و در روز تولد پیامبر الشان شیرینی تعارف می کنند بدون اینکه ذره ای پیرو سیره عملی او باشند.
در ذیل چند بخش از سیره پیامبراکرم(ص) را ذکر می کنم. بیایید با خودمان صادق باشیم وراه و روش زندگی خودمان را با ایشان مقایسه کنیم ببینیم چقدر روش زندگی ما در کارهای روز مره زندگی با ایشان فاصله دارد. شاید مرور گوشه ای از سجایای اخلاقی پیامبرخاتم(ع) ما را در شناخت آن حضرت یاری نماید.

*ساده زيستی
 پیامبر(ص) زندگي بي آلايشي داشت و زوائد معيشت را از زندگاني خود دور نمود. امام محمد باقر(ع)  مي فرمايد: فرشته اي خدمت رسول خدا(ص) آمد و گفت اي محمد خدايت سلام مي رساند و مي فرمايد اگر بخواهي سرزمين مکه را براي تو از طلا پرسازم. رسول(ص) سربسوي آسمان بلند کرده عرض کرد: خدايا ! اين حال براي من بهتر است که يک روز از غذا سير شوم و سپاسگذاري تو را کنم و روز ديگر گرسنه باشم و از تو گدايي کنم. درجاي ديگر حضرتش مي فرمايد«زهد در دنيا کوتاه کردن آرزوهاست و شکر نعمت و خود داري از آنچه خدا حرام کرده است».

*بهشت پاداش پاکیزگان
رسول خدا(ص) از دوران طفوليت به آراستگي و پاکيزگي علاقه خاصي داشت. موهايش مرتب و سروصورت خود را تميز نگه مي داشت. در طول حيات نيز چنين بود.
پيامبر اعظم (ص) در جهت تعميم اين امر مهم به ياران و پيروانش هم همت داشت. روزي مردي را مشاهده کرده که ژوليده بود. فرمود «چه ضرر داشت اگر اين مرد ريش خود را اصلاح مي کرد . آن مرد حرف پيامبر را شنيد و اصلاح کرد و مورد تشويق رسول خدا قرار گرفت. آن حضرت درباره تميزي لباس نيز تإکيد فراوان داشت و فرمود «هرکسي لباسي براي خود تهيه کرد بايد هميشه آن را پاکيزه نگه دارد». پيامبر(ص) فرمود«اسلام پاکيزه است. شما هم پاکيزه باشيد که به بهشت وارد نشوند مگر پاکيزگان».

*معطر بودن رسول خدا(ص)
رسول خدا(ص) از هر کوي و برزني که مي گذشتند بوي عطر تا مدتها به مشام مي رسيد.
پيغمبر مشکي داشت که پس از وضو بدست مي ماليد.  پيامبر اکرم(ص) روزانه چند بار بويژه پيش از خواب و پس از بيداري با دقت مسواک مي کردند و دهان و دندانهايش را مي شستند و مي فرمودند اگر ترس آن نبود که پيروانم دچار مشقت و زحمت شوند برآنها مسواک کردن را واجب مي کردم که هنگام اداء هر نماز مسواک کنند و بالاخره رسول خدا(ص) مي فرمايد: مسواک دهان را تطهير مي کند و رضايت خدا را جلب مي نمايد »

*حق شناسي
در تاريخ مهر و وفا و قدرداني و حق شناسي نمونه اي زيبا تر از قدرداني حضرت نسبت به کسانيکه به هر شکل به پيامبر مساعدت کردند سراغ نداريم. از احترام به والدين گرفته تا کساني که دايه و عهده دار شيردادن او بودند که نمونه بارز آن ثوبيه کنيز ابوطالب که چهارماه به ايشان شيرداد تا پيامبر(ص) تا آخرين لحظات عمر با برکت خويش از او تقدير و تشکر مي کرد.
حق شناسي معلم نسبت به مدير و مدير نسبت به مسئولين بالاتر و قدرداني دانش آموز نسبت به معلم و همه نسبت به والدين و يا هرکسي در طول حيات آدم بسبب خير و عمل نيکي را نسبت به ما به انجام رساند گويا آن است که مي بايست ما از سيره رسول خدا تإسي بجوييم ونسبت به آنان اداي دين و حق شناسي کنيم.

*کار و تلاش
از دوران کودکي پر تحرک و علاقمند به کار و فعاليت بود. در طول زنگي ديده نشد روزي را به بطالت بگذراند. کارهاي شخصي و اموري که مربوط به خانه بود شخصاً انجام مي داد و در مقام نيايش عرض مي کرد«از بيکاري و تنبلي به تو پناه مي برم»
در جاي ديگر مي فرمايد«پاکيزه ترين غذايي که انسان مي خورد غذايي است که با کوشش خودش بدست آيد».

*مقتنم شمردن عمر
پيامبر(ص) به روشهاي گوناگون مسلمين را به درک ارزش عمر خود دلالت و به استفاده بيشتر از آن توصيه مي کرد و مي فرمود: من تعجب از اولاد آدم دارم وقتي که سرمايه اش زياد مي شود خرسند مي گردد و اگر کم شود سخت محزون و ليکن شبانه روز بر او مي گذرد و عمرش را کوتاه مي کند غمگين نمي شود. بدانيد که بي نياز و راحت نمي گردد کسيکه مالش زياد شود و عمرش کوتاه باشد. مي فرمود«فرشته الهي هرشب به جوانان بيست ساله ندا مي دهد کوشش و جديت کنيد و براي نيل به کمال و سعادت خود مجاهده نماييد».

 *وقتی به مطالعه عادت نکرده ایم
حجت الاسلام دکتر علیرضا پیروزمند، قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی قم در این خصوص که چرا عموم مردم از سیره عملی زندگی ائمه معصومین چیزی نمی دانند و با آن فاصله دارند می گوید: باید برای مردم مناقب و فضایل زندگی ائمه معصومین و مشخصل پیلمبر اکرم(ص) گفته شود. مردم باید به کتابخوانی در این زمینه عادت کنند و یا با مراجعه به اشخاص و منابع معتبر در این زمینه با سیره عملی زندگی ایشان آشنا شوند.
وی می گوید: مردم باید حوصله گوش کردن داشته باشند، حوصله مطالعه داشته باشند و بیش از پیش به مساجد و منابر مراجعه کنند و به سخنان واعظین گوش فرا دهند.
دکتر پیروزمند خاطرنشان می کند: باید حساسیت های مردم و الویت های مطالعه های آنها به این سمت کشیده شود تا با مطالعه و خواندن توصیه های ائمه معصومین(ع) آنها را در زندگی خود به کار بندند. مهمتر از همه اینکه انگیزه برای این مطالعه داشته باشند.
وی می افزاید:از نظر نظری پاسخ سوال شما کاملا روشن و آسان است و گرهی نیست که من بخواهم بگشایم و یا توضیح بدهم. در این سوال موضوع ندانستن مساله نیست عمل نکردن به مساله است. در حالیکه مردم باید به این موضوع حساس شوند و این موضوع جزو دلمشغولی های مردم باشد.

دکتر پیروزمند یادآور می شود: مردم ما برای خودشان فرصت تدبر در سیره عملی زندگی ائمه برای خودشان باقی نگذاشته اند. به همین جهت کمتر به این قضیه تن می دهند که که در این مورد بیشتر بخوانند و عمل کنند.
وی می گوید: به این مسایل اهمیت نمی دهیم و نسبت به این مسایل اهتمام کمتری می دهیم. در حالیکه باید الگوهای عملی ما و حساسیت هایمان تغییر کند و نسبت به سیره عملی زندگی ائمه حساسیت بیشتری نشان دهیم.


منبع:قدس
211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین