عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۴۸۱۴
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۶
با توجه به اهميتي كه نزد مسلمانان دارد، به يكي از گران‌ترين قبرستان‌ها تبديل شده است. اين قبرستان، كه حدود ۱۸۰ هزار متر مساحت دارد، از مهم‌ترين اماكن تاريخيِ نزديك به مسجد النبي به شمار مي‌رود. هم اينك قيمت هر متر زمين در اطراف بقيع، بالغ بر نيم ميليون ريال سعودي (حدود ۳۶۰ ميليون تومان) است.
عقیق: به نقل از شبكه العالم، قبرستان بقيع، با توجه به اهميتي كه نزد مسلمانان دارد، به يكي از گران‌ترين قبرستان‌ها تبديل شده است. اين قبرستان، كه حدود ۱۸۰ هزار متر مساحت دارد، از مهم‌ترين اماكن تاريخيِ نزديك به مسجد النبي به شمار مي‌رود.
«جمال فرغل» عضو كميته تعيين ارزش ملك در اتاق بازرگاني منطقه مدينه منوره، به روزنامه عربستاني «الحيات» چاپ لندن گفت: ارزش املاك و متراژ زمين نزديك قبرستان بقيع بسيار بالا رفته است؛ و اين مساله كاملا طبيعي است. چون اين منطقه، ميراث تاريخي و ديني مسلمانان جهان است و احاديث متعددي درباره فضيلت دفن درگذشتگان در اين قبرستان، نقل شده است؛ در هر صورت قيمت بالاي زمين در اين منطقه، حاكي از اهميت اين قطعه از زمين براي مسلمانان است.
قبرستان بقيع كه قبلا «بقيع الغرقد» نام داشت از پرخاطره‌ترين مكان‌هاي مدينه به شمار مي‌رود.
«غرقد» نوعي درخت بوده كه در گذشته، در محل اين قبرستان و يا در كنار آن قرار داشته و احتمالا به تدريج با گسترش قبرستان، آن درخت‎ها -كه به نظر برخي توتستان بوده – از ميان رفته است.
بقيع پيش از اسلام، گورستان مردم يثرب بوده و پس از اسلام نيز به عنوان مهم‌ترين گورستان مدينه شناخته شده است.
اين گورستان با وسعت نسبتا زياد خود، در طول قرون مختلف اسلامي مدفن صحابه، تابعين و مهم‌تر از همه، چهار تن از امامان (امام حسن مجتبي، امام زين العابدين، امام محمد باقر و امام جعفر صادق(ع)) است؛ و از اين رو محل زيارت تمامي زائران مدينه منوره است.
بقيع در ناحيه شرقي مسجد النبي و تقريبا در فاصله دويست متري آن قرار دارد.
اين قبرستان تا يكصد سال پيش خارج از حصار قرار داشت، اما اكنون تقريبا در ميان شهر مدينه واقع شده و با چهار خيابان ستين، عبد العزيز، ابي ذر، باب العوالي محاصره شده است.
بقيع در زمان رسول خدا (ص) نيز زيارتگاه بود و آن حضرت برخي شب‎ها خانه را ترك كرده و تنها به بقيع مي‏رفت و در آنجا به راز و نياز با خدا مي‏پرداخت.
برخي دختران آن حضرت و نيز برخي از ياران نزديكش در بقيع مدفونند؛ كساني چون عثمان بن مظعون كه از صحابي مورد علاقه رسول خدا بود.
قبرستان بقيع تا قبل از تسلط آل سعود، قبه‏هاي متعددي داشت كه بر روي قبور خاصي ساخته شده بود. اما اكنون به صورت فضاي باز و ساده‏اي در آمده است و قبرها جز نشاني ساده، به صورت سنگي كه بالاي سر هر قبر گذاشته شده، چيزي ندارد. ب
با وجود اين، تعلق خاطر مسلمانان به دفن شدگان در بقيع باعث شده است كه قبر عده‏اي از بزرگان مدفون، مشخص باقي بماند؛ گرچه به مرور زمان، قبور صدها بلكه هزاران تن از صحابه و تابعين به دست فراموشي سپرده شده و قبر آنان نامشخص مانده است.
سفرنامه‏ ها و كتاب‎هاي تاريخي كه در قرون مختلف به نگارش در آمده است ‏حكايت از اعتناي كامل زائران حرم نبوي به اين قبرستان مي‏كند.
مسلمانان از هر فرقه و مسلك پس از زيارت خيرالبشر به زيارت مدفون شدگان در بقيع مي‏ آمده و خاطره پر شكوه عصر نخستين اسلامي و مظلوميت امامان را زنده مي‏كرده‏اند.
متاسفانه اين قبور به دليل عقايد خاص حاكمان جديد عربستان تخريب گرديده و باعث دلخوري جمعيت‎هاي ميليوني مسلمانان زائر و غير زائر دنياي اسلام شده است. تخريب اين قبه‏ ها البته از روي توجه به ساده‎زيستي نبوده است!
رفتن مسلمانان به بقيع به دليل حضور مستمر نيروهاي سعودي موسوم به «امر به معروف» بسيار با مشكل انجام مي‌شود؛ و اين نيروها سعي مي‌كنند در اين مكان مقدس تعاليم و تفكرات وهابي را به مسلمانان ديكته كنند و آنان را از زيارت باز دارند.


منبع:حج
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین