عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۴۷۵۳
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۷
حجت‌الاسلام حیرانی عنوان کرد
معاون یاوران نماز ستاد اقامه نماز کشور گفت: یاوران نماز، گروه یا افرادی هستند که با دغدغه شخصی، پرچمدار عرصه نماز هستند و با توجه به ضرورت و اهمیت نماز در جامعه تلاش می‌کنند تا موضوع نماز در جامعه نهادینه شود.
عقیق: حضرت آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به بیست و سومین اجلاس سراسری نماز با اشاره به تلاش‌های ارزشمند در زمینه ترویج این فریضه‌ بی‌همتای اسلامی، بر سنجش واقع‌بینانه آثار این تلاش‌ها در رفتار نمازگزاران به ویژه جوانان و همچنین ارزیابی اقدامات مسئولان در فراهم آوردن فرصت برای نمازگزار و ترویج نماز تأکید و خاطرنشان کردند: برای نزدیک شدن اجلاس ارزشمند نماز به نقطه کمال کارایی خود، باید به این محاسبه واقع‌بین و خردمندانه همت گماشت.
بی‌شک یکی از گروه‌هایی که در امر ترویج و اشاعه فرهنگ نماز در جامعه دخیل است، گروه «یاوران نماز» است که در واقع یک نهاد مردمی و غیرانتفاعی است که تحت نظر ستاد اقامه نماز به صورت غیر مستقیم به ارشاد و هدایت فکری سایر گروه‌ها در برنامه‌های نماز مشارکت می‌کند، به منظور آشنایی بیشتر با گروه «یاوران نماز» با حجت‌الاسلام جواد حیرانی معاون یاوران نماز ستاد اقامه نماز کشور گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌آید:
*دلایل راه‌اندازی یاوران نماز در ستاد اقامه نماز چه بود؟
-یکی از مهم‌ترین دلایل این بود که خواستیم بحث ترویج نماز، فقط در شکل اداری نماند و حالت مردمی پیدا کند؛ علاوه بر این، شاهد مجموعه‌های مردمی و غیراداری، مانند گروهی که در شهرستان بابل فعالیت دارند، بودیم که با عناوین مختلف به این امر مشغولند، بنابراین بحث ترویج و تبلیغ فرهنگ نماز از طریق انگیزه‌های مردمی و خودجوش پیگیری شد.
از آنجایی که هدف ستاد اقامه نماز، ترویج نماز است و یکی از ظرفیت‌ها، ظرفیت مردمی است، یاوران نماز هم تشکل مردمی، خودجوش و بدون هزینه است که به ترویج نماز می‌پردازد، ستاد اقامه نماز هر چند مسئولیت بزرگی دارد، از نظر عِدّه و عُدّه قابل توجه نیست، هدف یاوران نماز، استفاده از ظرفیت‌های مردمی برای ترویج فرهنگ نماز است، مانند هیأت عزاداری که خود مردم آن را زنده نگه داشته‌اند.
هیأت نماز که «یاوران نماز» می‌خوانند!

*در مجموعه یاوران نماز چه کارهایی صورت پذیرفته است؟
-یاوران نماز، گروه یا افرادی هستند که با دغدغه شخصی، پرچمدار عرصه نماز هستند و با توجه به ضرورت و اهمیت نماز در جامعه تلاش می‌کنند تا موضوع نماز در جامعه نهادینه شود، ما با توجه به این تعریف، به دنبال ظرفیت‌ها رفتیم و سپس شروع به بستر‌سازی کردیم، ما سه نوع فعالیت داریم: 1. آموزشی؛ 2. تبلیغی و ترویجی؛ 3. اقدامات عملیاتی در قالب پژوهش احیای مساجد که در شکل‌های سخت‌افزازی و نرم‌افزاری انجام می‌شود.
در زمینه اقدامات، اولین موضوعی که پیگیری و نهادینه کردیم، ایجاد تشکل‌های مردمی و هسته‌های یاوران نماز در استان‌ها بود، با توجه به آیین‌نامه‌ای که داشتیم، خواستیم ترکیب چندنفره‌ای به عنوان یاوران نماز، در کنار ستادهای اقامه نماز در استان‌ها داشته باشیم که در اجرای برنامه‌ها و تصمیم‌گیری، کمک‌ کار ستادهای نماز باشند، این افراد، مورد تأیید مدیران استانی بودند و کارشان این بود که هم از نظر فکری و هم اجرایی، به ستادها کمک کنند، فعالیت آن‌ها را می‌توان در یک جمله خلاصه کرد: شناخت مجموعه‌هایی که ظرفیت بالقوه دارند و آغاز به کار با مجموعه‌هایی که ظرفیت بالفعل دارند.
یکی از مجموعه‌هایی که ظرفیت بالفعل دارند، شهرداری‌ها هستند. در مرحله اول، از شهرداری تهران شروع کردیم و در تمامی سرای محلات، کانون یاوران نماز تشکیل دادیم، کار این کانون، بسترسازی موضوع نماز و رفع موانع نماز در محلات بود، در اقدام بعدی، در سطح کلان به موضوع زنان خانواده ورود پیدا کردیم و تشکل‌هایی را که در سطح تهران فعالیت می‌کردند، شناسایی کردیم و در 22 منطقه و تمام شهرستان‌های استان تهران، مجموعه یاوران نماز را شکل دادیم.
قدم بعدی، ظرفیت‌های بالقوه در مجموعه‌هایی مانند: بسیج، آموزش و پرورش و بهزیستی بود که در سال 92 و 93 تفاهم‌نامه‌ای با آن‌ها منعقد کردیم، قریب به 16 ـ 17 دستگاه بودند که پذیرفتند بحث یاوران نماز را پیگیری کنند، در سال 92 خیلی از مجموعه‌ها با عملکرد خوبی این کار را انجام دادند، البته بعضی از مجموعه‌ها موفق به اجرا نشدند که این مسأله را پیگیری می‌کنیم.
در اقدام بعدی با کانون‌های مساجد وارد کار شدیم و قرار شد کانون‌های مساجد، کانون تخصصی نماز داشته باشند تا در ترویج نماز کمک کنند، در فضای مجازی هم فضایی را ایجاد کردیم که کسانی که علاقه دارند، بتوانند به عنوان یاوران نماز ثبت‌نام کنند، همچنین برادرانی که برای آموزش هلال احمر ثبت‌نام کرده بودند، در کلاس‌های یاوران نماز  شرکت کردند.
در اقدامی دیگر، تصمیم گرفتیم برای یاوران نماز نشست‌های عمومی برگزار کنیم و در این نشست‌ها، یاوران نماز را توجیه کنیم، از سال گذشته چندین نشست داشتیم که این نشست‌ها به صورت معارفی ـ مهارتی برگزار شد، همچنین برای هر تشکلی که شکل گرفت، برنامه آموزشی گذاشتیم و پس از توجیه عمومی، کارگاه‌هایی شکل دادیم تا بعد از این دوره بتوانند این شیوه‌ها را به کار گیرند که برای اداره این کارگاه‌ها، از اساتید خبره ستاد اقامه نماز قم استفاده کردیم.
راهبرد یاوران نماز از تبلیغ چهره به چهره تا تولید الگوی سبک زندگی اسلامی

*آیا در این خصوص راهبرد‌هایی برای مبلغان و یاوران نماز مشخص شد؟
-بله! راهبردهایی مانند: تبلیغ چهره به چهره، خارج کردن نماز از هنجار خوب به هنجار لازم، زیرا در جامعه بسیاری نماز را فقط عمل خوب می‌دانند، ولی درباره آن احساس لزوم نمی‌کنند، تولید الگوی مؤثر برای ترویج و تبلیغ فرهنگ نماز، تولید الگوی مناسب برای سبک زندگی اسلامی با استفاده از آموزه‌های نماز در نظر گرفته شده است.

*یاوران نماز در امر آموزش با چه مسائلی روبرو می‌شوند؟
-برنامه‌هایی که برای آینده طرح‌ریزی شده‌اند، به این شرح است:
 برنامه آموزش مجازی یاوران نماز؛
آموزش گروه‌ها و شخصیت‌های اثرگذار در کشور، مثل راویان راهیان نور، مربیان آموزش و پروش و طلاب؛
توسعه یاوران نماز در هیأت‌های مذهبی؛
پیگیری مسابقات فرهنگی؛
پشتیبانی از یاوران نماز در محتوا و اجرا؛
گسترش یاوران در بخش زنان و خانواده.

*گفتید که در بحث یاوران نماز به دنبال مردمی کردن ترویج امر نماز هستید، خب! اهداف معاونت توسعه مشارکت‌های مردمی در این خصوص چیست؟
-اهداف کلان معاونت توسعه مشارکت‌های مردم آن را می‌توان این‌ گونه بیان کرد:
ترویج و اشاعه فرهنگ نماز و فراگیر کردن این فریضه الهی در همه ابعاد آن توسط گروه‌های مردمی؛
ارتقای سطح کیفی و کمی نماز در جامعه؛
روشن شدن چراغ نماز در خانه دل‌ها و جامعه اسلامی؛
همکاری با ستاد اقامه نماز، در جهت تحقق اهداف عالی نماز؛
ارتقای سطح دنش یاوران نماز در جهت توسعه و ترویج فرهنگ نماز.

*آیا اجلاس نماز می‌تواند برای رسیدن به این اهداف مثمر ثمر باشد؟
-در اجلاس نماز، بیشتر به اصل نماز پرداخته شده و به یاوران نماز، کمکی نشده است، البته این مجموعه، در بخش جانبی و در حوزه فرهنگی این اجلاس‌ها، مثلاً در نمایشگاه حضور پیدا می‌کند. البته بخشی از مقالاتی که در اجلاس‌های گذشته ارائه شده، در بحث یاوران نماز نیز قابل استفاده است که این مسأله را پیگیری می‌کنیم، همچنین تلاش می‌کنیم که موضوع اجلاس نماز، به ترویج نماز در حوزه مردمی سوق پیدا کند و در آینده این اجلاس برای یاوران نماز کارآیی داشته باشد.


منبع:فارس
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین