عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۴۶۱۵
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۶
آیت‌الله فیاضی در یازدهمین نشست حکیم طهران:
رئیس مجمع عالی حکمت اسلامی گفت: انسان‌هایی سعادتمند می‌شوند که روح و نفسشان را توأم باهم رشد دهند، همین‌ها هستند که از نیروی عقل نهفته خود بهره‌مند شده و زمینه شکوفایی روحشان را فراهم می‌کنند.
عقیق: یازدهمین پیش نشست حکیم طهران (مدرس زنوزی) با عنوان «مواجهه آقا علی مدرس (حکیم موسس) با جریان فلسفی غربی» صبح امروز (10 دی ماه) با حضور آیت‌الله غلامرضا فیاضی، رئیس مجمع عالی حکمت اسلامی، آیت‌الله عابدی شاهرودی،‌ کریم مجتهدی و برخی از صاحب‌نظران عرصه اندیشه کشور در سالن حکمت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.
در این مراسم آیت‌الله فیاضی با ابراز امیدواری از برپایی چنین نشست‌هایی و اینکه امیدوار است تا آینده نیز ادامه پیدا کند، یادآور شد: انسان بالاتری مخلوق خداوند در حوزه توانایی و استعدادها است اما همین انسان مختار و آزاد آفریده شده است تا از امکانات موجود برای رسیدن به قله‌های پیشرفت و کمال استفاده کند.
وی در پاسخ به پرسش خود که برترین مخلوق خداوند کیست، یادآور شد: در دین برترین مخلوق را عقل نام‌گذاری می‌کنیم فطرت‌الله نیز معنی شده است که دارای تقسیمات مختلفی است و با آمیزش با فطرت الهی می‌تواند دستیابی خود به زمینه‌های کمالی را بهتر بپیماید. به طور مثال پیامبر (ص) در معراج به نقطه‌اتی می‌رسد که جبرئیل دیگر بالاتر از آن نمی‌تواند بیاید و به تعبیر خود جبرئیل دیگر ظرفیت همراهی با پیامبر (ص) را ندارد، این نوع خلقت انسان است که از سایر موجودات بالاتر شده است و سرمایه همان عقل است.
وی با تأکید بر اینکه عقل فعال و زنده فطرت الهی را دریافت می‌کند، اظهار داشت: مؤلفه‌هایی چون ایثار و گذشت در فطرت انسان قرار دارد که دیگر موجودات فاقد آن هستند، عبادت نیز یکی از آن ابعاد نورانی و لذت انسان است. اگر بعد عقلانی انسان زنده باشد انسان به سعادت دست می‌یابد. در سوره‌های قرآن از جمله شمس خداوند بدان اشاره می‌کند.
آیت‌الله فیاضی با اشاره به جاودانگی انسان بدون جسم فنا پذیر گفت: همه حقیقت انسانی روح را تشکیل داده است، بنابراین همین روح را باید به تعالی رساند، خداوند نیز به روح انسان قسم می‌خورد. کسی می‌تواند سعادت مند باشد که روح و نفسش را با هم رشد دهد
وی در ادامه افزود: انسان‌ها در دو گروه جای می‌گیرند نخست کسانی که از عقلشان استفاده می‌کنند و سؤالات مربوط به هستی و خلقت را پاسخ می‌دهند اینها می‌دانند که عقل موجودیتشان است که اگر بیدار باشد سعادتمند می‌شوند. امام کاظم (ع) می‌فرمایند که برای خدا بر من دو قدرت است حجت باطنی که عقلشان است و جاودانه می‌ماند دیگری حجت ظاهری است که انبیاء، امامان و علما هستند. انسان اگر به حقیقت متعهد باشد متوجه می‌شود که باید تحت ولایت خداوند باشد.
وی در پایان یادآور شد: اما اگر کسی متعهد به این امر نشد و خود را بزرگ دید خداوند ولایت او را به شیاطین می‌سپارد و این انسان‌ها در دسته دوم هستند به تعبیر خداوند این پایین‌ترین درجه هستی است. اختیار و انتخاب بهترین راه با خود انسان است.



منبع:فارس
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین