عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۴۵۲۵
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۶:۰۳
فهم زبان قرآن
امام صادق(ع) درباره فضیلت سوره فیل می‌فرماید: هر کس این سوره را در نماز واجب بخواند، کوه و زمین و هر کلوخی که روی آن قرار دارد، برای او شهادت می‌دهد که از نمازگزاران است و منادی می‌گوید: بنده‌ام را بدون حساب داخل بهشت کنید.
عقیق: در ادامه انتشار مفاهیم سوره‌های انتهایی قرآن کریم که توسط حجت‌الاسلام «حمید محمدی» در برنامه فهم زبان قرآن رادیو قرآن بیان می‌شود به سوره مبارکه «فیل» رسیدیم.
سوره مبارکه «فیل» سوره‌ای است مکی که نوزدهمین سوره‌ای است که بر پیامبر(ص) نازل و شده و به عنوان صد‌وپنجمین سوره در مصحف شریف جای گرفته است.
ترجمه
به نام خدای بخشاینده مهربان
ای رسول ما! آیا ندیدی که چگونه برخورد کرد پروردگار تو با اصحاب فیل (فیل سواران؟) (1) آیا قرار نداد حیله آنان را در بیراهه؟ (2) و فرستاد بر آنان پرندگانی را، فوج فوج (3) درحالی که می‌زَنَد پرندگان، ایشان را به وسیله سنگ‌هایى از جنس سنگ گِل (4) پس پروردگارت، قرار داد آنان را همانند پوسته دانه‌ای خورده شده (5)
شرح واژگان کلیدی



سوره مبارکه فیل، از سوره‌های مکی قرآن است و امام صادق(ع) درباره فضیلت تلاوت این سوره می‌فرماید: هر کس سوره فیل را در نماز واجب بخواند، در قیامت کوه و زمین و هر کلوخی که روی آن قرار دارد، برای او شهادت می‌دهد که او از نمازگزاران است و منادی می‌گوید: درباره بنده من راست گفتید، شهادت شما را به سود یا زیان او می‌پذیرم. بنده‌ام را بدون حساب داخل بهشت کنید؛ من او و عملش را دوست دارم. (مجمع‌البیان، ج 10 ، ص 5)

در سال‌های نخست بعثت، سران شرک خود را در اوج قدرت می‌دیدند و می‌پنداشتند با تکیه بر امکانات و قدرت سیاسی و اجتماعی خود، به راحتی می‌توانند مانع گسترش دین خدا بشوند و هیچ قدرتی نمی‌تواند بر آنها غلبه کند؛ از این‌رو با همه توان سعی داشتند با نهضت دینی پیامبر(ص) مقابله کنند.
سوره مبارکه «فیل» در چنین فضایی نازل شد و با اشاره به شکست همه‌ جانبه لشکر فیل که قصد داشتند خانه خدا را خراب و از گسترش دین جلوگیری کنند به کافران یادآور شد در برابر قدرت خدا، توان کمترین مقاومتی ندارند. خداوندی که لشکر عظیم فیل را درهم کوبید، قدرت دارد این مستکبران لجوج را مجازات کند. سوره «فیل» از دو بخش تشکیل شده است.
بخش اول این سوره با یادآوری داستان شکست لشکر بزرگی که از فیل‌های جنگی استفاده کرده بودند، آغاز می‌شود و به دشمنان اسلام اعلام می‌کند که هیچ چیز مانع خدا در سرکوب دشمنان دین نیست؛ همان‌گونه که امکانات مادی و نقشه‌های پیچیده اصحاب فیل، نتوانست در برابر اراده خدا مقاومت کند.
در بخش دوم به روش خداوند در سرکوب دشمنان دین اشاره کرده، می‌فرماید: همه عالم لشکر خدا است و وقتی خدا بخواهد دشمنان دین را سرکوب کند، از افراد و امکاناتی استفاده می‌کند که کافران به هیچ وجه به فکرشان خطور نمی‌کند؛ همان‌گونه پرندگان کوچک گروه گروه به لشکر عظیم ابرهه یورش بردند و آنان را با سنگ‌ریزه‌های نیم‌بند که از خاک فشرده بود درهم کوبیدند.
خداوند به وسیله این سربازان کوچک و سلاح‌های نظامی به ظاهر اندک، سپاه تا دندان مسلح ابرهه را درهم کوبید و آنها را همانند پوسته دانه‌ای جویده شده، متلاشی کرد.
با عنایت به این حادثه عبرت‌انگیز، جایی برای هراس جبهه ایمان از ابرقدرت نمایانِ کافر باقی نمی‌ماند؛ زیرا خدای پیامبر(ص) و مؤمنان کسی است که سپاه به ظاهر قدرتمندِ فیل سواران را در هم شکست و آنها را به سخت‌ترین ذّلت و هلاکت کشاند.
در ادامه شما را به شنیدن صوت این برنامه جلب می‌کنیم.


دانلود قسمت اول

دانلود قسمت دوم

دانلود قسمت سوم



منبع:فارس
211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین